Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Finnes det medisiner/metoder for å glemme hendelser?

teaspoon

Anbefalte innlegg

Jeg har det problemet at selv små tabber og feil jeg gjør gir traumatiske minner som hjernen trekker frem når den ser ting som minner om denne situasjonen. Eksempler på slike tåpelige traumer er når jeg var uheldig og knuste kuppelen på ei utelampe hos mine besteforeldre når jeg var 10, eller tullete ting fra førstegangstjenesten som f.eks. det å glemme å hilse på en offiser. Små idiotiske ting som egentlig skulle gå rett i glemmeboka, men som for meg oppleves som helt forferdelig. Og som graves frem hver gang jeg ser ei utelampe, eller f.eks. ett Billy-blad.

For normalt koblede mennesker så er nok dette situasjoner som de ikke tenker noe på, men av en eller annen grunn har jeg større problemer med disse tingene enn med mer seriøse ting som f.eks. bilulykker og folk som har gått bort. Jeg fryser rett og slett og stopper helt opp når jeg blir påminnet om disse tingene. Jeg vet det er tåpelig, men det er nå slik det engang er.

Men finnes det medisiner/metoder for å fjerne disse koblingene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har det problemet at selv små tabber og feil jeg gjør gir traumatiske minner som hjernen trekker frem når den ser ting som minner om denne situasjonen. Eksempler på slike tåpelige traumer er når jeg var uheldig og knuste kuppelen på ei utelampe hos mine besteforeldre når jeg var 10, eller tullete ting fra førstegangstjenesten som f.eks. det å glemme å hilse på en offiser. Små idiotiske ting som egentlig skulle gå rett i glemmeboka, men som for meg oppleves som helt forferdelig. Og som graves frem hver gang jeg ser ei utelampe, eller f.eks. ett Billy-blad.

For normalt koblede mennesker så er nok dette situasjoner som de ikke tenker noe på, men av en eller annen grunn har jeg større problemer med disse tingene enn med mer seriøse ting som f.eks. bilulykker og folk som har gått bort. Jeg fryser rett og slett og stopper helt opp når jeg blir påminnet om disse tingene. Jeg vet det er tåpelig, men det er nå slik det engang er.

Metoder? Ja, Hypnose, eller psykolog?

Medisin? Lite trolig, med mindre du har en diagnose, som jeg ikke kan si om du har eller ikke, men det vil en psykolog kunne gi.

Lenke til kommentar

Alle har gjordt noe dumt i sine yngre dager som de skulle ønske de kunne glemme. Hvis du uansett ikke kan gjøre noe for å rette opp i det som skjedde må du lære deg å le av det istedenfor å stoppe helt opp.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind er en ganske bra film som handler om komplikasjonene som kan skje hvis noen hadde funnet opp en medisinsk metode for å få folk til å glemme ting helt.

Lenke til kommentar

Har lest at det faktisk kan være en nevrologisk forklaring på dette fenomenet.

Det som skjer er at hjernen ikke klarer å skille mellom virkelighet og tidligere erfaringer / minner. Dette gjør at reaksjonen du får blir lik, selv om du altså ikke har gjort noe dumt så reagerer du på samme måte som om du nettopp har gjort det.

Nå er det flere ting som kan spille inn her, som f.eks psykologiske, men noe av det enkleste du kan gjøre er å trene og tøye ut skikkelig etterpå, samt spise omega-3 og B-vitaminer (nerve-føde) samt D-vitamin siden det er lite med sol nå om dagen. Ta gjerne også multivitamin.

Lenke til kommentar
Gjest Mastodont

Jeg har noe lignende, men tingene kommer tilbake tilfeldig (billy-blad ikke nødvendig). Hvis jeg tenker på noe annet blir det bare verre. :dontgetit:

Medisiner virker kankje, men ikke på en skånsom måte. Dessuten må du nok gå på dem hele tida for å opprettholde effekten. Jeg tenker meg at relevante medisiner vil være SSRI-preparater.

HelioX anbefaler B-vitamin. Tilskudd av vitamin B6 kan ha en lignende (men mye svakere og mer skånsom) effekt som SSRI-preparater. Bare ikke ta for mye vitamin B6 uten vitamin B-kompleks og magnesium, det kan forårsake varige nerveskader (men da snakker vi svære doser).

Lenke til kommentar
Gjest Mastodont

PS. Jeg ikke skjønner ikke hvorfor D-vitamin/multivitamin skal hjelpe. Pass på så du ikke får i deg for mye vitaminer, det er ikke sunt. Ikke ta både D-vitamin separat og multivitamin med D-vitamin samtidig.

Lenke til kommentar

D-vitamin er det generell manko på i Norge, da dette vitaminet normalt produseres i relativt store mengder når UV-stråler treffer huden. D-vitamin har også viktige immunologiske virkninger så jeg anbefaler alltid folk å ta dette i alle fall når det ikke er noe sol. Dette kan faktisk spare deg for forkjølelse og influensa også. Du blir sannsynligvis lettere til sinns også.

Generelt har Norge ekstremt lave lovlige doser av vitaminer i tablettene, og jeg har ingen betenkeligheter med å ta en multivitamin-tablett samme med B og C vitaminer (vannløselige), og D-vitaminer tåler vi i mye større doser enn maks-dosene som er "normen" i norge.

Det jeg derimot er mer forsiktig med er A-vitamin, da mange får for mye av dette med et typisk skandinavisk kosthold. Dette er en medvirkene årsak til osteporose (benskjørhet).

E-vitamin er også noe som typisk ikke er spesielt bra i multivitamintabletter, og der er Cardi-E et mye mer komplett produkt som har flere type tokoferoler, bl.a. gamma-tokoferol som er nyttig. Bare pass på at E-vitaminet er natulig og ikke syntetisk. Den syntetiske utgaven er ikke lik den naturlige og har vist seg å være mindre bra.

Lenke til kommentar
Medisiner virker kankje, men ikke på en skånsom måte. Dessuten må du nok gå på dem hele tida for å opprettholde effekten. Jeg tenker meg at relevante medisiner vil være SSRI-preparater.

SSRI vil ikke har noe som helst virkning på hukommelsen, således må du stoppe å anbefale medisiner som du ikke har peiling på.

Dette er et p-s-y-k-o-l-o-g-isk problem, ikke et p-s-y-k-i-a-t-risk...

Lenke til kommentar
Gjest Mastodont

SSRI vil ikke har noe som helst virkning på hukommelsen, således må du stoppe å anbefale medisiner som du ikke har peiling på.

1. Jeg "anbefalte" dem ikke, da de ikke er skånsomme og sannsynligvis overkill.

2. SSRI har stor effekt på hukommelsen. Dette vet jeg da har gått på SSRI i fem år.

3. Den effekten som jeg var ute etter her var ikke å "slette" noe fra hukommelsen, men å forhindre at minnene dukker opp ufrivillig, og at man opplever dem på en plagsom måte. Jeg garanterer personlig at SSRI-medikamenter kan hjelpe mot dette (men igjen: overkill med for mange andre virkninger samtidig).

4. Ufrivillige tanker er "i familie med" tvangstanker, og da er SSRI-medikamenter vanlig å bruke hvis man ikke har effekt fra psykologiske behandlingsmetoder.

Jeg skjønner ikke hva du tenker på, Vaio? Jeg tror du har misforstått hvis du tror at trådstarter tenker på disse tingene fordi han tillegger dem stor vekt. Han vet utmerket godt at det er "små tulleting". Likevel er de mer plagsomme enn "viktige" ting. Muligens kan det hjelpe å få behandlig hos en psykolog, men hvis jeg har skjønt halvparten av hva trådstarter mener vil det enten ikke virke i det hele tatt, eller gjøre ting verre.

Kanskje er jeg helt på jordet. Men å si at SSRI-preparater ikke virker på hukommelsen, det er å være langt utafor jordet. Jeg går ut fra at du har prøvd dem, ettersom du er så sikker? Ikke det, nei. (Og hvis ja: husk at ikke medisiner virker likt på alle, f.eks. vil du ikke merke om de hjelper på dette problemet hvis du ikke har det.)

Lenke til kommentar

Mange gode innspill her. Kan også legge til at jeg sliter med Sosial Angst også, og det har nok noe med problemet å gjøre også, det gjør nok at flaue ting setter større merker enn andre ting.

Har dårlige erfaringer både med terapi og medisiner (Bl.a. Cipralex og ett par andre jeg ikke husker navnet på), så dette er nok desverre noe jeg må belage meg på å slite med fremover også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Mastodont

Beklager at jeg bumper, men det er ikke bare meg som har oppdaget det med hukommelsen:

"... og hukommelsen blir som en 90 åring"

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=8608310

Og vitenskapelige undersøkelser viser det samme:

"RESULTS: SSRI use was associated with memory impairment: specifically poorer episodic, though not working or semantic memory."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1620623...Pubmed_RVDocSum

M.a.o. dårligere hukommelse av hendelsesepisoder, akkurat det trådstarter spurte om.

Hvorfor er det så vanskelig for medisinsk personell å tro på det pasientene sier?

Jeg har for øvrig noe annet som jeg kan anbefale, men jeg gjør det ikke fordi Vaio sikkert kommer å tar meg. Sender du et brev til legen som skrev ut cipralex med det samme? Han anbefalte jo noe han åpenbart ikke hadde peiling på...

Lenke til kommentar

La fagfolk bestemme... Ikke begynn med anbefalinger.

Har er frisk så lenge han ikke er diagonisert "syk".

Du trenger heller ikke du å komme med noe SSRI-anbefalinger.

Således vil ikke SSRI "Fjerne" gamle minne fra tiårsalderen.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...