tåa Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Poenget er jo at på engelsk er det definert ulikt. Engelsk er et mye rikere språk enn norsk, og alt kan ikke faktisk ikke uttrykkes like nøyaktig på norsk som på engelsk. Det er forsåvidt derfor det i visse tilfeller ikke er så smart å oversette slike ting da oversettelsen gjør at du mister noe betydning. I så fall er det selvsagt ikke dårlig engelsk, men tvert imot veldig god. Samtidig ser jeg hva hobgoblin skriver, og tenker: Er disse definisjonene fortsatt gjeldende? Ord endrer ofte mening med tiden, som kjent. Hvis noen vet svaret, så ville det ha vært artig å høre det. Jeg vet ikke om jeg er enig i at engelsk er et rikere språk enn norsk, men du har helt rett i at mye av den opprinnelige betydningen i en tekst ofte går tapt i oversettelser. Jeg ser likevel ingen grunn til å la være å oversette når dette ikke er et problem (slik som i tilfellet erfaring/experience). Lenke til kommentar
LMH Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Er ikkje det på tide at nokon stoppar språkdiskusjonen? Uansett, gledar meg! Er som mange andre her skeptisk til auto-stats. Det er ikkje mange som lagar ein warcry/find potion barbarian, men det betyr mykje å ha muligheten til det At folk framleis klagar på grafikken og i tillegg viser direkte stygge bilete som eksempel på slik det burde vere.. vel.. dei om det. Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Poenget er jo at på engelsk er det definert ulikt. Engelsk er et mye rikere språk enn norsk, og alt kan ikke faktisk ikke uttrykkes like nøyaktig på norsk som på engelsk. Det er forsåvidt derfor det i visse tilfeller ikke er så smart å oversette slike ting da oversettelsen gjør at du mister noe betydning. I så fall er det selvsagt ikke dårlig engelsk, men tvert imot veldig god. Samtidig ser jeg hva hobgoblin skriver, og tenker: Er disse definisjonene fortsatt gjeldende? Ord endrer ofte mening med tiden, som kjent. Hvis noen vet svaret, så ville det ha vært artig å høre det. Jeg vet ikke om jeg er enig i at engelsk er et rikere språk enn norsk, men du har helt rett i at mye av den opprinnelige betydningen i en tekst ofte går tapt i oversettelser. Jeg ser likevel ingen grunn til å la være å oversette når dette ikke er et problem (slik som i tilfellet erfaring/experience). Du må gjerne være uenig at engelsk er et rikere språk en norsk, men da skal jeg driste meg til å si at du faktisk tar riv ruskende feil Jeg husker ikke akkurat tallene, men at engelsk faktisk har flere ganger mer ord enn norsk er et faktum og burde si sitt. Jeg er forsåvidt enig med experience/erfaring, men her er det heller ingen tvil om hva oversettelsen bør være. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 tok den tellingen med "døde" ord? Lenke til kommentar
tåa Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Engelsk har flere ord enn norsk, ja, men det betyr ikke nødvendigvis at det er rikere, og i alle fall ikke at norsk er fattig. Ta en kikk på litt eldre litteratur, The Jackal, så skal du få se hvor mange ord språket vårt faktisk har. Etter et kjapt søk fant jeg denne lille artikkelen. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 La oss ikke spore helt av, dere er totalt off topic. Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Vitsen å si det først nå, nå som tråden ikke har vært i aktivitet siden 31 okt.. hadde du ikke svart så hadde denne tråden vært dau ; ) anyway: Diablo 3 kommer til å ta av. Endret 14. november 2008 av laffe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Og for ordens skyld, herfra stopper vi OT og holder oss til tema. Noen innlegg er også fjernet. (Ikke kommenter dette innlegget, reaksjoner på moderering taes via PM) Endret 14. november 2008 av Slettet-NIoHlfL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg