chriss10an Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 jeg har kjøpt meg en Q6600 prosessor for en stund siden og vil nå overklokke den... men når jeg skal ta opp FBS-en kommer jeg ikke lengre til at prosessoren er på 2,59 ghz. når jeg tar høyere kommer den til der den vaneligvis skal starte opp Windows, men da blir skjermen svart og data-en starter på nytt... Noen som kan hjelpe meg? Hvorfor skjer dette? Jeg bruker: XFX nVidia 780i SLI Intel Core2 Quad Q6600 hvis dette er til hjelp... Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hva er temperaturen på cpu'en og hva slags minne har du? Hvilket forhold er det mellom minne frekvensen og fsb frekvensen? Når du øker fsb frekvensen vil minne frekvensen også økes (den står nemlig i forhold til fsb frekvensen f.eks 1:1 eller 2:3) og da kan det hende minnet ikke takler det. I så fall kan det være lurt å justere forholde mellom minne og fsb. Hvor stor spenning har du på cpu'en? Lenke til kommentar
chriss10an Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Temraturen står på 30 - 40 grader.. ingen fare... og spenningen på den står på 1,3 eller 1,4 tror jeg... Ram-en min er Kingston DDR2 667 mhz. 4GB. kan du hjelpe meg? hjelper den infoen? Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Sjekk forholdet mellom fsb og minne frekvens i BIOS, mistenker at det er problemet ditt. Normalt kjører en Q6600 på 9x266MHz = 2.4GHz Ditt minne er angitt som 667MHz hvilket vil si at den egentlig kjører på 333MHz (Siden det er DDR minne oppgir man ofte det dobbelte av den egentlige frekvensen). Anyway forholdet 266MHz:333MHz tilsvarer 4:5. Sjekk i Bios om det står angitt slik, mulig det står på "Auto" eller lignende. (Normalt vil også minnet overklokkes når fsb'en går opp og det er ikke sikkert at minnet ditt lar seg overklokke særlig godt.) Skru i såfall ned forholdet til 1:1. Da vil minnet kjøre på samme hastighet som fsb. Da vil du kunne øke den til 333MHz uten at minnet ditt vil forårsake problemer. Du bør være forsiktig med å øke spenningen på CPU'en din over 1.35V. Du skal klare å komme ganske langt uten å gjøre det. Lenke til kommentar
chriss10an Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 ok takk for hjelpen... Lenke til kommentar
Rallahr Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg hadde/har fremdeles samme problem. Problemet (tror jeg) er at noen Q6600 prosessorer takler å blir overklokket til akkurat 1 mhz før hver hundre (299 mhz f.eks.). Så jeg har klart å sette min på 2.99 Ghz, hvis jeg prøver 1 mhz til klikker alt. Er ikke akkurat guru på dette, men det funket for meg. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Samme problemet her som Rallahr,maskinen rebooter før windows laster vist jeg setter til 2,5 Ghz 2,91 Ghz funker fint. Q6600 Gigabyte GA-P35-DS3L Endret 27. oktober 2008 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå