Gå til innhold

Momsfri innførsel - hvilken omregningskurs legges til grunn?

Isbilen

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å bestille noen gitarstrenger fra statene, men i disse dager fyker dollarkursen opp og ned som en jojo. Spørsmålet er da hvilken omregningskurs som legges til grunn når de skal finne ut om pakken fritas for moms.

Omregningskursene til Tollvesenet gjelder for 6 dager av gangen:

Omregningskurser

Gjelder kursen på den datoen pengene faktisk blir trukket fra kontoen, eller gjøres beregningen når pakken kommer til landet ut ifra angitt verdi og kursen som gjelder på det tidspunktet? Hvis det sistnevnte er tilfelle er det jo litt risky å bestille for tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor risky det er er avhengig av kor mykje penger det er snakk om. Det er kursen den dagen Tollvesenet får pakken som gjelder.

Det er riktignok berre 25% det er snakk om der, det er kjøpet frå butikken som gjev størst utslag. Eg antar det er banken din sine kursar som blir brukt der (VISA). Eg ville bestillt minst mogeleg frå USA akkurat no, kursen går opp og ned stadig vekk. Er det snakk om mindre beløp betyr det ikkje stort, men når krona blir sterkare vil nok dollaren krype ned til 6 igjen.

Lenke til kommentar

Jeg tenker først og fremst på handel under 200 kroner. Det som forvirrer meg litt er at det i forskriften om fastsettelse av tollverdi først står:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 2. Transaksjonsverdien av innførte varer.

1. Tollverdien av innførte varer skal være transaksjonsverdien, det vil si den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varene ved salg for eksport til Norge og justert i samsvar med bestemmelsene i § 9, forutsatt at:

a) det ikke er noen andre begrensninger med hensyn til kjøperens råderett eller bruk av varene enn slike som:

1. er foreskrevet ved lov eller pålagt av norske myndigheter;

2. begrenser det geografiske området hvor varene kan videreselges; eller

3. ikke vesentlig påvirker varenes verdi;

b) salget eller prisen ikke er gjenstand for noe vilkår eller vederlag som det ikke kan fastsettes en verdi for;

c) ingen del av utbyttet ved kjøperens senere videresalg, rådighet over eller bruk av varene, direkte eller indirekte tilfaller selgeren, med mindre det kan foretas tilsvarende justeringer i samsvar med bestemmelsene i § 9; og

d) kjøperen og selgeren er uavhengige av hverandre, eller når de er avhengige av hverandre, at transaksjonsverdien kan godtas som tollverdi etter bestemmelsene i pkt. 2 i denne paragraf.

og senere:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
§ 10. Omregningskurs.

1. I de tilfelle hvor omregning av valuta er nødvendig for å fastsette tollverdien, skal omregningskursen som brukes være den som til enhver tid er fastsatt av Toll- og avgiftsdirektoratet i samråd med Finansdepartementet.

2. Omregningskursen som brukes skal være den som gjelder på innførselstidspunktet.

Føler de to tekstene motsier hverandre litt. Og dette er jo først og fremst beregnet på ting som faktisk skal tollklareres. Er det mulig tollvesenet har en egen praksis på fritak? Kanskje man fritas hvis man sender dem et bevis på at det faktisk er betalt under 200 kroner for varene?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er da ikke noen motsigelser i de to tekstene.

Den første teksten forteller at det er prisen du gir på kjøpstidspunktet (f.eks: $35,00) som skal gjelde som verdigrunnlag.

Og tekst nr to forteller bare at de bruker valutaverdien på importtidspunktet som kursgrunnlag til å regne om prisen på kjøpstidspunktet i norske kroner.

Lenke til kommentar
Helt utrolig at denne grensen fra 70 tallet fortsatt surner til livene våres. Man får jo ikke kjøpt en tyggis i utlandet engang... Sære ting, som klær, DVD sett og liknende som man ikke får kjøpt i Norge kan man jo glemme å få inn under grensa...

Jeg har dessverre ingen sympati for ditt synspunkt. Egentlig mener jeg denne grensa burde vært på kroner 0,- som i enkelte av våre naboland (sverige, muligens andre). Jeg ser ingen rasjonelle argumenter for å subsidiere utenlandske webshopper på bekostning av de norske, som vi i praksis gjør når vi tillater utenlandske butikker å selge mva-fritt (under 200kr), mens norske butikker må kreve inn mva og ta 25% høyere priser.

Om denne grensa blir hevet til 1000 kr, så vil grunnlaget for mye av den innenlandske handelen med varer under beløpsgrensa bli revet bort, og du vil finne dårligere utvalg av slike varer i butikkhyllene her i landet, fordi "alle" (som er en smule prisbevisste, og som ikke må ha varene samme dag) heller bestiller fra utlandet. Når handelen fra utlandet med varer under kr 1000 så øker drastisk, og staten taper penger på denne "lovlige mva-unndragelsen", hva skjer da? Jo, da må vi (dvs. staten) hente inn disse tapte pengene et annet sted, og det blir neppe tatt fra oljefondet, men i form av skatt, særavgifter eller økt mva-sats..

Mye av det billige "juggelet" som selges fra f.eks. DealXtreme finner du ikke i butikker her i landet, og hvorfor? En medvirkende årsak er at det blir umulig å konkurrere på pris når den utenlandske konkurrenten får et slikt ufortjent konkurransefortrinn..

Det som jeg derimot syns er irriterende, er det høye gebyret posten tar for tollbehandling, noe som gjør et drastisk utslag, særlig når det er snakk om varer som bare ligger noen kroner/dollar over 200-kr-grensa. Eksempel: Vare koster 200kr, 25% mva utgjør 50kr og gebyret 99kr. Varen blir da dessverre ikke kostende 250, men hele 349kr (!)

Fjern gebyret, og få istand et enkelt og billig system for å kreve inn mva fra første krone, er mitt synspunkt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...