teke Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hei! Jeg har en fiberlinje hvor det ved husets inntakspunkt er en router, fra denne har jeg ledning som går til en trådløs router (DLink 615 tror jeg). Jeg plages med å få til portforwarding, på første boksen ved inntakspunktet har jeg åpnet de aktuelle porter jeg ønsker dette på. Likeså på den andre. Problemet tror jeg ligger i kommunikasjonene mellom disse to boksene. Hvordan vet jeg hva ip-adresse trådløsrouteren får på vood-boksen? Vanskelig å forklare dette men håper noen skjønte det Når jeg kobler kun til vood-bokse (inntak) er portene åpne, men når jeg kobler på via trådløsboksen som er koblet til vood-boksen funker det ikke...ip-adressen i d-linkboksen stemmer etc.. Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hvis du kjører portforwarding på "vood"-boksen, og i tillegg har en NAT-funksjon på trådløs-routeren må du ha mapping på både vood-boksen og trådløs-routeren for å få det til å funke. Som du sier funker det når du kjører rett i vood-boksen da du har mapping for porten til en ip, men når du kobler inn det trådløse mister du forbindelsen mellom vood-boksen og klienten. Derfor må du mappe fra vood-boksen til trådløs-routeren til klienten for å få en hel forbindelse. Derfor er det enklere å bridge trafikken over den trådløse-routeren, skru av dhcp og nat her, og ta alt på vood-boksen. Lenke til kommentar
teke Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Hvis du kjører portforwarding på "vood"-boksen, og i tillegg har en NAT-funksjon på trådløs-routeren må du ha mapping på både vood-boksen og trådløs-routeren for å få det til å funke. Som du sier funker det når du kjører rett i vood-boksen da du har mapping for porten til en ip, men når du kobler inn det trådløse mister du forbindelsen mellom vood-boksen og klienten. Derfor må du mappe fra vood-boksen til trådløs-routeren til klienten for å få en hel forbindelse. Derfor er det enklere å bridge trafikken over den trådløse-routeren, skru av dhcp og nat her, og ta alt på vood-boksen. Hmm....det hørtes ikke så dumt ut. Men jeg er lite sikker på hva det vil si å bridge? Er det innstillinger jeg må gjøre på både vood og dlink-boksen eller tilstrekkelig på dlink? Det er forresten en DIR-615. Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Du beholder oppsettet på vood-boksen som det står når du ikke har den trådløse-routeren aktiv. Så skrur du av all layer 3 logikk på den trådløse routeren. Da vil denne fungere som en switch som bare sender trafikken transparent mellom vood-boksen og klienten din, uten noen form for routing i mellom. Da vil vood-boksen ha riktig mapping mellom ip og port på internett-siden og klient-siden. Har ikke vært borti den typen trådløs router som du har, men vil tro at ved å koble deg opp mot management-systemet på den bør det være en smal sak å skru av routing. Hvis dette av en eller annen grunn ikke funker må du fjerne port mappinga på vood-boksen, sette opp d-linken til at du får IP fra en provider og ta all mapping på d-linken. Ta en titt på denne: http://support.dlink.com/faq/view.asp?prod_id=997 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå