Erik B. Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hei. Jeg har tatt i bruk en gammel PC, men det er ting som jeg ikke forstår. Jeg har koblet til en harddisk, og har satt den som MASTER (tror jeg). Når harddisken ikke er koblet til, booter den fra CD-ROM, og jeg har innstallert Win XP. Når jeg kobler til harddisken, skjer det ingenting. Det kommer bare opp følgende på skjermen: ADWARD Software, Inc System configurations CPU type: PENTIUM III Base Memory: Co-Processor: Installed Extended memory: CPU clock: 733MHz Diskett Drive A: 1.44M 3.5 in Diskett Drive B: None Display type: Serial port(s): Parallel port(s): Pri. Master Disk: LBA ,UDMA 4, Pri Slave Disk: Sec. Master Disk: Sec. Slave Disk: Håper noen kan guide meg videre! Takk for raske svar! Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Trykk DEL under oppstart og i biosen velger du 1 boot til Harddisk 2nd boot none eller cdrom osv. Regner med at det står som 1 boot cdrom ' 2nd boot none nå. Som master sett kablen på den første kontakten og vær sikker på at jumperen er satt til master/ cable select Endret 26. oktober 2008 av War Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Takk for svar! Når jeg skal velge Boot Sequence, kan jeg ikke velge egendefinert, men kun ferdig programerte alternativer som "CDROM, C" og "only C" Etc. Går uti fra C betyr harddisk? Hva menes med en jumper? Takk så langt! Mvh Erik Endret 26. oktober 2008 av Erik B. Lenke til kommentar
schimo Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Takk for svar! Når jeg skal velge Boot Sequence, kan jeg ikke velge egendefinert, men kun ferdig programerte alternativer som "CDROM, C" og "only C" Etc. Går uti fra C betyr harddisk? Hva menes med en jumper? Takk så langt! Mvh Erik C er harddisk.. Jumper finner du bak på selveste disken, ved siden av hvor du stapper inn IDE-kabelen. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Har satt boot frequencen til "C, CDROM". Og bakpå harddisken, har jeg tatt den hvite tingen inn der som det står master ved siden av der man tar i den lange kabelen. Men forsatt kommer det bare opp oversikt over spesifikasjonene til datamaskinen. Kan jeg ha plugget i feil sånn lang kabel, har det noe å si? Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Regner med at du har strøm på harddisken også? Jumper satt til master og kablen tilkobblet hovedkortet. Egentilg skal den kunne boote som CDrom - C så lenge det ikke er CD i spilleren. Kan jo evt legge inn xå på nytt eller trykke reparer med de nye innstillingene. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Har gjort det. Synes alt er veldig snålt! Når jeg har i XP cden, skjer det ingenting. Men når jeg kobler ut harddisken, starter WinXP cden, og jeg koblet i harddisken etter den begynte å boote fra CD, da fikk jeg installert XP og alt på harddisken, men når den skal starte blir den bare stående med system configurations. Den finner altså harddisken når jeg skal installere XP, men når jeg skal starte opp skjer det ingenting. Hvor mener du jeg skal trykke repair? Kan det være en idé og gjennopprette innstillingene i BIOSen? Takk for svar så langt! Edit: På Pri. Master Disk står det: LBA, UDMA 4, Hva betyr det? Endret 26. oktober 2008 av Erik B. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Logical block addressing, Ultra DMA 4 er Cycle Time 60ns Maximum Transfer Rate 66,7 mb/s Ta ut batteriet på hovedkortet og flytt jumperen vedsidenav ett hakk bort og tilbake igjen (så sett inn batteriet) så skal den resette seg. Endret 26. oktober 2008 av War Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Det sto ingen jumper i på rillene ved siden av batteriet, kan dette være årsaken på et problem? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Er harddisk og CDROM koblet til samme kabel? I såfall må du passe på at ikke begge står som Master, en av dem må stå som slave. Pri. Master Disk: LBA ,UDMA 4,Pri Slave Disk: Sec. Master Disk: Sec. Slave Disk: Dette betyr at disken er detektert på Primary Master. Primary Slave og begge Secondary er tomme. Altså ingen CD detektert. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Begge står på samme kabel. Men harddisken står som master, og DVD-rom står som slave. Hjalp ikke å ta ut og inn batteriet og ta jumperen inn og ut heller. Skal jeg prøve å koble dvdromen på en annen kabel? Kan det ha noe å si? :S Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Kan det ha noe med at Base Memory og Extended Memory står tomme? Burde det ikke stå hvor mye RAM jeg har her? Det skal ikke være lett gitt.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Du må få de til å vises der jeg viser i innlegg #10. Sjekk at CDROM vises hvis du prøver den for seg selv. Prøv så å sette de på hver sin kabel. Tror ikke det har noe med memory å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå