Gå til innhold

Kjedelig sak ang. Play Station 3

The Stig

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er kommet opp i en litt kjedelig sak, trenger derfor litt hjelp. Saken er som følger:

Jeg leverte 17. September inn min PS3 60Gb inn på service hos Elkjøp i Molde, 60Gb-utgaven av PS3-en har bakoverkompatibilitet for PS2-spill, noe som er helt vesentlig for denne saken. Da jeg i går var innom Elkjøp for å se om maskinen var ferdig hos service, fikk jeg en dyster beskjed: butikken hadde kun mottatt en tom pakke, med brutt emballasje - og de antok derfor at maskinen var stjålet under transport. Dette er det selvsagt ingenting Elkjøp kan klandres for, men heller serviceleverandør (Nordisk Film) som har merket pakken med "Play Station 3 60Gb".

Jeg fikk da tilbud om en ny PS3 80Gb (denne har ikke bakoverkompatibilitet), noe jeg der og da godtok. Det slo meg dog få minutter etter å ha spasert ut butikken at dette altså var en dårligere vare enn hva jeg sendte inn, jeg gikk derfor inn igjen og sa jeg heller ville vente på en ny 60Gb - jeg fikk da beskjed om at dette var umulig for butikken og skaffe, ergo ferdig med det ...

Jeg kontaktet Elkjøps kundesenter i dag per e-post, og fikk da følgende melding

Hei og takk for din henvendelse

Det er kun 60Gb versjonen av Ps3 som er bakoverkompatibel. Denne finnes ikke lengre. Hverken i europa eller resten av verden. Det stemmer at Nordisk film hadde spart noen til erstatningsmodeller, men disse er det også tomt for. Dine allternativer er derfor å beholde 80Gb versjonen som er det nærmeste vi kan skaffe, eller benytte deg av forbrukerkjøpsloven §23 og heve kjøpet. Vi beklager de ulemper dette har medført, men å skaffe 60GB versjonen er helt umulig.

Ønsker deg en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen

XXXX

Kundesenter

Jeg sitter altså nå med skjegget i postkassa, fordi slik jeg ser det taper jeg uansett utfall - om jeg beholder erstatningsenheten jeg mottok sitter jeg igjen uten bakover kompatibilitet. Returnerer jeg sitter jeg kun igjen med ca halvparten av hva jeg betalte for 60Gb-en. Har Elkjøp sitt på det tørre her, eller kan jeg kreve mer - de har jo gjort det tydelig at de ikke har tenkt å yte noe ekstra service ...

Takker og bukker for svar :)

Redigert etter forespørsel fra moderator :

PS3-en ble ikke kjøpt fra Elkjøp, men GAME i Tromsø. Maskinen ble innlevert på Elkjøp etter beskjed fra Nordisk Film, som representerer Sony i Norge.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan de yte mer service når den 60 GBen ikke kan skaffes til veie, og de derfor tilbyr deg enten pengene tilbake eller den nye 80GB-versjonen? Det er surt at du ikke får spilt dine PS2-spill, men Elkjøp kan ikke trylle. Derfor gjør de det de kan gjøre i en slik situasjon. Noe som er helt etter lovboka.

Er du noen du skal klage på er det heller Sony som tuller frem og tilbake med modeller. Det eneste som skjer er at man får misfornøyde forbrukere, og en hel del bråk og krangel for de som selger disse maskinene. Er selv selger og måtte tåle at en kunde kjeftet meg midt opp i trynet i dag fordi vi ikke kunne skaffe han en ny 60 GB.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Heh, nei, Elkjøp kan dessverre ikke trylle - men om det ikke kom fram av innlegget syns jeg det er SÆRDELES mistenksomt at Nordisk Film klarte å skaffe meg en 60Gb reserveenhet (den som ble stjålet), mens de nå "Plutselig" er tom - det skurrer veldig.

Kan være at din ble reparert, for etter det jeg har hørt har det vært tomt for 60GB en stund.

Lenke til kommentar

Det er ikke krise sånn sett, jeg har tross alt min gamle PS2 hjemme hos mine foreldre, det var vel heller prinsippet sånn sett. Jeg reagerte litt på at Elkjøp/Nordisk Films feil skulle ramme meg som kunde på denne måten, men det blir vel dessverre vanskelig for Elkjøp å gjøre noe med saken.

Lenke til kommentar

Bytex, leste du innelgget mitt noen hakk opp? Hvor har du det fra at de er pliktet å skrive innehold? Jeg har både sendt og mottatt noen "få pakker", både som bedrift og privatperson, og jeg kan ikke huske å måtte ha spesifisert inneholdet. Jeg sier ikke at ikke stemmer, men ettersom jeg ikke har hørt om det før, hadde det vært fint med en kilde.

Lenke til kommentar
Ja, selvsagt, men det har ingenting med saken å gjøre i så måte. Poenget var at det burde ikke ramme meg som kunde at butikken har valgt en uærelig transportleverandør, og når de apptpåtil merker pakken med innehold, vel ...

Vel, teoretisk så vil det for de fleste ikke ramme dem når da butikken sier "vi gir deg en ny, den mangler bakoverkompabiliteten riktignok", men i ditt tilfelle så slo det uheldig ut.

Jeg har forståelse for at den egenskapen var viktig for deg, og da stiller du med to valg slik jeg ser det:

Beholde 80GB, og bruke PS2 for det som ikke kan brukes på PS3

Heve kjøpet, i det tilfellet du gjør det skal du ha det du betalte for 60GB på kjøpstidspunktet. Om en skal se mer juridisk på det, så blir det eventuelt tatt høyde for forsinkelsesrenter og din bruk av gjenstanden osv...

Men dette blir stort sett mulighetene jeg ser for deg, det er meget mulig din ble reparert likevel, eller at du kanskje fikk siste 60GB versjon.

Dog forstår jeg ikke vitsen med å lage teorier om at de lyver slik du inisiurer lengre oppe ved at det skurrer osv, da kan du heller ringe nordisk film og spørre dem selv.

Meg bekjent har dette med 60GB versjonen vært et problem lenge og du er ikke eneste som har fått enten 40GB eller noe annet tilbake pga problemene med den.

Lenke til kommentar
Ja, selvsagt, men det har ingenting med saken å gjøre i så måte. Poenget var at det burde ikke ramme meg som kunde at butikken har valgt en uærelig transportleverandør, og når de attpåtil merker pakken med innehold, vel ...

Vel, teoretisk så vil det for de fleste ikke ramme dem når da butikken sier "vi gir deg en ny, den mangler bakoverkompabiliteten riktignok", men i ditt tilfelle så slo det uheldig ut.

Neivel? Jeg vil da påstå at det absolutt vil ramme alle som kjøpte en 60Gb for bakoverkompatibiliteten.

Jeg har forståelse for at den egenskapen var viktig for deg, og da stiller du med to valg slik jeg ser det:

Beholde 80GB, og bruke PS2 for det som ikke kan brukes på PS3

Heve kjøpet, i det tilfellet du gjør det skal du ha det du betalte for 60GB på kjøpstidspunktet. Om en skal se mer juridisk på det, så blir det eventuelt tatt høyde for forsinkelsesrenter og din bruk av gjenstanden osv...

Joda, jeg vet hvilke alternativer jeg har - og dette har vel blitt nevnt flere ganger nå, hele poenget med tråden var om jeg kan kreve noen form for kompensasjon for at de ikke kan skaffe meg en bedre vare, da jeg som sagt, taper uansett utfall.

Men dette blir stort sett mulighetene jeg ser for deg, det er meget mulig din ble reparert likevel, eller at du kanskje fikk siste 60GB versjon.

Dog forstår jeg ikke vitsen med å lage teorier om at de lyver slik du inisiurer lengre oppe ved at det skurrer osv, da kan du heller ringe nordisk film og spørre dem selv.

Jeg insinuerer ingenting, jeg ble fortalt av serviceansatt på Elkjøp i Molde at jeg hadde fått en ny maskin - om dette ikke stemmer vet jeg selvsagt ikke. Om ikke har kun vondt blitt til verre, og da har noen forsnakket seg.

Lenke til kommentar

Mitt forslag til løsning på saken: Be om å få en 80gb, en playstation 2 og 2 spill som plaster på såret. Dette kan det hende butikken vil hjelpe deg med, istedenfor at de gir deg pengene igjen.

Forbrukerkjøpsloven er forøvrig krystallklar, den gir deg krav på HEVING dersom reparasjon og omlevering ikke er mulig. Så du har faktisk ikke krav på noe mer enn pengene igjen. Men som sagt, kontakt butikken og foreslå løsningen jeg nevnte ovenfor.

Lenke til kommentar
Joda, jeg vet hvilke alternativer jeg har - og dette har vel blitt nevnt flere ganger nå, hele poenget med tråden var om jeg kan kreve noen form for kompensasjon for at de ikke kan skaffe meg en bedre vare, da jeg som sagt, taper uansett utfall.

Nei, du har ikke krav på noen kompensasjon. Du har heller ikke krav på bedre vare. Det du har krav på dersom de ikke kan reparere eller levere tilsvarende produkt er å heve kjøpet. Du lider ikke noe direkte økonomisk tap i saken siden de faktisk har tilbudt deg det du har krav på, så du kan ikke kreve hverken kompensasjon eller erstatning.

Lenke til kommentar
Ja, selvsagt, men det har ingenting med saken å gjøre i så måte. Poenget var at det burde ikke ramme meg som kunde at butikken har valgt en uærelig transportleverandør, og når de attpåtil merker pakken med innehold, vel ...

Neivel? Jeg vil da påstå at det absolutt vil ramme alle som kjøpte en 60Gb for bakoverkompatibiliteten.

Det skulle implisert at alle som kjøpte 60Gb gjorde det pga den egenskapen alene, og ikke for ekstra gb eller faktum at det var første PS3 som ble lansert før 40Gb osv, ergo eneste alternativ for PS3, så den kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar

Nei, du har ikke krav på noen kompensasjon. Du har heller ikke krav på bedre vare. Det du har krav på dersom de ikke kan reparere eller levere tilsvarende produkt er å heve kjøpet. Du lider ikke noe direkte økonomisk tap i saken siden de faktisk har tilbudt deg det du har krav på, så du kan ikke kreve hverken kompensasjon eller erstatning.

Okai, det var rett og slett et slikt svar jeg ville ha. Men jeg er litt usikker likevel, fordi da jeg kjøpte min PS3 60Gb betalte jeg ca 6000, 80Gb utgaven jeg fikk fra Elkjøp solgte de for 3500. Et kjapt søk på ebay forteller at en 60Gb fortsatt går for 6000 (og disse er brukte), ergo har den ikke tapt seg i verdi - kan dette likevel ikke regnes som økonomisk tap?

Det skulle implisert at alle som kjøpte 60Gb gjorde det pga den egenskapen alene, og ikke for ekstra gb eller faktum at det var første PS3 som ble lansert før 40Gb osv, ergo eneste alternativ for PS3, så den kjøper jeg ikke.

PS3 60Gb utgaven var i salg en god stund etter både 120,80 (disse to var dog kun i USA) og 40Gb utgaven ble lansert.

--

Beklager mye sitering ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...