Gå til innhold

Studiekompetanse - starte - spm.

stasomfaen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på... Jeg tenker på å ta studiekompetanse som privatist. Rådgiveren sjekker ut om det er noe billig å ta, eller gratis ved skolen eller andre kurs. Jeg går vg1 og vil skaffe studiekompetanse pga. jeg vil bli elektroingeniør. Jeg skal bytte til elektrofag vg1 neste år og har litt bedre tid hvis jeg får fritak i noe fag jeg gjorde det bra i i år.

Jeg er ikke motivert for påbygg eller studiespesialisering. Er det noe jeg kan gjøre i mens? Jeg har tenkt til å ta de fagene jeg trenger utenom yrkesfaglig for å få studiekompetanse + at jeg må få tatt r1+r2 og 2FY etterhvert. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Noen som vet om billige kurs? Eller gratis...

Orker ikke å betale 20 000 for noen fag liksom. Jeg trenger heller ikke nødvendigvis å ta alle fagene jeg trenger på ett år heller.. Bare jeg får studiekompetanse.

Eller er det noen som vet om en bra vei til kompetanse? Jeg kunne også tatt 1 år forkurs til ingeniør og, hvis jeg gjør noen fag som jeg ikke er så glad i å drive med i år eller neste år eller noe, så får jeg fritak på forkurs, men jeg vil ikke bruke ekstra mange år på forskjellig, så ser fram til om noen har en bra løsning så jeg slipper å være 30 før jeg er ferdig. Jeg er på en måte ute etter fleksibilitet. Sånn at jeg slipper å sitte hver dag i 6 timer med fag i 1 år etter skolen.

EDIT: Jeg tenker på livet framover hver dag... Er litt deppa 24/7 på grunn av at jeg tenker "har jeg valgt riktig" "hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke klarer å bli ingeniør?"... Er det så fryktelig vanskelig, eller er det fullt mulig hvis man jobber jevnt? For jeg har startet å jobbe ca. 1 time matte hver dag, og blir fort ferdig med lekser.

Takker for svar

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster rundt 400 per eksamen å ta et fag som privatist. Noen fag må du ha to eksamener i, de fleste bare én.

Men du sier du ikke er motivert til påbygg/allmenn, men vil ta studiekompetanse med r2 og fysikk 1, hvordan i all verden skal du liksom klare det? Norsken krever MYE, MYE jobbing, historie, religion og samfunnslære krever en del med mindre du er veldig "inne" på den slags ting fra før av, og matte og fysikk er rett og slett VANSKELIG å ta som privatist. Dessuten, hvorfor bytter du til elektro?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke fortsette på restaurant og matfag...

Og som sagt, jeg kunne tatt litt etter litt. Ikke alt på en gang, og hvis det er kurs på en skole i noen fag så er det bra.

Jeg kan liksom ta Y-vei også, men vil få med meg mest mulig.. Særlig matte, og hvis jeg har fagskole og studiekompetanse, gir ikke det bedre sjanse til opptak? Matten og fysikken kunne jeg alltids tatt som sommerkurs eller forkurs eller hva det nå er skolen tilbyr... Høyskolen altså.

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Åja, såpass ja. Men hvis jeg ikke finner noe kurs ved siden av elektro så blir det vel et forkurs med matte og fysikk. Alle fagene blir litt for mye for meg, så jeg kommer til å ta noe ved siden av skole de kommende årene, deretter forkurs muligens hvis jeg ikke er ferdig med fagene ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg ikke klarer, klarte meg mer enn godt gjennom tiende og slet ikke i det hele tatt... Hadde bedre snitt enn MANGE som går på studiespes, så hadde ikke blitt noe problem. Men jeg har ikke motivasjon til et helt år med så mye hver dag og jeg har sosial angst, så så stor klasse klarer jeg ikke for jeg hadde nekta å holde et eneste framlegg (det hadde vel blirr litt minus på den siden).Bare de første dagene hadde vi 120 timer med lekser omtrent... Du hadde nok forstått bedre om du var meg... Sikker på at det er INGEN som er mer sjenert enn meg der... I verstefall så kan det bli 1 år påbygg selv om jeg gruer meg til det hvis jeg ikke klarer studiespes som privatist.

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Problemet er framlegg, har ikke problem med folk, bortsett fra at jeg snakker lite. Det er jevnaldrede. Når det er større folk så har jeg 0 problem. Er mer motivert for mer jobbing med privatistfag hjemme enn mange timer på skole. Men hadde det fantes kveldskurs e.l så hadde det egentlig vært det beste, hvis jeg ikke går for et forkurs på realfag eller påbygg mens jeg f.eks. kjøper r1+r2 bøker allerede i nærmeste framtid og kikker litt på oppgaver og prøver å skjønne matten, så det går bedre senere. Finner nok en løsning. Men framlegg, skrivedag, diktskriving og hele pakka blir litt mye for meg...

Vet du forresten hvilke r1+r2 bøker de bruker? Har kikket litt etter det, men ser at de har 100 og ørten forskjellige på r1 og r2.

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...