Akse Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Sitter med Nikon D60 og 16-85mm f/3,5-5,6 VR som mitt kamera nå. Er litt oppgitt over at jeg faktisk ikke har klart å få ett eneste fint bilde til nå. Snakker da om bra skarphet, lys og lignende. Jeg tror egentlig jeg tukler for mye med de manuelle instillingene uten å kunne noe særlig om hvordan man bruker de sammen, og kommer ut med dårlige resultater gang på gang. Vil det å bruke situasjonsmodusene være mer fordelaktig for en amatørfotograf enn å klure med manuellinnstillinger? Dvs, Portrettmodus for portrettfotograf etc. Selv synes jeg det blir kjedelig, men får som sagt sjelden bra bilder. /Jan Tore Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Bruk A eller S du, manuell er unødvendig. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Takker, skal få prøvd det. Endret 24. oktober 2008 av paraax Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 D60 går for 3500 uten objektiv, og 16-85 koster litt over 4000. Så ja, det virker helt klart for som overpris. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) D60 går for 3500 uten objektiv, og 16-85 koster litt over 4000. Så ja, det virker helt klart for som overpris. Er du i feil tråd nå ? edit: Eller er det en edit som fjernet noe essensielt her ? Tom Endret 24. oktober 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Fjernet en edit da jeg følte det ble for ot. Ja, ser jeg har kjøpt katta i sekken her. Mindre bra og overpriset hus. Endret 24. oktober 2008 av paraax Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du bør absolutt klare å få fine bilder med den kombinasjonen. A-modus er en enklere plass å starte. Da stiller du bare blenderen og lar kameraet finne den beste lukkertiden. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Det er mulig at du har betalt mer enn det du hadde behøvd; men du har fått deg et godt kamerahus og et ypperlig allround objektiv. Det å surre rundt med manuelle innstillinger når du ikke føler at du behersker det, er bare dumt. A modus er den modus jeg også vil anbefale deg å bruke. Men hvis du vil begynne litt enklere enn det, så kan du også bruke P. Da bestemmer du selv om du bruke blits, du kan overstyret kameraets valg av lukker/blender og du du kan legge på eksponeringskompensasjon. Tom Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du kan gjore veldig mye i Photoshop ogsa.. Kan gjore omtrent alle bilder perfekte der. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du kan gjore veldig mye i Photoshop ogsa.. Kan gjore omtrent alle bilder perfekte der. For å sitere en studiofotograf jeg kjenner: "Dritt inn blir dritt ut." Gjerne sagt med Hamar-dialekt. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Ok men det er jeg uenig i.. Man kan gjore alt i photoshop (og sikkert andre programmer og som gimp, men har aldri brukt det) I teorien kunne man omtegnet hele bildet og skiftet komposisjonen, eller lagt til mere detaljer og farger, men det tar jo ufattelig lang tid. Men MULIG? Ja. Skillzzz Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Tjoda, men det handler veldig lite om fotografi. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Ok men det er jeg uenig i.. Man kan gjore alt i photoshop (og sikkert andre programmer og som gimp, men har aldri brukt det) I teorien kunne man omtegnet hele bildet og skiftet komposisjonen, eller lagt til mere detaljer og farger, men det tar jo ufattelig lang tid. Men MULIG? Ja. Skillzzz Så poenget med å kjøpe et dslr er da...? Hvis alle kunne ta bilder med en crappy telefon for så å editere bildet til det ugjenskjennelige i ps, hva er da poenget med kamerautstyr som kan levere gode bilder? Har trådstarter noen bildeeksempler til oss? Jeg trodde ikke det var mulig å ikke få til noen bilder man blir fornøyd med. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Du kan gjore veldig mye i Photoshop ogsa.. Kan gjore omtrent alle bilder perfekte der. Dét er vel en av de største mytene innen digital fotografering. Har man ikke et godt utgangspunkt, hjelper det ikke å sitte flere timer forran skjermen. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 tipper coax er ganske rå i photoshop lzm.. =D Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Sa dere sier at det er umulig a fa et bilde man er fornoyd med, som man ikke likte f0r man editerte det? Det virker jo litt.. Merkelig. Edit: Btw, syntes det ble litt hijacking av traden.. Som ikke var meningen. Poenget mitt var bare at hvis du har et bilde som har darlig belysning, svake/sterke farger, eller andre slike "praktiske" ting du vil fikse, kan photoshop gjore bildet bedre pa disse omradene. Endret 25. oktober 2008 av coax Lenke til kommentar
magneska Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 "Dritt inn blir dritt ut." Helt enig Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Paarax bør vise frem noen eksempelbilder på hva han synes er dårlig, slik at vi kan gi råd basert på faktiske feil som begås. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Et uskarpt bilde er fortsatt uskarpt etter en runde i PS. Har du kuttet hode av personen du tar bilde av, så skal du være flink for å få hode på plass igjen i PS. etc...... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Prøv noe som heter brukermanualen før du henger ut ett kamera som i sin klasse nylig ble kårets til beste kamera i klassen. Har sett bilder tatt av ei jeg kjenner som fikk D60 for noen få uker siden og de bildene er ikke noe dårligere enn D300 bildene jeg har. Vedlagte bilde hadde hverken D300 på Program eller D60 klart noe særlig bra, tok bildet også på P og da blir trappene så mørk at alle detaljene er borte, har da manuelt tatt hensyn til lyset på himmelen som lurer de fleste kameraene Endret 25. oktober 2008 av JoonGoii Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå