Psykake Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Utifra sannsynligheten tør jeg å påstå at det finnes. Det er absurd å ikke tro det. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Liten sjangse for utenomjordisk intelligent liv Det er en tankelek de fleste synes er spennende: Finnes det intelligente vesener et sted ute i verdensrommet? - Sannsynligheten er svært liten, svarer professor Andrew Watson ved University of East Anglia i England. Han har utarbeidet en ny matematisk modell, som er publisert i tidsskriftet Astrobiology. Fire trinn I følge studien er mennesket resultatet av fire evolusjonære utviklingstrinn: Det første var livets opprinnelse på jorden, i form av encellede bakterier. Deretter fulgte utviklingen av flercellede strukturer. Det neste trinnet var komplekse livsformer. Til sist utviklet det seg intelligente livsformer, med mulighet for språklig kommunikasjon. - Denne utviklingen er resultatet av en rekke usannsynlige tilfeldigheter, kommenterer forskeren til NASAs nettmagasin Astrobiology Magazine. Stråling fra solen Samtidig var utviklingen av intelligent liv på jorden et kappløp med tiden. Intelligent liv oppstod nemlig relativt sent i det tidsvinduet livet har til rådighet på planeten vår. Mens det er rundt 4 milliarder år siden de første, enkle livsformene oppstod, kan nemlig alt liv være utryddet om bare én milliard år. Årsaken er at solen etter hvert vil stråle sterkere, og ødelegge jordens biosfære, i følge studien. - Svært usannsynlig - Det at intelligent liv oppstod så sent i biosfærens levealder, gjør at vår evolusjon var svært usannsynlig, kommenterer professor Andrew Watson til Astrobiology Magazine. Han har regnet seg fram til at det var mindre enn 0,01 prosent sjanse for at intelligent liv skulle rekke å utvikle seg på "bare" fire milliarder år. - Hadde intelligent derimot utviklet seg tidlig i biosfærens historie, kunne vi lettere forestille oss at noe slikt kan skje også på andre planeter, kommenterer professoren. Poenget i studien er altså at selv om det skulle finnes andre planeter som ligner på jorden, vil intelligent liv trolig ikke rekke å utvikle seg før livet på planeten forsvinner. Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2008/april/180024 Poenget er jo at det kun er snakk om tid før intelligent liv utvikles. Og annet liv i verdensrommet har sannsyneligvis hatt mye mer tid på å utvikle seg enn på jorden. Nei, poenget er at masse tiiiiiid ikke nødvendigvis er nok. Hvis det ikke hadde vært for de globale katastrofene som ga livet en grunn for å utvikle seg videre i stormskritt for å kunne tilpasse seg nye forhold og overleve (alternativet var at livet døde ut) så ville Jorda fortsatt vært "befolket" av kun encellede bakterier. Den astronomiske tilnærmingen til dette med intelligens er at det her på Jorda tok 4 milliarder år før en skapning ble intelligent og nysgjerrig nok til å utforske rommet, og astronomene regner derfor optimistisk med at det tar omtrent like lang/kort tid på alle andre jordlignende planeter i universet med liv. Men biologisk/evolusjonsmessig sett er det altså svært usannsynlig at vesener med vår intelligens eller med et høyere nivå i det hele tatt rekker å utvikle seg på 4 milliarder år. Med en biologisk sjangs på 0,01% på 4 milliarder så øker sjangsen kun til 0,03% hvis vi øker tiden til 12 milliarder år. Med tanke på at universet "bare" er 13,7 milliarder år gammelt, er den biologiske/evolusjonsmessige sjangsen for at det kan ha rukket å oppstå like intelligente skapninger som oss andre steder i universet forsvinnende liten. Det kan altså godt være store sjangser for liv som fenomen er vanlig er universet, og likevel kan det godt være sånn at vi er den eneste arten i hele universet som har blitt så intelligente at vi utforsker rommet, biologisk/evolusjonsmessig sett. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Utifra sannsynligheten tør jeg å påstå at det finnes. Det er absurd å ikke tro det. Feil, -du- synes det er absurd å ikke tro det. Det kan ha vært liv andre steder, det kan hende det vil være liv i universet på et eller annet tidspunkt, det kan være liv andre steder i universet, eller det kan hende det ikke er liv andre steder i universet. Men du vet ikke. Ikke vær så skråsikker. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Det eneste indisiet på at det finnes liv andre steder er at universet er så pokkers stort. Kan godt hende det er liv der, muligens ikke. Det vet du like lite om som oss andre. Og hvem er det som avviser liv fullstendig? Det store flertallet har vel "kanskje, kanskje ikke"-synet. Har riktignok ikke finlest denne tråden. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Skugga, det seier seg sjølv at ingen kan _vite_ dette. Det ville ha vore ein revolusjon i alle fall. Neptjune synes berre det er absurd å tru noko anna, dette er hans meining. Personleg meiner eg det er mykje større sjanse for at det er liv på andre planetar enn at det ikkje er det. Med tanke på den ufattelege størrelsen på universet/antal planetar, samstundes som det er bevist at det er liv på ein planet (Tellus) meiner eg det må vere liv på andre planetar. Nei, eg er ikkje skråsikker på dette, men det er ein tanke eg likar å ha. Mykje av det Sealion skriv verkar som logiske slutningar, men sidan vi har kome der vi er no, meiner eg absolutt at andre artar på andre planetar kan ha kome like langt, om ikkje lenger. Alt i byrjinga er jo snakk om tilfeldighetar. Kanskje kom vi utruleg heldig ut evolusjonsmessig sett, ellers så er vi berre midt på treet. Noko særleg langt bak dei andre i teten trur eg ikkje vi er, ettersom det då ikkje skal vere mange 100 år som skil oss frå å utforske universet osv. Dette er uansett eit behageleg kjekt tema å diskutere! Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Ja, jeg veit det er hans mening. Jeg blir bare irritert over holdningen. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Det at jeg syntes det er absurd å tro at det ikke finnes liv andre steder i universet? Er det en dårlig holdning? De som sier: "Kanskje, kanskje ikke" teller ikke. De greier jo ikke å lage seg et standpunkt. Men med tanke på at det universet vi kjenner til er 47 milliarder lysår stort (et tall vår hjerne ikke kan forestille seg), er det MEST sannynlig at det finnes. Greit, jeg skal ikke være så forbanna skråsikker hvis det irriterer enkelte. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Jeg synes ikke det å ta et standpunkt som kan være feil er noe å skryte av. Det er stort sett "revurdér livet" og skråsikkerheten som irriterer. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Hvis jeg syntes at folk som ikke tror på liv andre steder i universet burde revurdere livet sitt er vel det min sak? Ikke bry deg om det du. Kranglefant! Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Det at jeg syntes det er absurd å tro at det ikke finnes liv andre steder i universet? Er det en dårlig holdning? De som sier: "Kanskje, kanskje ikke" teller ikke. De greier jo ikke å lage seg et standpunkt. Men med tanke på at det universet vi kjenner til er 47 milliarder lysår stort (et tall vår hjerne ikke kan forestille seg), er det MEST sannynlig at det finnes. Greit, jeg skal ikke være så forbanna skråsikker hvis det irriterer enkelte. Du er jo også selv i kanskje-leiren, så etter dine kriterier greier du ikke å lage deg et standpunkt Det eneste gyldige standpunktet er kanksje, kanskje ikke, for dette er det ingen som vet. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg mente at jeg ikke skal gi utrykk for min skråsikkerhet hvis det irriterer folk. Jeg tror helt og holdent at den finnes noe.Det er mitt standpunkt. Men det du mener at man ikke kan lage seg et standpunkt fordi det ikke finnes et fasit svar? Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Sannsynligvis ikke. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Da beveger vi oss tilbake til en saklig diskusjon. Et par innlegg er fjernet. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner tas på PM. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Liten sjangse for utenomjordisk intelligent liv Det er en tankelek de fleste synes er spennende: Finnes det intelligente vesener et sted ute i verdensrommet? - Sannsynligheten er svært liten, svarer professor Andrew Watson ved University of East Anglia i England. Han har utarbeidet en ny matematisk modell, som er publisert i tidsskriftet Astrobiology. Fire trinn I følge studien er mennesket resultatet av fire evolusjonære utviklingstrinn: Det første var livets opprinnelse på jorden, i form av encellede bakterier. Deretter fulgte utviklingen av flercellede strukturer. Det neste trinnet var komplekse livsformer. Til sist utviklet det seg intelligente livsformer, med mulighet for språklig kommunikasjon. - Denne utviklingen er resultatet av en rekke usannsynlige tilfeldigheter, kommenterer forskeren til NASAs nettmagasin Astrobiology Magazine. Stråling fra solen Samtidig var utviklingen av intelligent liv på jorden et kappløp med tiden. Intelligent liv oppstod nemlig relativt sent i det tidsvinduet livet har til rådighet på planeten vår. Mens det er rundt 4 milliarder år siden de første, enkle livsformene oppstod, kan nemlig alt liv være utryddet om bare én milliard år. Årsaken er at solen etter hvert vil stråle sterkere, og ødelegge jordens biosfære, i følge studien. - Svært usannsynlig - Det at intelligent liv oppstod så sent i biosfærens levealder, gjør at vår evolusjon var svært usannsynlig, kommenterer professor Andrew Watson til Astrobiology Magazine. Han har regnet seg fram til at det var mindre enn 0,01 prosent sjanse for at intelligent liv skulle rekke å utvikle seg på "bare" fire milliarder år. - Hadde intelligent derimot utviklet seg tidlig i biosfærens historie, kunne vi lettere forestille oss at noe slikt kan skje også på andre planeter, kommenterer professoren. Poenget i studien er altså at selv om det skulle finnes andre planeter som ligner på jorden, vil intelligent liv trolig ikke rekke å utvikle seg før livet på planeten forsvinner. Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2008/april/180024 Poenget er jo at det kun er snakk om tid før intelligent liv utvikles. Og annet liv i verdensrommet har sannsyneligvis hatt mye mer tid på å utvikle seg enn på jorden. Nei, poenget er at masse tiiiiiid ikke nødvendigvis er nok. Hvis det ikke hadde vært for de globale katastrofene som ga livet en grunn for å utvikle seg videre i stormskritt for å kunne tilpasse seg nye forhold og overleve (alternativet var at livet døde ut) så ville Jorda fortsatt vært "befolket" av kun encellede bakterier. Den astronomiske tilnærmingen til dette med intelligens er at det her på Jorda tok 4 milliarder år før en skapning ble intelligent og nysgjerrig nok til å utforske rommet, og astronomene regner derfor optimistisk med at det tar omtrent like lang/kort tid på alle andre jordlignende planeter i universet med liv. Men biologisk/evolusjonsmessig sett er det altså svært usannsynlig at vesener med vår intelligens eller med et høyere nivå i det hele tatt rekker å utvikle seg på 4 milliarder år. Med en biologisk sjangs på 0,01% på 4 milliarder så øker sjangsen kun til 0,03% hvis vi øker tiden til 12 milliarder år. Med tanke på at universet "bare" er 13,7 milliarder år gammelt, er den biologiske/evolusjonsmessige sjangsen for at det kan ha rukket å oppstå like intelligente skapninger som oss andre steder i universet forsvinnende liten. Det kan altså godt være store sjangser for liv som fenomen er vanlig er universet, og likevel kan det godt være sånn at vi er den eneste arten i hele universet som har blitt så intelligente at vi utforsker rommet, biologisk/evolusjonsmessig sett. "astronomene regner derfor optimistisk med at det tar omtrent like lang/kort tid på alle andre jordlignende planeter i universet med liv." Problemet her er at vi ikke vet. Eneste livet vi vet om er oss selv eller det som er på vår egen planet. Hva vet vi om hvordan liv kan ha utviklet seg på andre planeter, og evt hvor hurtig? Det tok 4 milliarder år her, er det raskt? tregt? midt i mellom? Vi "regner med" kan jo vise seg å være skive bom, alt fra til at vi er alene til at det er mange andre intelligente skapninger der ut. Inntil vi finner annet intelligent liv, og lærer mer om deres utviklingshistorie, så mener jeg at basert på kun observasjoner fra kun en planet med intelligent liv, så har vi alt for lite data til å dra noen sluttninger. 0,01% sjansje for intelligent liv må være god mat for kreasjonsier *grøss* Endret 27. desember 2008 av Crowly Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Sjansen for at vår egen rase overlever lenge nok til å oppleve noe som helst utenfor eget solsystem er nok heller dårlig òg. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Sjansen for at vår egen rase overlever lenge nok til å oppleve noe som helst utenfor eget solsystem er nok heller dårlig òg. Det skal jeg si meg enig i. Vi har verken tid eller kapasitet til å utforske universet i sin helhet. Så menneskeheten får nok aldri vite. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 tja...sett utifra hva vi har fått til de siste 100 åra vil jeg tro at på 1 milliard år kan vi finne andre beboelige steder når jorda ikke kan støtte oss lenger. Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Men tror du menneskeheten vil overleve i en milliard år da? Det tviler jeg sterkt på. Potensielle trusler er jo: *Klimaet *Astroide *Atomkrig *Solen tar kvelden Jorden har ikke akkurat de beste utsikter lenger. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg kan ikke se hvorfor vi ikke skal kunne løse de 3 første med teknologi. og til nummer 4 må vi vel finne andre solsystemer før dette skjer. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det er minst én faktor til som kan utrydde menneskeheten, nemlig supervulkaner. For ca. 70.000 år siden ble nesten hele menneskeheten utryddet som følge av et eneste supervulkanutbrudd i Sørøst-Asia (Lake Toba, Indonesia), kun noen få tusen overlevde. Dagens over 6 milliarder mennesker er alle etterkommere etter disse. Supervulkanutbruddet den gangen var omtrent 200 ganger kraftigere enn Pinatubo-utbruddet i 1991. Det ligger en sånn potensiell supervulkan under Yosemite-området i USA, hvis hele greia får et utbrudd vil de fleste menneskene i Nord-Amerika omkomme. Lignende supervulkaner finnes også andre steder i verden. http://en.wikipedia.org/wiki/Supervolcano En sjette faktor er genetisk degenerering, en biologisk faktor som antagelig har ført til at mange tidligere dyrearter har dødd ut. Og det er ingenting som tyder at menneskegener er noe bedre enn andre gener for å motstå slik degenerering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå