Erik B. Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hei. Børstet støv av en PC som har stått i ro i max 1 år i dag. Men får ikke opp noe bilde på skjermen. Skjermen er i fin stand, men den plukker ikke opp signalene fra skjermkortet. Skjermkortet er forholdsvis nytt, og jeg er temmelig sikker på det ikke er det som er problemet. Derimot mistenker jeg at hovedkortet ikke gir strøm til komponentene? Jeg har tatt ut alt unødvendig, så nå står det kun nettverkskort og skjermkort i PCen, i tillegg til RAM og CPU så klart. Hovedkortet har ikke utgang for skjerm, så jeg får ikke bilde på noen måte. Viften på CPUen går når PCen starter, så noe skjer i allefall. Får som sagt intet signal fra skjermkortet, og det lyser ikke bakpå nettverkskortet heller, (for det skal det vel). Kan PCer bli ødelagt bare av å stå i ro i 1år? En ting til (vet ikke om det er relevant): Start/Av knappen funker kun til å skru maskinen på, får ikke skrudd maskinen av ved å holde den inne. Det slenger litt rundt med ledninger der inne, så kan godt være det er noe som er koblet feil, men det ville være rart for den fungerte sist den var i bruk. Håper på svar! Mvh Erik Lenke til kommentar
War Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Har du mulighet til å ta bilde av kassen? Er dette på plass? 20/24pin i hovedkort 4/8 pin i hovedkort ved cpu Evt 6 pin i skjermkort Ledningene fra PÅ knappen er alle disse på plass rett veg? Falt ut osv? Prøvd å ta ut og inn alle kontaktene? Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Er desverre ikke i stand til å svare på spørsmålene, hva er en pin? Har veldig liten greie på hardware Kan forøvrig nevne at harddisken er litt varm etter at den har stått på en stund, så de kommer strøm i den og iallefall. Har lagt ved et bilde, si i fra om de riktige tingene ikke vises. Takk for hjelp Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hvis ikke nettverks kort lyser , bare vifter o.l starter opp er jeg temmelig sikker på at systemet ikke POSTER biosen. Denne antagelsen kan jeg også si at forsterkes ved at du ikke får gjort power off ved å holde inn pwr knappen > 4 sekunder. Prøv først å bytte cmos batteriet med et nytt "ferskt" et. Er mange hovedkort som ikke poster ved dårlig eller flatt cmos batteri. Litt vanskelig å se på bildet men generelt er det lithium 3v type CR 2032 på hovedkort. Vet et f.eks Esso har disse i two-pack til en femtilapp. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Ser at noen av kondensatorene rundt prosessoren har begynt og lekke elektrolytt og derfor tørke ut. Dette fører til gale spenninger til prosessoren, chipset, og muligens skjermkort. (Siden skjermkortet får strøm via hovedkortet). Pin = pinne. Altså kontaktpungtene i strømsokkelen på hovedkortet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Ai Ai jeg tror jeg ser problemet ditt og hvorfor ikke maskinen starter, samme greia som tok mitt Epox 8RDA+ hovedkort, den store "kondensator syken". http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague Ser ut som noen av kondensatorene på hovedkortet ditt (De runde med ett trekant aktig spor på, sylinderformede og svarte) har blitt blåst, noen ser ut til å bule opp mens noen har allerede begynt å slippe ut guffe (Ser noe brunt rust aktige greier) når disse ryker så må ett nytt HK anskaffes og i ditt tilfelle er det såpass gammelt at du sannsynligvis må bygge nytt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Ser det nå ja - kondensatorer rundt CPU buler og en lekker allerede - utfra plassering er nok disse i cpus pwm og det er nok derfor det ikke POSTER biosen - CPU starter ikke . Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Uff det var dumt. Så det er helt sikkert at jeg ikke vil få start på noe med de feilene? Intet håp? I så fall får jeg prøve meg på en annen doning som jeg har liggende Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Eneste jeg kan tenke meg for å få liv i det er : CMOS Batteri (hvis flatt) Lodde av/på nye kondensatorer med samme verdi. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 OK, det blir nok ikke aktuelt å sy på nye kondensatorer. Men tusen takk for hjelpen, fant i alle fall ut av problemet Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Eneste jeg kan tenke meg for å få liv i det er : CMOS Batteri (hvis flatt) Lodde av/på nye kondensatorer med samme verdi. Hei. Jeg har samme problemet som deg. Hovedkortet er et gammelt MSI k7tpro2 ver1 s462. Det er 2 kondesatorer som er gåen. På de står det 6.3volt 2700 uF. Jeg har også et annet hovedkort som jeg pleier å plukke deler fra, der har jeg mulighet til å plukke av kondensatorer på 6.3v 3300 uF. Kan jeg bruke disse på det andre hovedkortet uten at det skjer noe galt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Ja, hvis du får plass. Antar at 3300 uF er fysisk større enn 2700, det hender kondensatorer monteres veldig trangt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Ja, hvis du får plass. Antar at 3300 uF er fysisk større enn 2700, det hender kondensatorer monteres veldig trangt. Det er heldigvis god plass der disse står. Hvis du ser på dette bildet (som jeg fant på google), ser du de 2 kondensatorene som sitter rett over agp-sporet. God plass der. Hvis du tittet litt ekstra nøye, ser du at også på dette kortet er de 2 kondensatorene der kaputt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå