Gå til innhold

HDMI? Trenger en del hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en far som kjøpte Full-HD TV for 1 år siden, men selvsagt da uvitende om at man må ha HDMI kabel for å kunne overføre slike gode bilder. Som dere sikker skjønner, eller i hvertfall kommer til å skjønne har heller ikke jeg peiling på tv-dupetitter. Men da jeg fortalte han at han ikke kunne se HD kvalitet på tven, ble han litt interessert i dette, og ønsket gjerne å kjøpe en slik kabel... Problemet vårt oppstår derimot i andre enden av kabelen, for jeg er usikker på om dekoderen hans er lagd for å sende over HD-signal. Grunnen til denne usikkerheten skyldes nemlig det faktum at jeg ikke kan finne en HDMI utgang på baksiden av dekoderen..!

Noen som kan hjelpe meg med problemstillingen (om jeg klarte å gjøre meg forstått da :p )

PS! Hadde også vært ålreit med noen gode liker til sider hvor man kan lære mer om HD og HDMI o.l....

Takker på forhånd for alle svar....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet vårt oppstår derimot i andre enden av kabelen, for jeg er usikker på om dekoderen hans er lagd for å sende over HD-signal. Grunnen til denne usikkerheten skyldes nemlig det faktum at jeg ikke kan finne en HDMI utgang på baksiden av dekoderen..!

Begynner å bli rimelig sikker på at dekoderen vår (canal-digital dekoder) ikke er lagd for å sende HD signal, da den ble kjøpt får 3 år siden :p

Noen som allikevel har tips til hva som kan gjøres? Oppgradering e.l....

Lenke til kommentar

Vist dere ikke har en HD dekoder er det ikke så mye å gjøre. RGB-SCART klarer fint å overføre det bildet.

Har du lyst på HD er det ikke mye annet å gjøre enn å ringe CD og spørre om en ny HD dekoder. Ikke mange kanaler som kjører HD enda, men det kommer seg. Pluss i margen til TV Norge som nå sender en del HD innhold

Lenke til kommentar

Ble lit ullent det jeg skrev.....

Det jeg mente var at vist du ikke har en HD dekoder, har du heller ikke et HD signal. Og da skal det holde lenge med RGB-SCART. (Eller komponent for de som bruker det.)

Har man derimot et HD signal må man opp på DVI / HDMI.

RGB-SCART er de store kontaktene ja. Men vær opps på at ikke alle SCART kabler støtter RGB. (Late produsenter....) Det er heller ikke alle biledkilder som støtter RGB, så RGB-SCART kan være lit slitsomt....

Lenke til kommentar

Takk for svar... Hjelper nok lite med full-HD tv dersom vi ikke har HD signal... :p Nå har ikke dette med bildekvalitet vært noe stort problem, da tv oftest står på tv2, nrk1 og viasat golf. Men ettersom sjefen i huset sikkert også vil ha muligheten til HD kvalitet en gang i blant tar vi en prat med CD om ikke mange dager... :)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...