JFM Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Hei. Mora mi sliter med en matte oppgave. Kan noen forklare hvordan den skal gjøre den? Oppgaven: ( Gidder ikke skrive oppgaven ned og copy/pace, så dere får et bilde ) Tusen takk Endret 26. oktober 2008 av JFM Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Hvis du skal spørre om hjelp er det greit om du forteller hva du skjønner, og hva du sliter med, så man kan gi litt hjelp som hjelper, og slipper å gi deg en komplett utregning, som du kanskje fotsatt ikke skjønner noe av. Oppgave A: Du bruker pytagoras-likningen, diagonalen i annen er lik summen av bredden i annen og høyden i annen. d^2=b^2+h^2 d=32", d=32*2,54cm Siden du vet at forholdet mellom bredde og høyde er 16:9, kan du bytte ut b i likningen, b=(16/9)*h, Da kan du regne ut h. Så ganger du den med 16 og deler med 9 for å finne bredden. Oppgave B: Høyden er fortsatt det samme, men nå er bredden på bildet (4/3)*h. Så da skulle det bare være å trekke fra hverandre bredden fra oppgave A og den du nå fant, og dele på to, siden forskjellen i bildebredde er fordelt på to like brede striperpå hver sin side av bildet. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg skjønner hvordan man får diagonalen oppgitt i cm (32 x 2,54). Men jeg skjønner ikke hvordan jeg finner B og H Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Men jeg skjønner ikke hvordan jeg finner B og H Kjenner du (eller mora di) til pytagoras likning? Kjenner dere til prinsippene for å løse likningssett med to likninger og to ukjente? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg/vi kjenner til pytagoras likning Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Da setter du inn d=81,28 (32") og b=1,778h (16:9) i pytagoraslikninga d^2 = b^2 + h^2 og regner i vei til du får h, høyden. Så ganger du den med 1,778 og får bredden. Jeg trodde jeg hadde lagt til et vedlegg her, men det må ha svikta: Her er en utregning, uten ansvar for mulige feil i regning og avrunding: Endret 26. oktober 2008 av Svinks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå