schtrongl Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hei, Her er noe jeg har installert selv. Jeg må si jeg digger konseptet med blekktanker. Her blir blekket sugd gjennom slanger direkte til skriveren. Det bekrefter også at patronene "lyver", for selv om de er full har det gradvis gått nedover med blekket, helt til jeg måtte bruke overstyringsknappen på printeren :-) Utgifter: Printer inkl. 2 patroner = 399 Blekktanker, slanger, propper, fester, sprøyter og 4 flasker Canon-blekk á 100 ml. = 150 kroner. Billig løsning og slipper å tenke på utstkrifter med farger lenger. En slik løsning holder til tusenvis av utskrifter, begrensningen ligger i patron-slitasje... Lenke til kommentar
kaarebeate Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 har det fungert lenge? hvor mange utskrifter ca? Hvor har du kjøpt slanger og koblinger? blekk? Hvilken skriver er det du har? Ble mange spørsmål, men dette så interessant ut!! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) jeg har flere spørsmål: kommer ikke slangen i veien for papiret ? så er jeg litt kritisk til holdbarheten på slangen . om de ikke knekker etter en stund Endret 25. oktober 2008 av elg-elg123 Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Slangene er svært elastiske og ligner på samme type slanger som brukes til intravenøs. Ikke vet jeg for jeg har bare brukt dette i snart et år, nå. Første gangen i Thailand. Men at det er fare for at disse svært myke slangene skal knekke tviler jeg på, det er nemlig en temmelig avslappet bue disse beveger seg i, så det er nok ikke slik du ser for deg. Det er kun i patronbytte-modus som setter slangene i en litt ekstrem posisjon. Men son sagt har ikke jeg vurdert dette som et problem etter selv å ha hatt med disse å gjøre. Veggen i slangene er ca 1 mm. tykke. Slangen kommer ikke i veien for papiret, men printerens design avgjør hvor lett dette blir eller ikke. Med denne modellen fra Canon MP210 hadde jeg problemer med at slangene var for myke slik at de falt ned på selve track'en der patronene farer frem og tilbake. Dette ble løst ved å stive de opp med en runde med teip. Hvor mange ark man kan skrive ut med dette så tipper jeg det er SVÆRT mange, for jeg har bare fylt på 1/3 av 100 ml., og har knapt sett at det har minket enda. Jeg skriver ut svært mange bilder til og alltid i høyeste kvalitet, så jeg tror det skal vare temmelig lenge. Delene kjøpte jeg da jeg var i Thailand, og man risikerer ikke mer enn å ødelegge patronene. Det må litt finjustering til med tanke på å finne rett høyde for patronene. For høyt fører til blekksøl grunnet overtrykk. For lavt fører til at blekket trekker seg tilbake i slangene og man får luft i systemet. Jeg har en spesiallaget sprøte for dette med en myk gummitupp på spissen. Denne gjør det mulig å legge den over dysene i patronen, og dermed suge blekket ut gjhennom disse. Denne løsningen passer til Canon og Epson skrivere. Problemet er at dette allerede er kommet for fullt mange steder i verden (bl.a Thaialnd) og man kan derfor risikere at fremtidige modeller blir laget på en måte som gjør dette vanskelig. Ved å gjøre dette mister du også garantien, men hva gjør vel det når det bare koster 399 for en ny printer? Jeg nyter i alle fall nå en stabil printer som jeg kan printe uhemmet mye av. Tror det kan bli den første printeren jeg skal klare å slite ut. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 hvordan fungere det med hensyn til å overføre blekk fra den store tanken over til de interne ? fylles det på hele tiden eller bare når den interne tanken begynner å bli tom . jeg så en lignede system på nettet en gang . det var en side fra utlandet så det var lit vanskelig å forstå teksten. det er også sakt at blekk har begrenset holdbarhet ( hvis det er riktig ). da er det dumt å sitte med meng hundre milliliter blekk som ikke kan brukes Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 hvordan fungere det med hensyn til å overføre blekk fra den store tanken over til de interne ? fylles det på hele tiden eller bare når den interne tanken begynner å bli tom . jeg så en lignede system på nettet en gang . det var en side fra utlandet så det var lit vanskelig å forstå teksten. det er også sakt at blekk har begrenset holdbarhet ( hvis det er riktig ). da er det dumt å sitte med meng hundre milliliter blekk som ikke kan brukes slik prinsippet virker, så dras det hele tiden blekk fra tankene som jeg har fylt på. Altså hele tiden. Jeg kan i dag se at svart er den som har dalt raskest, og det er logisk i og med at den brukes mest. Blekk kan nok ha begrenset levetid, det var derfor jeg bare helte på 1/3 av blekket. Resten er pakket inn luftett i sølvfolie, slik at ikke luft og lys kommer til. Vil anta at det hjelper på levetiden. I og med at fire nye falsker med blekk á 100 ml. bare koster meg rundt 100 kroner, så ser jeg ikke på det som noe problem. Mye billigere enn å bytte patroner etter noen få utskrifter eller å styre på med sølete påfylling. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 hvordan er kvaliteten på bilder me dette systemet ? jeg regner med at du også skriver ut litt bilder , av og til mange tester har bevist at uoriginalt blekk har litt å ta igjen når det gjelder originalblekk. forskjellen kommer da best frem på bilder på rene dokumenter så er det ikke sikker det er noen forskjell. disse testene har jeg bare lest så hvor nøye testerne har vært vet jeg ikke Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 hvordan er kvaliteten på bilder me dette systemet ?jeg regner med at du også skriver ut litt bilder , av og til mange tester har bevist at uoriginalt blekk har litt å ta igjen når det gjelder originalblekk. forskjellen kommer da best frem på bilder på rene dokumenter så er det ikke sikker det er noen forskjell. disse testene har jeg bare lest så hvor nøye testerne har vært vet jeg ikke Er usikker da jeg ikke har noe utgangspunkt for sammenligning. Jeg kan i alle fall konstatere at utskriftene ser veldig fin ut, og at hovedbruken min faktisk er bilde-utprinting. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 de pleier vist å sammenligne dem med andre skrivere eller med bildene du får hos disse fotobutikkene. det er i hvertfall forståelig at du ønsker å spare inn på blekkkostnadene. du skrev at du hadde lufting på de store tankene. hvordan unngår du da at bleket tørker over tid ? hvis man åpner( klargjør for å sette i skriveren) en vanlig( liten ) blek tank for å sette den inn i skriveren så vil den tørke ut hvis den i stedet blir liggende åpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå