Sjokoladefisk Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Har en bærbar data, en acer aspire 6920, har klart og søle cola over tastaturet, og høytalere. Vasket straks av cola fra høytalerne med papir, så vasket jeg klisjet av med vått papir og tørket det, og virker ikke som høytalerne funker noe dårligere en de allerede gjorde fra før av... tastaturet vasket jeg også straks av, så støvsugde jeg over hele tastaturet i håp om at jeg kunne få fjærnet colaen. Funket ganske fint en stund, men så ble jo tastaturet selvfølgelig fryktlig tregt en time senere. Knappene føles ekstremt trege, og dere forstår sikkert hvordan de er med cola under... Nå trenger jeg hjelp til og få det vasket, hvordan får jeg åpnet opp og vasket under? hva skal jeg vask det med? Hva om jeg ikke kan åpne tastaturet? hvordan gjør jeg det da? =s dataen jeg har: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=368148 Endret 25. oktober 2008 av Sjokoladefisk Lenke til kommentar
Don't salute! Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 en metode er jo å bytte tastaturet. kontakt acer i såfall. Lenke til kommentar
Sjokoladefisk Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 en metode er jo å bytte tastaturet. kontakt acer i såfall. Og hvor/hvordan gjør jeg det? vil helst slippe og sende den inn, finnes det ikke andre måter? kan jeg ikke åpne opp på noen måte? Lenke til kommentar
Don't salute! Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 en metode er jo å bytte tastaturet. kontakt acer i såfall. Og hvor/hvordan gjør jeg det? vil helst slippe og sende den inn, finnes det ikke andre måter? kan jeg ikke åpne opp på noen måte? har du prøvd å ta av tastene på et vanlig tastatur? det er (som oftest) noe av det samme på en bærbar, men etter hva jeg har sett kan det være vanskelig å både ta de av og på igjen. men hvis du gjør dette kan du forsøke å "vaske" vekk colaen. husk å ikke ta av alle tastene, hvis du ikke vet hvor de er flassert, men heller ta noen få om gangen. Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hva med å løsne hele tastaturet fra pc'en og rett og slett skylle det i vann? Deretter er det bare å la det tørke noen dager før du forsiktig setter det på plass igjen. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Tastaturet kan vaskes med lunkent vann, bruk zalo hvis nødvendig. Etter vask bør tastaturet tørke i minst en dag. Skaff deg en service-manual til maskina, så finner du ut hvordan den kan demonteres. søk etter det, eller sjekke hjemmesidene til produsenten. Du bør bekymre deg for tilstanden til resten av maskinen også - de fleste laptoper har ikke fuktsperre mellom tastatur og maskin. Det betyr at colaen har trengt inn i maskinen under tastaturet, og nå ligger og tærer på de interne komponentene i maskinen. Du bør sjekke resten av maskinen også, og vske bort eventuelle cola-rester. Samme metode som over. Lenke til kommentar
Sjokoladefisk Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Tastaturet kan vaskes med lunkent vann, bruk zalo hvis nødvendig. Etter vask bør tastaturet tørke i minst en dag.Skaff deg en service-manual til maskina, så finner du ut hvordan den kan demonteres. søk etter det, eller sjekke hjemmesidene til produsenten. Du bør bekymre deg for tilstanden til resten av maskinen også - de fleste laptoper har ikke fuktsperre mellom tastatur og maskin. Det betyr at colaen har trengt inn i maskinen under tastaturet, og nå ligger og tærer på de interne komponentene i maskinen. Du bør sjekke resten av maskinen også, og vske bort eventuelle cola-rester. Samme metode som over. Hvordan kan jeg sjekke resten av maskinen? aner ikke hvordan jeg kan åpne den og sjekke, så du på hvilken maskin jeg hadde? vet du om det er fuktsperre på den da? Har forresten tatt en litt fuktig klut og vasket mellom alle knappene,funker bedre nå,men er fortsatt tregt og slitsomt og skrive med tastaturet. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 DEt første du må tenke på er å IKKE slå på maskinen før du har sjekket om det er cola i den. Last ned brukermanual på hjemmesidene til acer, åpne pcen å gjør som tingo sier. Lenke til kommentar
Sjokoladefisk Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Vet ikke hvordan jeg åpner dataen, og finner ikke manual på nette heller. Åpner jeg den mister jeg jo forsikringen :/ Og spraie lit kcl universal spray på tastaturet," renser, smører og trenger fuktighet" Ville det vært helt idiotisk? eller kan det faktisk funke uten og ødelegge dataen? Lenke til kommentar
Dyver`n Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Når jeg sølte et glass pepsi max over tastaturet min bærebare, tokk jeg den under springen på kjøkkenet... pc'en funker likke bra nå 3-5 år etter, ja det er bestemora mi som spiller kabal på hytta med den.. Men er vere nå som colaen din har tørka og har blitt sei... Du har et problem som mange andre nå ja.. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 De fleste tastaturer lar seg lett demonteres. Produsenten av laptopen din har garantert en bruksanvisning på hvordan det gjøres. Når tastaturet så er tatt av kan du skylle det i lunken vann under springen. Husk å la tastaturet tørke i minst en dag etterpå. Gjerne flere dager for å være sikker på at det blir helt tørt. Å bruke såpe er jeg usikker på hvor lurt er. Men lunkent vann går helt fint! Lenke til kommentar
goggen92 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Når jeg sølte et glass pepsi max over tastaturet min bærebare, tokk jeg den under springen på kjøkkenet... pc'en funker likke bra nå 3-5 år etter, ja det er bestemora mi som spiller kabal på hytta med den.. Men er vere nå som colaen din har tørka og har blitt sei... Du har et problem som mange andre nå ja.. Er litt værre med cola som inneholder sukker... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Bærbare PC'r har ofte ikke vanlige skruer heller..men sånne rare skruer som bare service-senter med spesialverktøy får opp. Du kan jo kjøpe et USB-tastatur, men da blir ikke PC'n spesiellt bærbar lengre. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Bærbare PC'r har ofte ikke vanlige skruer heller..men sånne rare skruer som bare service-senter med spesialverktøy får opp. Du kan jo kjøpe et USB-tastatur, men da blir ikke PC'n spesiellt bærbar lengre. Har selv skrudd litt på en Acer PC og den hadde helt vanlige skruer. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Lillebror sin Dell har skruer man ikke får tak i med skrujern..virker mere som nagler. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Lillebror sin Dell har skruer man ikke får tak i med skrujern..virker mere som nagler. Det er Dell det , de er ganske strenge på hva man får gjøre på PC'en sin uten å miste garantien. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ja det er vel sånne nagler som ødelegges når de tas ut. Også setter Dell inn nye når de har fiksa PC'n, mens en hjemmebruker ikke får gjort det. Lenke til kommentar
Sjokoladefisk Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Jada, har googlet, men finner ikke noe manual om hvordan det gjøres til min acer 6920. Akkurat nå har jeg koblet den opp til en stasjonær skjerm og tastatur, så den er ikke veldig bærbar lengre... Noen som vet hvor jeg burde se etter slik manual? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Dette er vel egentlig ikke lov; men det er kansje ikke ulogvelig materiale?? Sjekk Thepiratebay. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå