jeroshol Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hei, har bestemt meg for å oppgradere skjermkortet på min tilårskomne stasjonære PC. Den har for øyeblikket 2x Geforce 7900 GTX i SLI. Dette fungerer greit, men vil helst bort fra den løsningen pga. strømbruk og etc. Spørsmålet er om jeg skal gå for GTX 260 (til 2500) eller GTX 280 (tilbud nå 3390), den bestemmende faktoren er prosessoren. Har en 4800 x2 @ 2.4 ghz vannkjølt, kjører den stock nå fordi skjermkortene jeg har trekker for mye strøm og begrenser klokkingen (håper også strømforbruket går ned med 1 nytt "toppkort"). Denne viser seg stabil på rundt 2.9 Ggz, så det kan godt være utgangspunktet for vurdering. Planen er å spille Fallout 3, 1600x1200 2xAA og 16x AF og ellers max settings, så godt som mulig. Håper noen kloke hoder har et svar - Jan Erik Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Dette er min personlige favoritt: 9800gx2 Men så vil du ha noe som ikke suger strøm.. du vil også ha noe som ikke blir for mye flaskehals.. hmm.. Nei.. du har jo AM2? er det AM2+ HK? I så fall, kjøp deg den råeste phenom til 1400kr og kjør på med GTX280 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Bør ikke glemme ATi 4870. Bedre enn 260 og kanskje ca 10 % lavere ytelse enn 280 til betydelig bedre pris. Noe er alltid en flaskehals. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) 4870 blir gruset av 9800gx2 dvs 2X8800gt i SLI, gtx280 gruser også 4870 på det aller meste! må heller ikke glemme nvidia og physX. PhysX er fantastisk i FarCry2:D Jeg er kanskje litt mer Nvidia fan enn nødvendig, men 4870 kan ikke sammenlignes med gtx280 Men 4870 er ikke dårlig for pengene nei. Men penger/ytelse/strømforbruk er det ikke så bra. Endret 25. oktober 2008 av SLiks Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg ville også oppgradert CPU og kjørt på med 280gtx BTW, er også nvidia fan.. Synes bare reviews er teite, siden de kjører korta i SLi mot single kort 4780 Crosfire vs 280GTX, det kan jo ikke sammenlignes, for å si det sånn, det ene kortet er det jo to av!?!? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Artikkel Vet ikke hvor du har denne grusingen fra? Du bør sjekke hvor bra de forskjellige kortene kjører Fallout 3, om spillet er kommet ut. Om det ikke er kommet ut ville jeg ventet. Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Jeg har det fra egen erfaring og testing. Men du kan jo prøve selv? Vi testa ut et stort antall forskjellige kort her for 3uker siden ca. Dette var før vi fikk testa den nye 180. drivern til nvidia. og den er meget bra faktisk! Dersom du tror deg for mye på disse testene du ser over alt så gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Har ikke tallene her. men når jeg sier at gtx280 grusa 4870 så mener jeg det! Det var ikke noe kjære mor. Vi testa også ut gtx280 XXX fra xfx i SLI på en QX. Dette var med de nye nvidia driverne, physX og litt OC på cpu for å ta vekk flaskehals.. Sier bare at det ble over dobbelt så bra som et 4870x2 kort! Testa på forskjellige hovedkort også med forskjellige tester og vista 32 og 64bit. osv.osv. Skal se om jeg finner noe resultater av det.. mener vi laga en notepad med resultatene. Endret 25. oktober 2008 av SLiks Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Vanskelig å teste selv uten komponentene. En ting er i alle fall sikkert og det er at 280 kortet bør demonstrere ca 50 % bedre ytelse enn et 4870 før det skal bli interessant i en pris/ytelses sammenheng. En annen ting er at det er noe uheldig å hive et skjermkort til 3500 kr inn i en maskin med en gammel 4800 prosessor. En bloklokka QX er i en litt annen klasse enn 4800. Jeg mener vel egentlig at et 4850 eller lignende burde holde lenge. Om det skal være håp om å kjøre alt på max i de fleste spill må det investeres i mer enn nytt skjermkort. Tar gjerne en kikk på testen Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Dersom man skal ta til grunn at HD4870 koster 2100kr og gtx280 koster 3300kr som det gjør på komplett.no så skal det da yte ca 1/3 ekstra forhold til pris. Men alle vet da at når det kommer til HW skalerer prisen mye mer opp forhold til ytelse helt i toppen, og slik vil det alltid være. du trenger ikke mer enn en enkel phenom prosessor småklokket for å takle flaskehalsen under spilling av f.eks crysis. dårlig sammenligning å bringe fram "blodklokket QX" Jeg kjører to stk 8800gt kort helt uten flaskehals i 3dmark vantage faktisk. C2D 8500 @3,16 ghz er mer enn nok for de to stk 8800gt. altså et 260, 9800gx2 vil ikke heller ha noe flaskehals da.. har ikke testa GTX280 på mitt system stock dessverre, så vet ikke om det blir flaskehals der.. Grunnen til at jeg har klokket min prosessor er for å få bedre fps i low spill som CS:S,COD++ osv. Endret 25. oktober 2008 av SLiks Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg har det fra egen erfaring og testing. Men du kan jo prøve selv? Vi testa ut et stort antall forskjellige kort her for 3uker siden ca. Dette var før vi fikk testa den nye 180. drivern til nvidia.og den er meget bra faktisk! Dersom du tror deg for mye på disse testene du ser over alt så gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Har ikke tallene her. men når jeg sier at gtx280 grusa 4870 så mener jeg det! Det var ikke noe kjære mor. Vi testa også ut gtx280 XXX fra xfx i SLI på en QX. Dette var med de nye nvidia driverne, physX og litt OC på cpu for å ta vekk flaskehals.. Sier bare at det ble over dobbelt så bra som et 4870x2 kort! Testa på forskjellige hovedkort også med forskjellige tester og vista 32 og 64bit. osv.osv. Skal se om jeg finner noe resultater av det.. mener vi laga en notepad med resultatene. Så "disse testene du ser over alt" er kjøpt og betalt av AMD? Kan du peke til andre som har reprodusert lignende resultater. Bruke dere FarCry 2 hotfix'en fra AMD? FarCry 2 bruker vel Havok og ikke Physix. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå