karakas Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Hva er "riktige" svar når man tar Rorschach-testen? Altså den testen hvor man ser på blekkflekker? Skal man se blekkflekker eller er man normal om man ser f.eks. en sommerfugl eller flaggermus? Endret 25. oktober 2008 av karakas Lenke til kommentar
sharkbite Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg ser en djevel lignende skapning med flaggermus vinger....men selve "flekken" er bare for å få deg til å undre om hva f**n det er for noe, ikke noe mer Lenke til kommentar
HelioX Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hele poenget med testen er jo at den personen som bruker den vil vite hvordan du tolker og hva du ser i noe abstrakt. Dette er en lite truende måte å få innpass i psyken på personer. Tror du kan lete lenge etter et "rett" svar på disse testene, siden det avhenger fullstendig med hva personer har sett og tenkt før de blir vist disse bildene. Forresten noen som ser fuglen som er øvest til høyre ? Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Ser to Pikachu's som holder seg fast i en stein... jeg er syk. SYK! Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Bare jeg som ser to stk chiuauaer som biter i ei barbiedokke med en gjennomsiktig kjole? Hodet har allerede forsvunnet. Blått er kjolen Grønnt er bilte med beltespenne Brunt er hender Rødt er beina som er synlige gjennom kjolen Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Men psykologen som gir testen MÅ jo ha en slags fasit, ellers er det jo helt meningsløst. Og det må være mulig å gjennomskue folk som bare sier masse tull for å virke "kreisssi" som han over. Endret 26. oktober 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Rorschach metoden ble/blir brukt av den Freudianske skolen for å undersøke det underbevisste. Feks få deg til å innrømme at problemet ditt med kvinner egentlig skyldes at du vil drepe din far og ligge med din mor. Les deg opp på Freud og psykoanalyse og forhåpentligvis så ser du at det er umulig å motbevise teoriene og derfor ikke er en gyldig vitenskaplig teori. Spør du meg så kan jeg fortelle deg at Freud var en mann som etter min mening tilbrakte alt for mye tid i skinnstolen og tenkte istedenfor å gjøre vitenskaplige tester. Det er kun en ting som Freud gjorde som var bra, det var tanken om at man kan benytte samtaler til å fikse psykiske problemer. Resten er tullball. En del psykologer som ikke tilhører den Freudianske skolen bruker Rorschach metoden fordi pasientene krever eller forventer det. De spør om man ikke skal se på noen blekkflekker for å fortelle hva det er siden det er det dem trur foregår hos en psykolog. Av en eller annen grunn så er psykologi som praktiseres basert på den vitenskaplige metode eller i det minste på beviser noe helt annet enn det man ser på film. Så svaret mitt er at det ikke er noen mening med å bruke Rorschach metoden til noe annet enn å tilfredsstille pasientens forventninger av hva som foregår hos en psykolog. Om du drar til en psykolog som praktiserer det med den Freudianske skolen så er det opp til psykologen eller hva man kaller det til å tolke det du sier. Endret 26. oktober 2008 av Gronko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå