Gå til innhold

Kjølepastaen på intel's boxed-cpu-vifter, tåler den tukling?

Peregrin

Anbefalte innlegg

Hei

Er akkurat i gang med å sette inn en intel core 2 cpu på den nye pc'n jeg bygger. Hadde litt trøbbel med å få festa de fire plastpluggene på vifta som følger med, og måtte opp med vifta igjen et par ganger etter at jeg allerede hadde lagt den ned oppå cpu'en. Da hadde allerede kjølepastaen begynt å klistre seg rund CPU'en.

Spørsmål

Er dette krise?

Kan jeg fremdeles benytte meg av denne kjølepastaen, selv om jeg har vært opp og ned med fifta et par ganger? Eller er kjølepastaen ubrukelig straks jeg løfter vifta etter første kontakt med cpu'en? Ganske newbie spørsmål regner jeg med, men jeg vil bare forsikre meg :-)

Skal ikke overklokke noe som helst.

Hovedkort: Asus P5Q Pro

CPU: Q9550

Kabinett: Antec P182

Takk på forhånd for alle svar. Håper på "ok, go"

PS: Er det forresten andre som synes det er vanskelig å få festa vifta til intel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Det som er negativt er at det vil bli små luftbobler i kjølepastaen når du tar kjøleren av og på. Dette vil resultere i dårligere kjøling, men om det er merkbart er selvfølgelig avhengig av flere ting.

Noe jeg anbefaler på det sterkeste er å fjerne all medfølgende kjølepasta og rense med kondensfjerner. Så legger du på et lag med Arctic silver 5. :D

Har aldri slått feil på de maskinene jeg har montert.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Aldri dra kjølepasten utover hvis det er silver 5.

Legg en liten pølse midt på å monter kjøleren. Pølsen trenger ikke å være lengere enn 3-4mm.

Da har du mer enn nok pasta på. Slik at det er da bare å montere kjøleren.

Endret av MoDzoNa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Silver 5 flyter utover av seg selv og fyller ut der hvor det trengs. Hvis du lager et lag vil den bli like tykk som du har laget den og nermest isolere mer enn den hjelper til å overføre varme.

Hva man gjør med andre kjølepastaer må man nesten se etter hvor tykk konsistens de har Noen vil flyte utover av seg selv mens andre vil ikke gjøre det. Noen må man varme opp før man har dem på cpuen osv. Det å legge kjølepasta på en sikkelig måte er en kunst rett og slett.

Silver er laget slik at du kun skal ha på midten. Hvis du gjør det med en som ikke er laget for det kan det være at klatten blir på midten og aldri fordeler seg utover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...