Kassetspiller Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Dette er vell gammelt nytt, men nytt for meg, tenkte jeg skulle dele det med de som ikke har sedd dette før. Vær klar til å få en hårklipp^^ I siste delen av klippet zoomer hubble inn på et "tomrom" i universet og fikk øye på det som er kalt "the ultra deep field" det lengste vi har sedd i universet. Det man får øye på bare med dette bildet er rett og slett sjokkerende, men samtidig en lettelse. Sier ikke mer akkurat nå for å ikke ødelegge spenningen. Klippet forteller alt;) Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hah, tror de fleste på viteskapdelen her har sett den Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Mener å ha lest et sted at The Ultra Deep Field, sett fra jorda, er på bredde med et sandkorn. Definitivt rart å tenke på... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 "The Powers of 10" er også ganske mindblowing: http://www.youtube.com/watch?v=BBsOeLcUARw Lenke til kommentar
Kassetspiller Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Mener å ha lest et sted at The Ultra Deep Field, sett fra jorda, er på bredde med et sandkorn. Definitivt rart å tenke på... Ja, bare forestill deg visst hubble forandrer bitte bitte litt på hvor den tar bilde, feks enn half millimeter til en av sidene, plutselig kommer det opp et helt nytt bilde, med andre tusenvis/milioner av galaxer(dette kommer selvsagt ann på om ikke noe skygger for disse, støv etc osv), og når vi er inne på va hubble kan se, va kan den ikke se bakom disse galaxene som er på bildene den tar? En liten forandring på rettningen på hubble har så ufattelig mye å si siden universet opererer i ufattelige avstander. Sitter og ser en dokumentar/serie(the universe) er helt inni det:D Men en god del av problemet med å se alt som er i det fjerne univers(der hubble kan se) er at melkeveien dekker for en god del. Hvor mye vet jeg altså ikke. Men det at hubble klarer å få så mange galaxer når den zoomer inn på 2 tomrom sier bare litt va vi går glipp av. Lenke til kommentar
Kassetspiller Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 "The Powers of 10" er også ganske mindblowing:http://www.youtube.com/watch?v=BBsOeLcUARw Så den nå, var mindblowing den å Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Er vi alene i universet? Svaret er "kanskje, kanskje ikke". Lenger kommer vi ikke i vår levetid, med mindre en av de andre sivilisasjonene tar kontakt med oss. Men vi kan godt spekulere. Min spekulasjon er som følger: 1: Sannsynligheten for at det finnes andre planeter der det kan oppstå liv: Svært høy, nesten helt sikkert 2: Sannsynligheten for at det har oppstått liv i enkleste form på en annen planet en eller annen gang: Svært høy 3: Sannsynligheten for at det har utviklet seg avanserte organismer: Over middels 4: Sannsynligheten for at det har utviklet seg intelligente vesener: Middels 5: Sannsynligheten for at det har utviklet seg intelligente vesener som igjen har utviklet en sivilisasjon: Under middels 6: Sannsynligheten for at denne sivilisasjonen har blitt så avansert at den kan reise ut i verdensrommet: Lav Selv om universet er uhorvelig stort, bortimot uendelig, er det veldig mye som skal klaffe for å utvikle en romfarende sivilisasjon. Mange faktorer og betingelser må oppfylles. Vi har ikke nådd dit, og det er uvisst om vi kommer til å gjøre det. Men ja, det kan være en sivilisasjon der ute... Bare synd universet er så ubegripelig stort at vi i så fall neppe får vite det noen gang. Selv om det fantes en romfarende sivilisasjon der ute, skal det godt gjøres å støte på akkurat vår lille planet blant ørten fantasillioner andre. Men det er en fantastisk tanke! Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg ser for meg at dette er en diskusjon som godt kan eskalere seg til å bli ganske mindblowing i seg selv, men.. for å svare for min egen del. Ja. Det der var ganske mindblowing. Men klarer ikke å se for meg at vi her på Tellus er den eneste planenen der (her) ute med intelligent liv på.. For dersom det er så mange planteter og galakser der ute, så må det da finnes minst én til der ute med liv på. Selv om man trenger riktig temperatur, trykk, atmosfære, fuktighet, og sikkert mange andre faktorer som jeg ikke har peiling på. Lenke til kommentar
Kassetspiller Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Fant en artikkel, vet ikke om den er fake eller ikke, men ser ganske sann ut. hvorfor skulle de lyve:P I henhold til Space Telescope Science Institute har hubble en "angular size of 11.5 square arcminutes"(vet ikke va det betyr på norsk^^) Det vill si at det trengs 12,913,983 Deep Field bilder for å dekke ta bilder av hele kula. For artighetskyld, la oss ta en liten kalkulasjon, ultra deep bildet har omkring 10000 galakser i seg selv, og visst for eksempel hver galakse hadde ca 100,000,000,000(100 billioner) stjerner, så ville antallet synlige stjerner i universet være 123,000,000,000,000,000,000 (123 quintillion stars eller 123 billion billion eller 123 million million million) Tallene blir sikkert enda større visst man tar med den delen av universet vi ikke ser med noe teleskop:) Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Liv er én ting, avansert liv noe helt annet, og intelligent liv mye vanskeligere igjen... Og det holder ikke å være intelligent heller! Man må ha ting som høyt utviklede språkorganer og verktøy (f.eks. hender). I tillegg må planeten inneholde en hel haug ressurser for at en høyteknologisk sivilisasjon skal kunne oppstå. Ta for eksempel jorden. I dag har vi olje som energikilden som driver sivilisasjonen. (Oljen er her riktignok ikke av en tilfeldighet, men som en følge av tidlige livsformer.) Den varer noen tiår til, og innen den tid må vi ha på plass en ny energikilde hvis vi skal komme til neste nivå i utviklingen. Likevel er det ikke utenkelig at det finnes andre sivilisasjoner der ute Lenke til kommentar
Kassetspiller Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Liv er én ting, avansert liv noe helt annet, og intelligent liv mye vanskeligere igjen... Og det holder ikke å være intelligent heller! Man må ha ting som høyt utviklede språkorganer og verktøy (f.eks. hender). I tillegg må planeten inneholde en hel haug ressurser for at en høyteknologisk sivilisasjon skal kunne oppstå. Ta for eksempel jorden. I dag har vi olje som energikilden som driver sivilisasjonen. (Oljen er her riktignok ikke av en tilfeldighet, men som en følge av tidlige livsformer.) Den varer noen tiår til, og innen den tid må vi ha på plass en ny energikilde hvis vi skal komme til neste nivå i utviklingen. Likevel er det ikke utenkelig at det finnes andre sivilisasjoner der ute Sant sant;) men finner vi liv på noen av planetene i solsystemet vårt, feks på en måne til enten saturn eller jupiter, så skal ikke liv være så vanskelig, liv utvilker seg over tid, se på oss;) vi kom jo fra apene,og liv har vell en tendens til å utvilke seg etter behov, vi lærte å gå på 2 bein det meste av tiden, når vi måtte begynte å kommunisere, noen gener ble vell trigget så vi kunne utvilke et mer avansert språk. Men selvfølgelig, slikt tar tid. Lenke til kommentar
askldkalssda Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Tar vel uansett for lang tid å møte folket . Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Tar vel uansett for lang tid å møte folket . Haha! :!: Godt poeng.. Man vil jo komme frem før man ender opp i kista.. Jeg tror også det at om man ikke har funnet en planet med liv på til nå, så er det vel nesten nytteløst å møte de, eller tilogmed å prøve å kommunisere med de. Lenke til kommentar
Kassetspiller Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Tar vel uansett for lang tid å møte folket . Ikke nokk med det, visst vi fikk et signal idag fra en intelligent sivilisasjon, så ville de antaglig vært død lenge før vi klarte å komme oss dit, visst vi i det hele tatt klarer å komme oss dit^^ og visst på et mirakuløs vis at vi har klart å komme oss dit via en et slags romskip med planter, mat supplies og så on(litt scifi^^) så har vell jorden og dens dyreslag vært utslettet før vi har klart halve reisen dit:P Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg tror at det fins liv på andre planeter i universet, for meg er det en selfølge siden det fins så utallig mange solsystemer og galakser ute der. Jeg håper bare at det skjer noe revolusjonerende innenfor min levetid. Men hvem vet, kanskje om 20-30 år så har forskere og doktorer funnet opp noe eller komt fram til noe som gjør at vi kan leve lenger? Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg håper bare at det skjer noe revolusjonerende innenfor min levetid. Men hvem vet, kanskje om 20-30 år så har forskere og doktorer funnet opp noe eller komt fram til noe som gjør at vi kan leve lenger? Bare håp at de finner dette vidundermiddelet før du er 90 da.. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg vil helst ikke bruke 100 000 aar paa aa reise gjennom et tomrom og lete etter bebodde planeter Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ok. Det er høyst plausibelt at det finnes andre levende organismer der ute i universet. Kanskje til og med avanserte livsformer og intelligent liv. Hva så? De befinner seg uansett med forsvinnende liten sannsynlighet innen rekkevidde før liv på jorden tar slutt. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ikke sannsynlig at vi møter på noen, men jeg ser ikke bort ifra at det finnes annet liv. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Bare håp at de finner dette vidundermiddelet før du er 90 da.. Om utviklinga fortset på same måte som no vil nok den generelle levealderen i løpet av eit par tiår ha auka ein god del. On: ja, eg trur det absolutt finnes liv på andre planetar ute i verdsrommet. Det vil vere absurd å tru noko anna. Lat oss seie det er gitt ein konstant som er 0.00000034% sjanse for at liv oppstår. Dette vil gjeve rom for at det i tillegg til oss er liv på ufatteleg mange planetar. Ja, for det er heilt umogeleg å førestille seg kor jævlig mange planetar det faktisk er ute i rommet. Den store draumen er at menneskeheita blir kontakta av anna liv innen min levealder. Sjølv om det kanskje ville betydd undergangen for menneskja (sci-fi filmjalla osv), hadde det heilt klart vore verdt det. Eg vil gå så langt å seie at det næraste vi kjem "meininga med livet" er å kunne finne liv på andre planetar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå