Curb Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hei Trenger en monitor for videoredigering. Noen som har forslag til en god monitor ? Er feks denne noe å kjøpe ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=369932 Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Som pc skjermen hvor du redigerer eller monitor med kun video på? Som videomonitor duger det kun som preview på feks. utsnitt og det å se på selve videoen. Monitoren er ikke duganes til å feks. kontrollere at farger er riktig, slikt utstyr koster en del mer. Lenke til kommentar
Curb Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Som pc skjermen hvor du redigerer eller monitor med kun video på? Som videomonitor duger det kun som preview på feks. utsnitt og det å se på selve videoen. Monitoren er ikke duganes til å feks. kontrollere at farger er riktig, slikt utstyr koster en del mer. Takk for svar. Ønsker å bruke skjermen til preview for å se hvordan ferdig resultat ser ut på tv. Men jeg ønsker også å få inntrykk av farger og mulighet for fargekorrigering. Er takknemlig for forslag til en god skjerm for slikt bruk? og gjerne ca pris. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Er det SD eller HD du trenger? Istedenfor en slik skjerm du linket til bør du nok heller kjøpe en ekstra pc-skjerm. Om du skal produsere for broadcasting vil jeg derimot annbefale å finne en midt på treet CRT-TV i ønsket størrelse. Den vil gi mye bedre bilde for pengene, vise bildet i ekte oppløsning, samt gi deg skikkelig interlacing-støtte. Lenke til kommentar
Curb Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Er det SD eller HD du trenger?Istedenfor en slik skjerm du linket til bør du nok heller kjøpe en ekstra pc-skjerm. Om du skal produsere for broadcasting vil jeg derimot annbefale å finne en midt på treet CRT-TV i ønsket størrelse. Den vil gi mye bedre bilde for pengene, vise bildet i ekte oppløsning, samt gi deg skikkelig interlacing-støtte. jeg har i dag en Syncmaster 940 19", og en en syncmaster 215tw 21". 21-tommeren har VGA, DVI og komponent-innganger til video pluss composite og S-Video. Inngangen for lyd er på minijack og phono. Kan jeg bruke 21-tommeren til preview skjerm og fargekorrigering ? også i ett HD oppsett? Kan jeg sette opp 21-tommeren slik at den viser video eksakt slik det vil vises på en tv? Idag redigerer jeg i SD, men ønsker bygge løsningen så nærme HD som mulig - som er et pengespørsmål. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg vet ikke hvor bra den 21-tommeren er på fargenøyaktighet og dynamikk, men faktum er at man på TV uansett har litt slingringsmånn, da folk har veldig mye rare instillinger på TVene sine. Om du bare får kalibrert den til å være sånn ca nøyaktig kan den være en brukbar løsning. Du er også avhengig av av redigeringsverktøyet ditt kan vise anamorph preview i akseptabel kvalitet. Eneste problemet som gjenstår da er egentlig refresh rate. Iom at du jobber med 25fps bør du ha en monitor som kan vise det i 25 eller 50, 75, 100Hz ... for å få riktig bilde. Vet ikke om skjermen din klarer det. Hvordan ting kan kobles er jo også avhengig av programvaren din. Om du skal vise bildet på pcmonitor er det viktig av programvaren respekterer det, og har hver frame klar når den skal vises. For å koble eksternt (i SD) må du antageligvis koble til en firewire-til-analog-video-boks (mange videokameraer kan brukes til dette) for så å koble composite eller s-video til skjermen. Det er ikke sikkert du klarer å få riktig aspect på denne måten, men det er jo egentlig bare å måle med en linjal. Uansett hvilket oppsett du går for er det også viktig at du får sjekket sync mellom lyd og bilde. (Legg testone og bilde i en frame flere ganger med feks et sekund mellomrom. Da bør du kunne se tydelig om lyd og bilde kommer samtidig). Om dette ikke stemmer kan det forhåpentligvis kalibreres i redigeringsprogrammet ditt (som er?) Lenke til kommentar
Curb Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2008 Om du bare får kalibrert den til å være sånn ca nøyaktig kan den være en brukbar løsning. Du er også avhengig av av redigeringsverktøyet ditt kan vise anamorph preview i akseptabel kvalitet. Eneste problemet som gjenstår da er egentlig refresh rate. Iom at du jobber med 25fps bør du ha en monitor som kan vise det i 25 eller 50, 75, 100Hz ... for å få riktig bilde. Vet ikke om skjermen din klarer det. Hvordan ting kan kobles er jo også avhengig av programvaren din. Om du skal vise bildet på pcmonitor er det viktig av programvaren respekterer det, og har hver frame klar når den skal vises. For å koble eksternt (i SD) må du antageligvis koble til en firewire-til-analog-video-boks (mange videokameraer kan brukes til dette) for så å koble composite eller s-video til skjermen. Det er ikke sikkert du klarer å få riktig aspect på denne måten, men det er jo egentlig bare å måle med en linjal. Uansett hvilket oppsett du går for er det også viktig at du får sjekket sync mellom lyd og bilde. (Legg testone og bilde i en frame flere ganger med feks et sekund mellomrom. Da bør du kunne se tydelig om lyd og bilde kommer samtidig). Om dette ikke stemmer kan det forhåpentligvis kalibreres i redigeringsprogrammet ditt (som er?) redigeringsverktøyet ditt kan vise anamorph preview i akseptabel kvalitet (Anamorph preview, mener du 1920x1080?) Jeg bruker Adobe Premiere CS3, skjermen er 1680x1050 (21 tommer), altså ikke HD. Men holder til SD? refresh rate Skjermen har kun valg på 60hz For å koble eksternt (i SD) må du antageligvis koble til en firewire-til-analog-video-boks dette skjønte jeg ikke helt. Idag overfører jeg DV fra Canon Xl1s til pc med firewire via Adobe Premiere CS3. Trenger jeg å konvertere DV til analog? Skal få sjekket sync og lyd. Gir tilbakemelding på dette. Tusen takk igjen for svar og råd Lenke til kommentar
chma Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Som allerede er foreslått her nå, den rimligste måten å få en ok monitoring på er å bruke en crt tv. Med firewire ut som video signal kan man bruke ett kamera som FW->analog boks om det har fw input. Dvs man kobler pcn til kamera og så kamera til tvn, da skal man få bilde på tvn. Dette kan dog ikke vise HD i noen form. Kjenner ikke til premiere, men da vil rimeligste løsning i noen programmer være å bruke ene skjermutgangen med fullskjermsvisning på en ok monitor av noe slag. For å gjøre en skikkelig HD monitoring i Premiere trenger du ett Black Magic decklink kort som vil kunne gi HD video og lyd i sync ut. Samt en skikkelig HD monitor. VIdeokortet ligger på ca 1000$ og oppover, monitor begynner på ca 3000$ og oppover, som er ett minimum av hva som må til for å få monitoring på HD skikkelig. NRK og postproduksjons hus som jobber med farge benytter monitorer i hundretusen kronersklassen for å jobbe med farger, for å sette det i perspektiv. Dette er dyrt rett og slett fordi det koster å lage presist utstyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå