Simon Aldra Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Det du bør gjøre er å sette på kun ett fokuspunkt, det i senter. Da er det du som bestemmer hva kameraet skal fokusere på, ikke det som bestemmer, ved å velge fokuspunkt. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Var ute og tok en god del bilder i dag. Da jeg er lei av at autofokusen fokuserer på alt annet en det jeg vil den skal... Ikke for å være stygg, men jeg tror du har langt mere igjen med å bruke en time eller to med bruksanvisningen og teste ting ut mens du leser den enn å knipse ivei på lykke og fromme i timesvis uten å vite helt hva du driver med. Enten er det noe feil med kameraet ditt som gjør at det feilfokuserer hele tiden(lite sannsynlig), eller så er det du som ikke har satt deg inn i hvordan autofokusen virker. Endret 26. oktober 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
Akse Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) Meget mulig, meget mulig Nonsens. Det er vel ikke noe galt med Autofokusen, men så vidt jeg vet, vil ikke den la deg fokusere på ting som er til venstre i bildet eller lignende. Endret 26. oktober 2008 av paraax Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Da bør du lære deg hvordan du velger hva som skal være i fokus. F.eks. ved å sette fokusmodusen til å bare bruke det midterste punktet slik at du unngår at kameraet må gjette seg til hva du vil ha i fokus. Da setter du det midterste punktet på det som skal være i fokus, trykker utløserknappen halvveis inn (da fokuserer kameraet på det valgte punktet og fokuspunktet vil lyse opp) og så kan du re-komponere bildet mens du holder utløserknappen halvveis inne før du trykker den helt ned. Dermed kan du fint få ting som er helt andre steder enn midt i bildet i fokus hvis du vil. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 D60 har bare tre fokuspunkter, og disse er samlet mot midten av søkeren. Det betyr at for å sette fokus på noe som ligger langt til siden i bildet, må du først plassere det midterste fokuspunktet på objektet som skal i fokus, så rekomponere (altså endre bildet i søkeren slik at du får motivet der du vil ha det) og ta bildet. Du kan også bruke manuell fokus. Det høres komplisert ut, men det er noe du gjør i løpet av en brøkdels sekund. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Der de røde firkantene lyser,det er der kamera/objektivet blir skarpt"fokus",alt som er utenfor blir uklart. Det du må gjøre,er og gå direkte inn i innstillingene i kameraet for og få kamera til å låse fast den røde firkanten så den kun er i mitten i søkeren. Når du har gjort det så tar du og retter kameraet mot det du vil ta bilde av,se i søkeren og legg objektet/tingen i bildet som du vil ha skarpt i mitten av søkeren altså der den mitterste røde firkanten er. Da tar du og trykker utløserknappen halvveis ned til du hører/ser at kamera har fokusert,samtidlig som du fortsatt holder utløserknappen halveis ned flytter du på kameraet til du har komponert bildet sån som du vil ha det"la oss si at du vrir kameraet så du får det du hadde i mitten litt mer til siden",når du har gjort det så tar du og trykker utløserknappen som du fortsatt holder i halveis nedtrykt posisjon helt ned.da skal du nå ha tatt et bilde som du selv bestemmer hvor fokuset ligger. Ingen av disse tingene fungerer hvis du er i gronnfirkant"full auto"da kamerate tar all komando angående innstillinger. Edit:hvis du har på et filter foran på objektivet eller noen andre form for tilsatser på objektivet så anbefaler jeg deg og ta dem av. Endret 27. oktober 2008 av Nautica Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Du trenger ikke ha kameraet i M-modus for å overstyre det. Du har eksponeringskompensasjonen til det. Hold inne knappen (mener det står +/- på den, ligger i nærheten av utløseren) og vri på hjulet. Når det er sagt så fungerer lysmåleren i kameraet ganske bra i det fleste tilfeller. For min del er det hvertfall ikke ofte jeg trenger å endre noe særlig på det (har også D60). Endret 27. oktober 2008 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Akse Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Takker for svarene. Bedre bilder kommer nok med trening Lenke til kommentar
sentence Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Er litt oppgitt over at jeg faktisk ikke har klart å få ett eneste fint bilde til nå. Snakker da om bra skarphet, lys og lignende. Skarpheten blir bedre dersom du øker blenderen til et sted mellom f8-f16. Alt foran og bak der vil naturligvis ikke bli like skarpt dersom du tar landsskapsbilder eller bilder med stor dybde. http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture Hvis du bommer på eksponeringen (lys) kan du ta flere bilder etterhverandre av samme motiv, kanskje tre stykker, med kanskje -2/0/+2 på lysmåleren. Ett av dem vil da stemme. Husk også at du bør etterbehandle bildet på PC-en. Dette er både lett og moro. Da kan du finjustere farger, lys, skarphet og legge på effekter, mm. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 F/5,6 til f/11 tror jeg vi sier, i og med at de aller fleste objektiver blir preget av diffraksjon ved f/16. Og de bør være skarpe ved f/5,6. Men det er neppe årsaken til de uskarpe bildene til trådstarter. Lenke til kommentar
Street_junkie Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Du kan gjore veldig mye i Photoshop ogsa.. Kan gjore omtrent alle bilder perfekte der. Jeg vil advare på det sterkeste mot å tenkte disse tankene. Bildene må være bra, og photoshop bør brukes kreativ, ikkje til å rette opp dårlig grunnarbeid. Feedback på det? Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Screenshot or it didn't happen! Street_junkie: Kommer an på om man vil fotografere for å fotografere eller for å photoshoppe det Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Du kan gjore veldig mye i Photoshop ogsa.. Kan gjore omtrent alle bilder perfekte der. For å sitere en studiofotograf jeg kjenner: "Dritt inn blir dritt ut." Gjerne sagt med Hamar-dialekt. Det heter SISO Shit in Shit Out Lenke til kommentar
picatta Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hva skjer med eksemplebildene? o_0 Min erfaring er at det ofte er lettere å bruke manuell fokus, enn å streve ved å velge ønsket fokuspunkt i søkeren. Kan jo være like enkelt å sette kameraet i "One Shot" modus, fokuspunkt i midten av søkeren, søke på objektet og stille inn bildet etter det, men jeg liker nå å gjøre ting på min måte Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Vet ikke hva som skjer med eksempelbildene jeg. Spurte først etter de på lørdag, men ting tar vel tid.. Evt. at trådstarter ikke har dårlige bilder å vise til. Vi har jo ikke fått sett noe enda, så hvem vet. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Hvis bruksanvisninger er så tungt materiell, så er vel kanskje en bok skrevet om D60 som går gjennom mye av det samme med praktisk eksempel være en ting ? Har selv Nikon D300 Field Guide og hadde vel ikke gjort noe om en sånn hadde fulgte med når man kjøper ett kamera... Endret 28. oktober 2008 av JoonGoii Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå