sentence Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Når eksempelvis "nærgrensen" på et objektiv er oppsatt til 25cm, betyr dette at alt under 25cm på hele zoomområdet blir uklart? Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Iallefall at du ikke på noen brennvidde får fokusert nærmere. Om nærgrensen kan være annerledes (lengere) på forskjellige brennvidder tror jeg ikke det er noen regel mot..! Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Husk også at nærgrensen ikke måles fra fronten av objektivet, men fra bildebrikken. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Og at å blende ned vil gi deg mer dybdeskarphet og dermed nærere nærgrense. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Husk også at nærgrensen ikke måles fra fronten av objektivet, men fra bildebrikken. Oi! Det visste jeg ikke! Da kommer jeg jo litt nærmere enn det jeg trodde. Og at å blende ned vil gi deg mer dybdeskarphet og dermed nærere nærgrense. Her kommer gode nyheter på rekke og rad! Men seriøst talt, takk for kjapp info! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Men ved å blende ned bør du i så godt som alle tilfeller satse på stativ. Rundt f/22 har du nesten alltid ganske kort lukketid, og jo nærmere du kommer motivet, jo værre er det å holde lengre lukketider. Prøv uten, men stativ kan være nødvendig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) f/22 er el å ta vel hardt i. Da begynner diffraksjonen å ta skikkelig tak, og ting blir lett uskarpt igjen (over det hele). Men f/11 og f/16 bør gå greit. edit: Men jeg er enig at stativ er et godt å ha når du blender såpass ned. Tom Endret 26. oktober 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jo, diffraksjon er en problemstilling, men dersom det betyr at du får mer av motivet i fokus, eller kommer nærmere, kan det gå litt opp i opp. Og på crop er f/16 også ganske diffraksjonsbegrenset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå