Gå til innhold

Noe krav for Snowboard?


Romy

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har aldri prøvd snowboard, men ønsker å lære det. Bør jeg ha stått på ski før jeg tar snowboard?

jeg har prøvd ski da jeg var 13 år kun 1 gang. nå er jeg 20

 

Trenger jeg å gå på noe kurs for å lære ski eller er det bare å kjøpe ski og forsøke selv?

gjelder det samme med snowboard?

 

takk for svar.

Endret av Romy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Du trenger overhodet ikke å ha stått på ski før. Som nevnt tidligere så er balanse viktigst, men det har man som regel i din alder, ihvertfall så lenge man er sånn nogenlunde aktiv i andre idretter.

 

Du klarer fint å lære deg selv, men regn med at det vil ta lengre tid og du vil komme til å lære deg feil teknikk som kan være vanskelig å venne seg av med senere.

 

Jeg ville helt klart anbefalt ca to timer undervisning til å begynne med. Det vil gi deg nok grunnlag til å svinge begge veier, og bremse.

 

Så kan du kjøre litt på egenhånd slik at det du har lært deg sitter. Når det er gjort bør du ta en time eller to til, helst med den samme læreren, slik at du får korrigert de feilene du gjør.

 

Jeg anbefaler deg også å gjenta undervisning med jevne mellomrom til du behersker disse momentene godt:

 

1. Kantsving (NB! Her er det maaaange som gjør feil, de "sklir" brettet rundt, i stedet for å lære seg å stå på kanten og la brettet svinge selv). Det kan være vanskeligere når du er liten og lett, så det lønner seg å ha et mykt brett i begynnelsen.

 

2. Kjøre fakie (baklengs) Etterhvert bør du også lære deg å svinge mens du kjører baklengs. Lær deg gjerne dette ganske tidlig, det er enklere da.

 

3. Hoppe. Når du kan de to punktene over så er det enklere å lære seg å hoppe, fordi du allerede behersker å kjøre videre uansett hvordan du lander.

 

Begynn med å hoppe rett frem, her er det viktig å bøye godt i knærne og bare kjøre over hoppet til å begynne med.

 

Når du kan det kan du prøve å gjøre en ollie (lag en sprett med brettet gjennom å trekke fremkanten opp samtidig som du presser og "popper" halen oppover). Nå vil du hoppe høyere og lengre.

 

Det mange gjør feil er å begynne å lære seg til dels vanskelige triks før de kan å hoppe i høy fart. Jeg forstår at man vil det, fordi det er jo det som er gøy, men jeg anbefaler deg å virkelig bruke tid på å lære deg å kjøre fort, og tørre å hopppe langt og høyt. Det tar tid, men når du behersker det så blir alt annet mye enklere og det gjør dessuten mindre vondt å falle i bratt nedoverbakke i stedet for å lande oppå kulen.

 

4. Triks Nå er det tid for det morsomste. Begynn med å lære deg forskjellige måter å fange brettet på. Det enkleste er å fange brettet med bakre hånd, mellom tærne, eller hælen. Bruk fantasien og lær deg så mange forskjellige "grabber" (tak) som mulig.

 

5. Rotasjon på hopp Begynn med å lære deg å snurre en halv gang (180 grader). Prøv å snurre begge veier. Gjør det samme mens du kjører baklengs inn på hoppet. Når du kan disse fire 180 graders hoppene er det bare å begynne å øve på større rotasjoner (360, 540, 720 osv.)

 

Etter dette kan du så mye at ingen andre enn du selv bestemmer hva du skal lære deg og "the sky is the limit"

 

Følger du disse punktene så holder du et høyt nivå allerede etter et par år hvis du har litt talent og får kjørt mye, dvs minst 30-90 dager i året avhengig av talentet ditt.

 

Les mer om snowboard her

Lenke til kommentar

Bare for å kommentere innlegget over - Ikke tro at du skal klare en 720 første året :D

 

Utover det så er det bare å prøve og feile, helt til du klarer det. Ikke vær redd for å slå deg litt. Svingene kan være lit ekle i starten, men det venner du deg til!

 

Ang. rotasjon så er det beste å lære seg 180 på små kuler du finner rundt om kring i bakken før du tar de videre til hopp. Det kan bli ganske fatalt, og det lærte jeg første gangen jeg skulle prøve 180 på twin-tip forrige sesong! Hoppet var litt for stort og jeg kom litt for langt bakpå. Resulterte i knekt tommel, hehe.

 

Kan forøvrig nevne at jeg netopp bytta fra brett til twins :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...