No14 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har en bil jeg nå vil selge. Jeg har et billån med sikkerhet i bilen. Problemet nå er at sånn markedet er i dag, med ekstremt mange biler til salgs, så er markedsverdien på bilen mindre enn det jeg har igjen på lånet. Jeg har ikke råd til å sitte på bilen og vente på bedre tider og vil selge nå. Jeg har heller ikke råd til å betale evt mellomlegg mellom kjøpspris og lån. Hvordan forholder banken seg til dette? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du vil jo sitte med et lån som har sikkerhet i bilen du har solgt. Ingen vil kjøpe bilen din uten at du fjerner heftelsen, og banken vil ha sikkerhet for lånet. Banken vil kreve lånet innfridd om sikkerheten forsvinner, noe som vil bety at du enten må stille ekstra sikkerhet eller ta opp et forbrukslån som kan brukes til å innfri lånet som bilen er heftet for. Hvorfor må du selge, er det fordi du ikke har råd til så dyr bil, eller vil du bare ha ny bil? Lenke til kommentar
No14 Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg vil selge den fordi jeg knapt bruker den. Har en firmabil i tillegg. Betaler ca 3000 i mnd i lån og forsikring på den og det er greie penger å bruke til andre ting. Sånn teoretisk, kan de ikke bare ta bilen hvis jeg ikke klarer å betjene lånet? Har ikke mulighet for ekstra sikkerhet eller ta forbrukslån. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du kan selge bilen, betale ned på lånet og ta et lån uten sikkerhet for å betale ned lånet. Løsningen du skisserer at banken tar bilen, betyr at banken tvangsselger bilen din for 50 000, og krever deg for de resterende 50 000. Dette er ikke en god løsning, da du får høyere rente på alle lån, blir nektet lån, blir nektet visakort-fornyelse og så videre. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du får ikke solgt bilen med mindre du sletter heftelsen. Om du ikke har råd til å betale melomlegget mellom kjøpspris og lån har du et problem for å si det pent. Du bør snakke med banken for å finne en løsning. Tipper du ender opp med et forbrukslån på restbeløpet, ingen bil og en dyr lærepenge. Lenke til kommentar
No14 Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Takker for svar! Ender nok med å beholde bilen da forbrukslån er uaktuelt. Må bare leve på luft og kjærlighet noen måneder. Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 En løsning er: Hvis du har mulighet betal ned så mye ekstra du bare kan på billånet. Betal ned så mye at hvis du selger bilen din vil salget dekke lånet. Dette kan være vanskelig, å kreve sterk selvdisiplin. Men det må vel være det mest lønnsomme i lengden skulle jeg tro. Annen løsning er å selge noe, hvis du har, slik at du kan få inn litt penger, som da går til billånet. Lykke til Lenke til kommentar
Loko Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Gå å snakk med banken og be dem skissere opp alteratve løsninger for deg. - Det enkleste er ofte det beste - Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå