Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

P5Q Pro: Crashfree bios 3 virker ikke hos meg *løst*

Anbefalte innlegg

Jeg skulle oppdatere biosen på mitt P5Q pro kort. Etter at jeg oppgraderte til 8 GB ram har maskinen vært vanskelig å kaldstarte, og jeg har måtte starte pcen "2" ganger før den fungerte skikkelig.

Jeg hadde bios 13.06 på¨maskinen og da 14.06 kom tenkte jeg det var en mulighet for å bli kvitt ustabiliteten. Har alltid flashet bios fra Asus Update uten problemer selv om jeg har sett at andre har advart mot det. Denne gangen ingen unntak tenkte jeg, men etter at den hadde slettet rom'en og startet flashingen stoppet den på 15% og der sto den resten av kvelden. Så da tenkte jeg at CrashFree bios 3 skulle bli min redning.

Jeg har

- brent en cd med bios på

- har prøvd 2 forskjelle minnepinner

- resatt cmos klokka.

- prøvd Alt - F2

Alt dette uten suksess. På minnepinnene stopper den opp på

Reading file P5QPRO.ROM

uten at det hjelper.

Gode råd hadde vært kjærkomne.

Jeg har ikke prøvd å bruke den cd/dvd'en som fulgte med da jeg ikke finner den. Kona har overtatt kontoret og bruker det til systue i steden. Så jeg er forvisst til soverommet med maskinen.

Jeg hadde blitt takknemlig for en iso av driver cd/dvden til P5Q Pro.

På forhånd takk til alle som har lest dette innlegget og analyserer problemet mitt.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en helg med feilsøking, prøving av ulike medium, så klarte jeg endelig å fikse feilen.

Løsningen:

Flyttet cdrom'en fra S-Ata 5 til S-Ata 1. Da klarte den endelig å lese cdrom'en. Mystisk eller. La inn eldgammel bios først for sikkerhets skyld, så la jeg inn versjon 14.06. Og nå funker alt så mye bedre.

Jeg er overlykkelig, slapp å sende hovedkortet på rma til butikken. Er jo knapt 4 måneder gammelt jo.

En annen ting:

Oppstartsproblemene skyldtes en defekt 300 gb maxtor disk som sto i Raid. Så nå skal jeg snakke med sjefen i huset og høre om ikke vi har budsjett til å kjøpe 2x 1 TB disker og sette i mirror raid i steden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...