Alastor Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Som sagt så har du krav på HEVING dersom de ikke klarer å tilby deg et tilsvarende produkt Hva er du egentlig ute etter her? Endret 25. oktober 2008 av Alastor Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Som jeg skriver i siste innlegg, kan det ikke regnes som økonomisk tap at jeg kun får en vare som per definisjon bare er verdt halvparten? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Okai, det var rett og slett et slikt svar jeg ville ha. Men jeg er litt usikker likevel, fordi da jeg kjøpte min PS3 60Gb betalte jeg ca 6000, 80Gb utgaven jeg fikk fra Elkjøp solgte de for 3500. Et kjapt søk på ebay forteller at en 60Gb fortsatt går for 6000 (og disse er brukte), ergo har den ikke tapt seg i verdi - kan dette likevel ikke regnes som økonomisk tap? Produkter som ikke lengre er i produksjon faller ikke i pris på samme måte som andre produkter. Dette kan du se på de aller fleste produkter innenfor databransjen og andre komponenter. Med en gang produksjonen stoppes opp så stopper prisfallet (og i visse saker har jeg sett det gått noe opp). Verdien har vel strengt talt falt en god del, selv om prisene holdes kunstig oppe på et svært høyt nivå. Som jeg skriver i siste innlegg, kan det ikke regnes som økonomisk tap at jeg kun får en vare som per definisjon bare er verdt halvparten? Den er på ingen måte verdt halvparten. Endret 25. oktober 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hvor får du en vare som er verdt halvparten? Du får HEVING AV KJØP, altså pengene igjen. Da har du fått tilbake pengene som du betalte inn, og har ikke hatt noe "økonomisk tap". Jeg ser ikke hvor problemet er. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Okai, det var rett og slett et slikt svar jeg ville ha. Men jeg er litt usikker likevel, fordi da jeg kjøpte min PS3 60Gb betalte jeg ca 6000, 80Gb utgaven jeg fikk fra Elkjøp solgte de for 3500. Et kjapt søk på ebay forteller at en 60Gb fortsatt går for 6000 (og disse er brukte), ergo har den ikke tapt seg i verdi - kan dette likevel ikke regnes som økonomisk tap? Nei, det er ikke et direkte økonomisk tap. Det du har krav på når kjøpet blir hevet er enten det du betalte for produktet, eller (pris-nyttefradrag)+renter. Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig gjør dette så vanskelig for. Du har fått tilbud om to alternativ som begge vil være i tråd med det du kan kreve av butikken. Endret 25. oktober 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jada, Elkjøp er noen luringer som er kjipe mot kundene sine med vilje fordi de onde øglemenneskene som leder firmaet elsker dårlig karma. Akkurat nå sitter en av dem og spiser 60gb-en din til lørdagsmiddag (de lever på silikon og knuste barnedrømmer). Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Nei, det er ikke et direkte økonomisk tap. Det du har krav på når kjøpet blir hevet er enten det du betalte for produktet, eller (pris-nyttefradrag)+renter. Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig gjør dette så vanskelig for. Du har fått tilbud om to alternativ som begge vil være i tråd med det du kan kreve av butikken. Vil han ikke i teorien også kunne gjøre dekningskjøp og kreve erstatning for eventuelle merutgifter enn så lenge en har lempet på kostandene forbundet med det? Ikke at jeg i denne saken ser visten, men bare for generell informasjon. Endret 25. oktober 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Hvor skal han få tak i en ny PS3 60gb christian86? (I norge, jeg kan ikke helt se hvordan kjøp av amerikans ps3 fra ebay vil være dekningskjøp..) Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Er ikke ute etter å være vanskelig, men etter noen e-post utvekslinger med Elkjøp gjorde de som nevnt i første innlegget, klart, at de ikke ønsket å yte noen ekstra service - de følte at 80Gb-en burde holde. Ergo er forslaget fra Alastor om kompensasjon iform av en ny PS2 + et par spill noe jeg ser på som urealistisk. Noe som gjør problemet enda verre at PS3-en ikke opprinelig ble kjøpt hos Elkjøp (innser at dette burde verdt nevnt tidligere), ergo stiller jeg meg skeptisk til at de derfor vil refundere hele beløpet, altså de 6000. Jeg vil forøvrig påstå at det ikke er noe verditap på 60Gb-en, om noenting har den faktisk steget i verdi, men det er vel spørs om butikken går med på dette. Isbilen: Takk for et verdifult innlegg, du bidrar virkelig. Endret 25. oktober 2008 av The Stig Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Den er ikke kjøpt hos Elkjøp? Jøss, hvorfor tok de i det hele tatt i mot den? De er ikke selger, og ikke tidligere salgsledd. Er det noen her som du må rette kravet ditt til, så er det Nordisk Film, som er tidligere salgsledd bak den du kjøpte den av. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Den ble kjøpt på GAME i Tromsø, da den gikk i stykker ringte jeg først dit, da fikk jeg beskjed om å kontakte Nordisk Film - de sa da at Elkjøp ville ta imot den, ikke verre en så. Ser av de tidligere innleggene mine at jeg virker noe i overkant kritisk mot Elkjøp, jeg er selvsagt ikke ute etter å sverte dem, men dere kan jo prøve å sette dere i mine sko. Du leverer en ødelagt maskin til hva produsenten sier er et godkjent verksted, og 1 mnd senere får du beskjed om at varen din er tapt for godt, og alternativene du sitter igjen med er kun en tap-tap situasjon. Menmen, jeg for prøve hva du sier Alastor, kanskje jeg får en annen kundebehandler denne gangen som har litt mer sympati for saken min Edit: Fant en fantastisk skrivefeil Endret 25. oktober 2008 av The Stig Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Nordisk film er de du skal rette kravet ditt mot - elkjøp er faktisk ikke part i denne saken, du har reklamert til nordisk film, med elkjøp som mellommann. Alt elkjøp har gjort er å sende varen til nordisk film for deg. Men snakk med elkjøp, se hva de kan gjøre, og få nordisk film til å se hva de kan gjøre. Så får vi håpe det ordner seg. Endret 25. oktober 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Ser av de tidligere innleggene mine at jeg virker noe i overkant kritisk mot Elkjøp, jeg er selvsagt ikke ute etter å sverte dem, men dere kan jo prøve å sette dere i mine sko. Noe som gjør problemet enda verre at PS3-en ikke opprinelig ble kjøpt hos Elkjøp (innser at dette burde verdt nevnt tidligere) Hvis dette stemmer så er topicen og en del andre poster misvisende. Både topicen og en del poster bør redigeres av trådstarter. Endret 25. oktober 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg forstår godt hva trådstarter mener, utrolig kjedelig i en slik situasjon. Jeg har selv en 60GB som jeg betalte 5k for, om denne går i stykker og jeg ikke får en ny 60GB maskin tilbake, vil jeg kreve Nordisk Film / Sony for den nyeste Playstation 3 maskinen som er på markedet + at de får fikse meg en Playstation 2 og noen PS3 spill som kompensasjon. Hvorfor jeg ser på dette som rett og rimlig er som følger; 60 GB maskinen er bakoverkompatibel, det er ikke 80GB i skrivende stund. 60 GB maskinen har 4 USB porter, 80GB har kun 2 USB porter, jeg har ofte 4 stk på besøk og er avhengig av tastatur i 1 port, usb hardisk i port 2, og HELST 2 micro USB porter til lading, minst 1 til en hver tid. SPillene ville jeg krevd på bakgrunn av USB portene, da det blir vesentlig mer stress for meg å gå ned til to USB porter. PS2 maskinen ville jeg krevd på bakgrunn av at de ikke lenger lar meg spille PS2 spillene mine. Ja det kan høres ut som en bagatell med USB portene, men når Sony har gjort denne nedskjeringen for å spare penger og komme bedre ut i markedet med tanke på pris, bør jeg få en heftig kompensasjon for dette. Så lenge de ikke gir meg cash så jeg kan kjøpe en USB hub om dette er støttet av PS3. Det med USB portene blir på samme måte som om jeg skulle levert inn TVen min på reperasjon og fått en annen modell, men kun 1 HDMI inngang i steden for 2/3 Som jeg hadde på den gamle. Det hadde jeg aldri akseptert. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Like store sjanser for at dette skjer som at du får syv rette i lotto. De kommer mest sannsynlig bare til å heve kjøpet. Noe de har tilgang til å gjøre. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 I Norge har vi veldig gode rettigheter. Likevel tror mange at vi har mye bedre rettigheter enn vi har. Vi kan ikke kreve mer enn hva som er skrevet i forbrukerkjøpsloven. Etter at jeg fikk PS3, så har jeg forsatt beholdt PS2'en. Hvor ofte har jeg brukt den etter PS'3n kom i hus? Jeg er redd for at både ps2'en og de gamle spillene vil støve godt ned. Hvor ofte bruker du å spille PS2-spill? Når butikken prøver å komme med et godt alternativ, og de har gjort det de kan, så hva mer forlanger du? Uansett så virker ikke alle ps2-spillene på den eldre ps3 60gig-versjonen uansett. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Dette med forskjellige SKU's til konsoller kan slå begge veier for kunden. Tydeligvis har det slått feil vei for trådstarter, men om det hadde det samme skjedd en annen kunne vedkommende gitt blanke F i bakoverkompatabilitet, og blitt strålende fornøyd med 20GB ekstra lagringsplass. Bare for å nevne et annet eksempel i den andre retningen. Kunde A har hatt sin Xbox inne til service via elkjøp som har sendt den videre til MS. Servicetiden har tatt urimelig lang tid(3mnd omtrent, husker ikke i farta), og kunden kom innom her om dagen og lurte på hva ståa var. Vi hadde enda ikke mottat Xboxen hans, så vi gav han ny. Det han hadde kjøpt ved 360's launch var en Premium med 20GB harddisk. Han gikk ut av butikken den dagen med en Elite med HDMI, 120GB harddisk og 2 spill som følge av en kampanje microsoft kjører for tiden. Det var det vi hadde som var tilnærmet lik. Men jeg må si, for å forsvare molde litt, de har ytet ekstra service, å gi deg en ny PS3 på stedet(slik jeg skjønner ut ifra tråden at de har gjort), for å selv ordne opp med nordisk film intert, og la deg slippe det, er virkelig ekstra service for noen som i utgangspunktet ikke er kunde hos dem i det hele tatt. At du har et problem med den PS3'en, er ikke Elkjøp sitt problem i det hele tatt! Ta det videre med Nordisk Film. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Nordisk film eller Game har ingen plikt til å skaffe til veie et produkt som ikke lenger blir produsert, det sier seg egentlig selv. Men de som lagde forbrukerkjøpsloven tenkte litt lenger og fikk med følgende i §29 (1) siste punktum: Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Som Elkjøp skrev til deg så kan du a) heve kjøpet (som jeg synes var ganske snilt, da du teoretisk inngikk en avtale når du gikk ut av butikken med en ny ps3) eller b) godta den nye ps3en. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Det dreier seg jo ikke bare om bakoverkompatibilitet. En ny PS3 er et svakere produkt på flere måter. Ingen bakoverkompatibilitet, ingen minnekortleser og bare to USB-tilkoblinger. Alle de tre punktene er av betydning for meg i alle fall, det blir for dumt å avfeie forskjellene som noe for spesielt interesserte uten PS2. Jeg hadde (som deg) blitt rimelig irritert, deppet litt over tingenes tilstand, knyttet neven og mumlet noe mot Sony. Deretter hadde jeg hevet kjøpet, bitt i det sure eplet (kjøpt en ny PS3) og satt overskuddet i banken. Eventuelt prøvd å få tak i en pent brukt 60GB. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Okai, det var rett og slett et slikt svar jeg ville ha. Men jeg er litt usikker likevel, fordi da jeg kjøpte min PS3 60Gb betalte jeg ca 6000, 80Gb utgaven jeg fikk fra Elkjøp solgte de for 3500. Et kjapt søk på ebay forteller at en 60Gb fortsatt går for 6000 (og disse er brukte), ergo har den ikke tapt seg i verdi - kan dette likevel ikke regnes som økonomisk tap? Om du ønsker å unngå det du sier er å "tape" differansen, kan du jo heve kjøpet og få dine 6000 tilbake, og så kjøpe deg en ny PS3 80GB til 3500. Burde jo ikke være noe i veien for det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå