Gå til innhold

Hvordan tolkes plassering av elementer i CSS, på andre skjermer?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen problemer med å plassere elementer på skjermen. Eksempler:

{position: relative;

left: 20px;

top: 20px}

{position: absolute;

top: 20px}

{position: fixed;

top: 20px;}

Uansett, så blir elementene plassert annerledes på andre skjermer (i hvert fall når jeg selv endrer skjermoppløsningen for å teste.) Det må være en løsning på dette, ettersom omtrent alle hjemmesider's tekster og elementer passer perfekt over alt.

Takker for et hvert seriøst svar. :)

Endret av Jonas9300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må være en løsning på dette, ettersom omtrent alle hjemmesider's tekster og elementer passer perfekt over alt.

Hvis du sjekker stilarkene til noen tilfeldig valgte sider som "passer perfekt overalt" vil du se at de fullstendig unngår å posisjonere på pixelnivå. La det være du også.

Som medium for 100%-tro-mot-designeren-grafiske-uttrykk er html og css fullstendig uegnet.

Edit: Det slår meg plutselig at du kanskje i tillegg missforstår betydningen av "px"? 20px er 20 bildepunkter. Er skjermen 640 bildepunkter bred, så er 20px fra venstre dobbelt så langt inn på skjermen som hvis skjermen er 1280 punkter bred.

Endret av kaian
Lenke til kommentar
Det må være en løsning på dette, ettersom omtrent alle hjemmesider's tekster og elementer passer perfekt over alt.

Hvis du sjekker stilarkene til noen tilfeldig valgte sider som "passer perfekt overalt" vil du se at de fullstendig unngår å posisjonere på pixelnivå. La det være du også.

Som medium for 100%-tro-mot-designeren-grafiske-uttrykk er html og css fullstendig uegnet.

Edit: Det slår meg plutselig at du kanskje i tillegg missforstår betydningen av "px"? 20px er 20 bildepunkter. Er skjermen 640 bildepunkter bred, så er 20px fra venstre dobbelt så langt inn på skjermen som hvis skjermen er 1280 punkter bred.

Akkurat. Da blir det vel det samme med prosent også? Hva må jeg i så fall bruke - Har ikke funnet en løsning ennå.

Har ikke så mye erfaring.

Lenke til kommentar
Da blir det vel det samme med prosent også? Hva må jeg i så fall bruke - Har ikke funnet en løsning ennå.

Det stemmer at du får samme problem med prosent, skriftstørrelse (em), eller in/cm.

Jeg synes em fungerer best. 1em skal vel være ca bredden av en 'm'. En viktig egenskap med em er at den tar utgangspunkt i brukerens ønsker for normal skriftsørrelse. Og så er det viktig at du ikke angir for mange mål. Start oppe til venstre, og legg minst mulig begrensninger.

Kikk litt rundt etter en god bok om emnet, eller en god tutorial. Eller analyser kombinasjonen av html og css på sider som a) ser pene ut og b) har ryddig html/css.

Jeg har holdt på med html/css såpass lenge at jeg ikke har noen god intro-tekst å anbefale nå. I tillegg så programmerer jeg, jeg er ikke designer. Så jeg legger html'en til rette sånn at det er lett å slippe til en designer som kan få til alt h*n måtte ønske ved hjelp av css.

Det viktigste er at siden ser ok ut, er lett å navigere og lese.

Har ikke så mye erfaring.

Det kommer, bare du ikke gir opp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...