Gå til innhold

Hva gjør jeg feil? (fotografering)

Anbefalte innlegg

En utfordring for nybegynneren på høsten er muligens litt urealistiske forventninger (og manglende kunskaper) omkring hva som er mulig i hvilket lys. Jeg er derfor slett ikke sikker på om A eller P vil hjelpe før trådstarter er i stand til å forstå hva som foregår med lukkertidene.

Kjør litt i auto (også auto-iso) og motivprogrammer, og forsøk å følge med på hva kameraet gjør, så kan du etter en uke eller to gå over i P, før du begynner å bruke A, S og M når du skjønner hvorfor du skal gjøre det (det kan ta en stund - jeg har aldri lest en bok, og baserte meg utelukkende på intuitiv læring - det tok meg en god stund før jeg kunne bruke de halvmanuelle programmene på en målrettet måte).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sa dere sier at det er umulig a fa et bilde man er fornoyd med, som man ikke likte f0r man editerte det?

Det virker jo litt.. Merkelig.

Edit: Btw, syntes det ble litt hijacking av traden.. Som ikke var meningen.

Poenget mitt var bare at hvis du har et bilde som har darlig belysning, svake/sterke farger, eller andre slike "praktiske" ting du vil fikse, kan photoshop gjore bildet bedre pa disse omradene.

Du kan fikse mye, lyse opp, kanskje hente inn høylys, øke saturasjon og så videre.

Men enkelte bilder kan ikke reddes. De kan reddes inn slik at du kan få synlig det du vil, men er bildet for feileksponert blir det aldri bra.

Lenke til kommentar
For mørke bilder ender nesten alltid opp som søppel, og er de ute av fokus eller blurete er det ikke så veldig mye å gjøre. Hvis jeg ikke tar feil er det enklere å "reparere" lysere bilder.

Når du tar bildet i RAW, og du har Canon, så er det lettere å rette rette opp lyse bilder. Har du Nikon, så er det motsatt.

Uansett, det beste er jo å få det bra med en gang.

Det er selvfølgelig det beste. Men det krever en del erfaring og egeninnsats.

Tom

Lenke til kommentar
For ikke å lage enda en ny tråd, tar jeg det her. Hva er lysmåling?

Kort fortalt, kamerat måler hvor mye lys det er tilstede og justere en del parametere i forhold til det.

For at bildet ditt skal bli riktig eksponert (dvs. se passe lyst/mørkt ut), så må sensoren/fimen belyses en viss tid (lukkertiden). Hvor lang den tiden skal være, avhenger av to ting. Hvor liten blender åpning du har på objektivet (f/x), og hvor lysfølsom filmen/sensoren er (ISO). Dvs. Det avhenger selvfølgelig også av hvor mye lys som faktisk finnes der du tar bildet.

Tom

Lenke til kommentar
Enten kjører du kameraet på en form for automatikk, og da går det for det meste av seg selv. Kjører du manuelt vil du få en pil som går til venstre og høyre, der høyre eller venstre betyr overeksponert eller undereksponert (for lyst og for mørkt).

Varierer litt fra kamera til kamera.

Det skulle ikke muligens være disse små "boksene" i søkeren? Som lyser rett etter fokusering.

Lenke til kommentar
Det skulle ikke muligens være disse små "boksene" i søkeren? Som lyser rett etter fokusering.

Nei, det er hvilke fokus-punkter som kamerat har valgt.

Det eneste kameraet bruker lysmåleren til, er å fortelle deg om du har stilt inn lukkertid og blender riktig, eller gjøre det for deg. I manuellt, så må du tille inn alt selv. i grønn firkant, og P modus,så stiller kamera blender og lukkertid fordeg. I A modus stiller du inn blenderen og kamera velger lukkertiden. I S modus så velger du lukkertiden og kamera velger blenderen.

Det var kortversjonen. Kameraet deler opp bildeflaten i flere deler, og måler hvor mye lys det er i de forskjelige delene. Ut ifra det, så vil den innebygde datamaskinen finne ut hvor mye lys som er "riktig". Datamaskinen har innebygde tabeller som forteller den hva slags motiv som passer til "lys-mønsteret"; f.eks. en person i motlys.

Men som all automatikk, så bommer den innimellom. Det er da man må gå inn og overstyre. Men ut ifra det du har fortalt hittils, så er du ikek der enda. Det kan vi komme tilbake til.

Tom

Lenke til kommentar
Så poenget med å kjøpe et dslr er da...?

Ok men det er jeg uenig i..

I teorien kunne man omtegnet hele bildet og skiftet komposisjonen, eller lagt til mere detaljer og farger, men det tar jo ufattelig lang tid.

Men MULIG? Ja. Skillzzz

Derfor..

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Var ute og tok en god del bilder i dag. Da jeg er lei av at autofokusen fokuserer på alt annet en det jeg vil den skal, kjørte jeg Manuell.

Prøvde å få til bilder med såkalt høy dof. Overstyrer av og til lukkeren siden den stiller seg for lav av og til. Men det er ikke poenget. Tok noen bilder som ville vært meget bra om fokuset hadde vært i orden. Men når ingen bilder blir ordentlig fokuserte, vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, siden fokusobjektet virker å være i fokus når jeg tar bilder.

/Jan Tore :)

Lenke til kommentar

Da er det på tide med avis-testen. (Helst i godt opplyst rom)

Legg en avis på gulvet, sett en X en eller annen plass hvor det er flere linjer. Velg at det skal bare være ett fokuspunkt.

Har du stativ, så aller best. Hvis ikke, så sikt på x-en i en vinkel på 45 grader i forhold til avisen. Velg så lav x-verdi som mulig.

Får du linje hvor du har satt x i fokus, så er det ikke objektivet det er noe galt med, da trengs det litt mer trening. Gjerne sammen med noen som har litt kjennskap til slr kameraer fra før.

Er ikke x i fokus, må det testes et par ganger til for å være siker på at man ikke bommer med fokus. Da er det feil på objektivet, og man bør henvende seg til salgssted for å få dette rettet.

Lenke til kommentar

...men hva mener du med Manuell? I går trodde du at "lysmåler" var det røde blinket som vises i søkeren når kameraet i "losest subject priority forteller deg hvor det har fokusert... Velg autofokus, og sørg for at AF-area mode (Custom Ssettings Menyen, valg 03) er satt til enten Dynamic area (lar deg selv velge hvilket AF-punkt som brukes - det vises som sort firkant i søkeren) eller Single area (låser til senterpunktet).

Fotografer i enten grønn auto eller P, for du har så langt i tråden demonstrert til fulle at du ikke behersker kameraet ennå (og det er ikke annet å vente).

Lenke til kommentar

Manuell fokus kanskje? For å si det sånn, det å fotografere i auto eller P har jeg prøvd, og bildene blir bare møkk. Over eller undereksponerte til tusen. Prøvde en del i A i dag, men jeg ender opp i M for å overstyre siden bildene igjen blir feileksponerte etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...