Gå til innhold

spørsmål angående toll.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil gjerne få kjøpt en ipod touch og lurte bare på noe, angående toll osv. Jeg har en familie i USA og hvis jeg kjøper fra nett og sender den til addressen deres, kan de da forsåvidt sende den til meg i norge uten at jeg må betale noe toll eller noe annet bulls** på den?

Endret av Ytterst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Det ståle sier er korrekt om du kjøper den selv direkte fra en nettside. DA er 200kr maksgrense for å slippe noen videre avgifter.

Men dersom du får dine kjente i statene til å merke med gave, og verdi under 1000nok(husk at dollarkursen forandrer seg, så legg inn litt ekstra å gå på her) så slipper du avgifter..

musa

Lenke til kommentar
Trenger man egentlig merke en internasjonal pakke mellom privatpersoner med noe som helst annet enn adresse?

F.eks skal det betales moms på gaver med verdi over 1000 kr. Mangler en pakke verdien kan tollvesenet holde denne tilbake inntil de får vite verdien eller så sender de den i retur.

Derfor skal man alltid merke pakken med en verdi og hva den inneholder (en kort beskrivelse er nok).

Lenke til kommentar

Men Tollen kan uansett stanse pakken. F.eks hvis den er merket med store bokstaver "iPhone", da kan de jo be om kvittering. Og da kan det være vanskelig å bevise at en ny iPhone er verdt 1000kr..

Kan jo eventuelt prøve å skrive "elektronisk deler" eller "ødelagt mobil" e.l. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Å lure seg unna skatter og avgifter er straffbart.

Det er mye som er straffbart. Men blir du straffet for det? Det er en annen ting.

La oss si at familien åpner iPhone, bruker den litt, hva er verdien nå? Det er vanskelig å si, for nå er den jo brukt. Kanskje den har en intern defekt som ikke tolla kan se uten dyp teknisk innsikt og riktig programvare? Finnes mange mulige grunner til å sette verdien under 1000 kr uten at tolla kan bevise at det er feil.

Jeg ber dem skrive en lapp at Ipod-en er Defekt... :p

Ved f.eks. testeksemplarer etc. er det vanlig å skrive noe sånn som repair parts eller research materials etc. for du skal slippe å betale toll og moms for slikt som du faktisk ikke eier selv.

Endret av TommyNator
Lenke til kommentar
Å lure seg unna skatter og avgifter er straffbart.

Det er mye som er straffbart. Men blir du straffet for det? Det er en annen ting.

La oss si at familien åpner iPhone, bruker den litt, hva er verdien nå? Det er vanskelig å si, for nå er den jo brukt. Kanskje den har en intern defekt som ikke tolla kan se uten dyp teknisk innsikt og riktig programvare? Finnes mange mulige grunner til å sette verdien under 1000 kr uten at tolla kan bevise at det er feil.

Da er du på tynn is mener nå jeg.

Jeg kan jo bestille en fluesnelle fra statene og be betjeningen å tafse litt på den for så å sende den med mindre verdi enn hva den i utgangspunktet hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...