Gå til innhold

AGP 4x vs. 8x

ztriker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig den store forskjellen på AGP 4x og 8x. Jeg ser at ATI radeon 9700 kjører 8x, men hvilken hensikt har det hvis man kjører med et hovedkort som har en AGP 4x? Vil man da miste en del av ytelsen? Vil man da kunne merke noe forskjell mellom et vanlig 9700 og et PRO kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dobbelt så stor båndbredde på AGP 8X, altså er det vesentlig bedre enn AGP 4X. Men pr i dag får man ikke utnyttet dette, faktisk er det lite å hente på å gå fra 2X til 4X også. I fremtiden kan det derimot bli behov for båndbredden.

Lenke til kommentar

Jo mer ram det er på skjermkortet, jo mindre behov er det for å skyfle data på agp bussen. Dagens skjermkort har gjerne 128 Mb ram, og mere vil det sikkert bli. Jeg tror et tar en stund før 8x får noen betydning. Sansynligvis har du byttet ut både HK og skjermkort av andre grunner før det blir bruk for 8x agp.

Lenke til kommentar
Er jo greit å ha da. Du får jo nesten ikke hovedkort uten 8x agp nå og har du 8x agp skj.kort så hvorfor ikke bare skaffe saeg et 8x agp hk?

tull P4PE chipsetet (som jeg personlig er det beste chipsetet til p4) kommer med AGP 4x. Dette gikk jeg for. Hvorfor i all verden skal jeg gå for et annet chipset/hk da? Eller sett på en annen måte: jeg har også et KT3 Ultra (støtter også 4x) Burde jeg da investere i et nforce 2 hk KUN fordi jeg får agp 8x? det er bortkastede penger det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...