Gå til innhold

Boote Ubuntu 8.04 Server med CF kort

Anbefalte innlegg

Har et lite prosjekt på gang om dagen. Har tenkt og kjøre Ubuntu Server 8.04 på CF kort. Grunnen er at jeg ikke liker ting som surrer rundt mekanisk og at oppgaven til denne PC krever ikke noe HDD plass. PC hovedkort er av typen ASUS A8N SLI Premium.

Dette har jeg skaffet: Link

Og dette: Link

Kobler til Addonicsen til SATA port på hovedkort, strøm og setter kort i. Booter maskinen og platen surrer i gang.

Da får jeg dette på skjermen:

dsc00415iq1.jpg

w2048.png

Installerer jeg med USB adapter, så funker installering greit. Men når jeg skal boote etter installasjon, så får jeg Error 2 under GRUB loading.

Ønsker som sagt og kjøre med SATA istedenfor USB, så viss noen har tips så setter jeg pris på det.

Endret av regeli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å se hva som står på skjermen grunnet flash'en.

GRUS stage 2:

Error 2 : "Selected disk doesn't exist"

This error is returned if the device part of a device- or full filename refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system.

Det _kan_ virke som om disken du installerer UBs skifter GRUB-navn/posisjon, og at grub derfor ikke klarer å laste. Får du feilmeldingen før eller etter at GRUB-menyen kommer opp?

Litt usikker på hva slags USB-installasjon du mener, installerer du på et CF-kort via USB for så å sette det inn i SATA-sloten ?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Bildet jeg har postet er etter at jeg har installert Ubuntu Server på USB og så setter den i SATA. Prøvde jeg og installere Ubuntu når den var på SATA, hengte bare installasjonen seg før selve installasjonsbildet kom opp.

Edit: Prøvde og installere på en annen maskin med kun koblet til SATA. Etter noen merkelige feilmeldinger osv. så fikk jeg installert, men da fikk jeg samme bilde opp som i stad, men de tallene i parantesen forandret seg hele tiden.

Lenke til kommentar

Og du bytter mellom USB og SATA, kan det hende GRUB blir litt forvirret. Dette kan fikses.

Poenget mitt var at blutsen din er midt i feilmeldinga, det er nesten ikke mulig å se hva som står der - kunne vi sett det, ville feilsøkning vært lettere.

Lenke til kommentar
Og du bytter mellom USB og SATA, kan det hende GRUB blir litt forvirret. Dette kan fikses.

Poenget mitt var at blutsen din er midt i feilmeldinga, det er nesten ikke mulig å se hva som står der - kunne vi sett det, ville feilsøkning vært lettere.

Vel, nå prøvde jeg et annet Kingston minnekort på USB. Installering går sakte men sikkert (gammelt kort) og installasjonen er vellykket. Får Error 2 under GRUB.

Men istedenfor og klatte, satte jeg i gang installering med SATA adapteren.

Oppdatering kommer snart....

Lenke til kommentar

Jeg regner med du benytter CDROM som innstalasjonsmedie? Dersom du forventer å ikke måtte omkonfigurere GRUB så må CF-kortet stå i den leseren den normalt skal stå når du innstalerer. Dersom det ikke fungerer å innstalere til kortet da, så kan det tyde på at det er hardware/driverproblemer med CF->SATA konverteren eller SATA konverteren->SATA kontrolleren på hovedkortet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Håper det ikke enda er for sent og svare pga. jeg fikk ikke tid til og teste før i helgen.

Skal bare si at å installere Ubuntu Server 8.10 inn på det 4GB minnekortet som jeg fikk tak i (high speed) funket som bare det. Ingenb krøll under installasjon og maskin starter opp normalt hver gang.

Utrolig rask maskin og boote, men så har ikke server edition noe enorm booting tid da heller.

Akuratt i disse dager tenkte jeg og bygge en Mini ITX PC og bruke som server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...