Gå til innhold

Pirat Kopiering


Anbefalte innlegg

Når det gjelder musikk, så bader de folka der i penger uansett, så det gjør meg faktisk godt å laste ned deres musikk. Tenk hvis alle de pengene hadde blitt donert til noe annet enn fine biler og svære hus og alt det der.

 

Da regner jeg med du donerer det du sparer på å piratkopiere musikk til veldedige formål? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si det sånn, at ved og laste ned noe fra nettet så; "prøverkjører jeg bilen før jeg kjøper den"

 

Mao så laster jeg ned for og finne ut om produktet er noe og kjøpe.

 

Er jo egentlig ganske lite inteligent og ikke betale for det du event liker. Hadde alle gjort det så hadde ikke produsenten satset vidre.

Lenke til kommentar

Er en STOR fordel å laste ned et spill for å teste om det funker. Når dagens spillpriser ligger så høyt som 300-500 kroner for et nytt spill, er det vel mildt sagt kjipt å kjøpe et spill og komme hjem og merke at spillet ikke kan spilles på din PC pga. ukompatibel hardware :x

 

Hvis en nedlastet versjon funker og spillet er bra, kjøper jeg det. Kjøper bare spill med multiplayer, så for å spille MP må man i 99% av tilfellene ha en kjøpt cd-key..

Lenke til kommentar
Pagans Mind er et band i skien dere burde sjekke ut. Bra musikk :)

 

:woot::woot::woot: Enig! Jeg så navnet, coveret og fikk en følelse av at dette er bra. Hørte på det (i butikk) og kjøpte det!

 

Ellers er det svært mye musikk jeg har kjøpt etter å ha prøvekjørt det som mp3 først. Og som jeg har tidligere sagt, er det ikke sikkert at en som har lasta ned noe eller brent det hadde kjøpt det allikevel av økonomiske årsaker.

 

De "løsningene" som hittil har blitt lagt fram har bare provosert meg... Hammerfall og Pain er to artister som har lagt ved musikkvideo på CD'ene sine! Slike belønninger er en mye bedre måte! Og lavere pris seffer'n (jeg kjøper meget sjelden CD'er til mer en 160,- av prinsipp...)

 

Ellers slenger jeg med på at både software og artister hadde vært mye mindre kjent hadde det ikke vært for den såkalte piratkopieringa (som forøvrig ikke kan sidestilles med definisjonen av tyveri)

 

(EDIT: Helsike så mye skriveleifer det var her da!)

Lenke til kommentar
Når det gjelder musikk, så bader de folka der i penger uansett, så det gjør meg faktisk godt å laste ned deres musikk. Tenk hvis alle de pengene hadde blitt donert til noe annet enn fine biler og svære hus og alt det der.

 

Da regner jeg med du donerer det du sparer på å piratkopiere musikk til veldedige formål? :)

 

Ja, til å holde bilen og meg selv i live .. :) :)

Lenke til kommentar

Ang. piratkopi har jeg funnet ut at å kopiere filmer/cd'er (gjelder ikke software som har egne regler) når en har hatt orginalen i 'henda' er ikke ulovlig. Altså, hvis jeg låner en cd av en kompis og kopierer en kopi til meg selv (kompisens cd være orginal) så er dette fullt lovlig, men hvis jeg mottar en brent kopi, så er det ulovlig. Altså kopi av orginal = lovlig, kopi av kopi = piratkopi.

Lenke til kommentar
Altså kopi av orginal = lovlig, kopi av kopi = piratkopi.

 

Dette er ikke riktig. Emnet har vel vært diskutert en del ganger før... Bergrenset kopiering av åndsverk til privat bruk er tillatt. (Det er riktig at dataprogrammer er et unntak.) Loven sier ikke noe om hvor mye du kan kopiere, og det finnes ingen slik begrensning som du beskriver.

 

LeD

Lenke til kommentar

Piratkopiering er ikke tyveri, hvis du stjeler noe, så frarøver du samtidig den opprinnelige eieren muligheten til å bruke denne tingen det er galt.

 

En hel del softwareprodusenter har en sperre på spillene sine, men dette er kun for å hindre tilfeldig kopiering, for det skal jo ikke være for lett..... Men, samtidig gjør de egentlig ingenting for å hindre cracks og lignende, grunnen til dette er innlysende, det finnes ikke bedre reklame enn at alle du kjenner bruker 3DsMAX, da er det lett å få support av venninen, som tross alt kan det, når du så begynner i et reklamebyrå, så er det billigere for dem å kjøpe en lisens på dette programmet, enn å lære deg opp på et program de allerede har. Piratkopiering er snikmarkedsføring der det treffer best, for ingenting er bedre reklame enn fornøyde brukere.

 

Her har musikk og film industrien bommet med et lysår. Vis meg en DivX som egner seg til en god filmkveld, på lærrett, med THX i høyttaleren!?? Hvis du skal blåse skjembildet opp i 30-40 tommer eller mer, så bør du ha en DVD spiller til minst 5-7000kr, hvis ikke får du snåle fortegnelser i bildet.

 

Jodda hele platesamlinga mi ligger på pc`n men det er for dårlig kvalitet på lyden som kommer derfra til å nyte musikken, det brukes som bakrunnsmusikk, så når jeg vil nyte musikken, så er det bare å finne fram plata og legge den i CD spilleren på stue anlegget, samme gjelder DivX, jeg kan se filmen før den er på kino, for å glede meg til den STORE opplevelsen det er å se den i full kvalitet på kino, og enda bedre når jeg ser den igjen i min egen stue, uten forstyrrelser fra :evil: fjortissfaen :evil: som sitter foran meg i salen, med tillatelse til å røyke, ta et glass hvitvin og spise god mat fra eget kjøkken.

 

Hvis jeg ser filmen på pc`n og ikke gidder å gå på kino eller kjøpe filmen, så er det en grunn til det, produsenten har laget et produkt som jeg ikke vil ha, som jeg ikke vil betale for. Da får de gjøre en bedre jobb for å tjene penger.

 

Å sette kopisperre på musikk er å stjele :evil: Jamfør første linje i innlegget.

I det jeg kjøper et musikalsk verk, så forventer jeg å kunne bruke det, når og hvor jeg vil.

Jeg vil nyte fra god soffa`n, der bruker jeg plata.

Jeg vil høre det på pc`n når jeg jobber der, uten å forstyrre barnetv, eller nattesøvnen, eller syng med plata til ungene, der må jeg spille fra pc`n.

Jeg vil høre den når jeg jogger, og da er det kun mp3 spiller med minnekort som ikke hakker.

Jeg vil sjonglere flere hundre favorittsanger i bilen, uten å kjøre av vegen, mens jeg blar gjennom platesamlinga, da er mp3 i bil tingen.

Jeg vil ta med favorittmusikken på fest, uten at mine fem beste plater blir ødelagt, derfor kopierer jeg de 13 låtene jeg trenger på ei plate til 3.50kr, når jeg forlater festen så er plata ubrukelig fordi noen har tråkka på den, men det driter jeg i for trekronerogfemtiøre er ingenting, jeg har orginalen trygt hjemme.

 

På tide at plate og film bransjen tar til seg litt yrkesstolthet, hvis ingen kjøper produktet ditt, så er det fordi ingen liker det, ikke fordi det kan lastes gratis ned et sted.

 

I tillegg til dette er det en del mennesker, typisk ungdom, som laster ned musikk, som de hører på, men aldri kjøper. Det er greit for de har ikke penger til å kjøpe alle platene de har lyst på allikevel. Dette er ikke et tap for musikkindustrien, det er hyllest til artisten, som kan være stolt av åndsverket sitt, selv om noen nyter det uten å betale for det. Når disse små menneskene får sommerjobber, konfirmasjonspenger, og senere i livet DVD spiller, prosjektor, og et THX spec`a surround anlegg, ja da vil de også bidra til både musikk og filmbransjen.

 

Det er dyrt å være ungdom, de hotteste artistene byttes flere ganger i måneden og du kan ende som en outsider, og mobbeoffer hvis du ikke følger med på svingningene.

 

Det er ikke et inntektstap, det er en hyllest til artisten.

 

 

 

 

Edit: Oi det her ble mye lenger enn jeg trodde... Litt ivrig serru.

Lenke til kommentar

Helt enig med Cid her, det han skriver kan nok mange stå for. Skulle nesten ønske å høre RIAA's (evt. MPAA) svar på dette.

 

En annen ting som har blitt sagt her, som er genialt, er sammenlikningen med å prøvekjøre en bil. Det er AKKURAT det samme.

 

:woot:

Lenke til kommentar

Jeg gir herved min tillatelse til fritt å videredistribuere ovenstående uttalelse, til RIAA, TONO, og en hver annen toske organisasjon som måtte eksistere på denne jordens overflate, skriftlig og muntlig. Hvis noen finner det for godt å oversette dette til engelsk, så hadde det hvert fint om det ble postet her så kan alle medlemmene sende dette pr mail til serveren deres kneler.

 

Bush Bullshit next generation: Ny Bush som president, Bill Gates som forsvarssjef, RIAA som utenriksminister. Armageddon.

Lenke til kommentar

Quoter meg selv fra en tidligere post:

Det er ikke nødhvendighvis ulovlig å laste ned en *.mp3 fra internet, selv om den er rettighetsbeskyttet.  

 

"Napster-dommen" slår fast at den som laster ned en mp3 ikke nødhvendighvis kan straffes fordi man må/kan annta at den som har gjort slikt materiale offentlig tilgjengelig på internet må ha innhentet tillatelse fra rettighetshaver for å gjøre det.

 

Åndsverkloven,  §39h gir rett til å ta sikkerhetskopi av et program i den utsrekkning det er nødhvendig. Les §39h for nøyaktig tolkning av loven.

 

Hva produsenten tillater og ikke tillater spiller stort sett ingen rolle. De har ingen rett til å nekte deg å ta en sikkerhetskopi av et program; dvs. følg norsk lov, ikke hva produsenten sier. Og husk at en EULA ikke nødhvendighvis er juridisk bindende under norsk lov.

 

Men nå som det nye Infosoc/EUCD -direktivet kommer vil det sannsynlighvis bli ulovlig å ta kopi av en kopi.

 

Høringsutkast fra KK.dep.

Lenke til kommentar

Er det så galt med litt piratkopiering da. Tenk på alle rundt dette.

Greit at selskapene taper på dette, men på den andre siden så har tilgangen på allt dette ført til større interesse på områdene for min del. Jeg har kjøpt flere orginalspil til pcen og mere hardware enn jeg trodde jeg kom til å gjøre fordi alle kopispillene fikk meg til å interessere meg for dette. Samme med musikk. Har aldri kjøpt så mye musikk som no på orginale cder. Til og med et fåtall programmer har jeg kjøpt.

 

Taper virkelig selskapene så mye penger da?? hadde jeg kjøpt mere av produktene deres hvis ikke det hadde vært for kopiene. Og hva med de andre ringvirkningene ved at vi kjøper massevis av cdr plater og oppgradere hardwaren vår i ett sett. Samt spinnoff produktene til de forskjellige spill musikk eller programmer. Hadde interessen for disse produktene vært like høy uten kopiene. Hadde venne gjengen på 10 fått 6 kopier av et spill og så hadde de siste 4 kjøpt dette spillet fordi de 6 andre syns det var et bra spill. Dem solgte tross allt 4 extra kopier.

 

Er det så gale at vi kopiere litt. Kan ikke selskapene kalle dette for promotion. Jeg kan garantere at vi blir aldri kvitt kopiering. De fleste kopierer til eget bruk og for å gi til noen venner. Et tankekors kan jo være til dem som kopierer i stor stil og selger produktene billig til egen lomme, det er svindel.

 

Litt på sidenlinjen:

Dem som bruker mye tid på å spille enten det er kopier eller orginal dem slipper no å henge på gata og gjør hærverk og annen skade. Dessuten øker kunskapsnivået ang data ved at de bruker pcen mye på feks kopierte programmer. Samfunnsnyttig jo kanskje.

Lenke til kommentar

Men nå som det nye Infosoc/EUCD -direktivet kommer vil det sannsynlighvis bli ulovlig å ta kopi av en kopi.

 

Jeg har ikke fått lest høringsutkastet, men etter hva jeg har lest om det, er det bare kopier av ulovlige kopier som vil bli ulovlige.

 

Videre vil bryting av kopisperrer for å kopiere bli forbudt, men det vil være lovlig å bryte kopisperrer som hindrer deg i å spille av mediet på ditt avspillingsutstyr.

 

LeD

Lenke til kommentar

Jeg passer på og alltid kjøpe både spill og andre programmer inni mellom, er bare for jævlig og stjele uten om å gi noe til de som har laget det.

 

Alle OS er kjøpt og betalt, office også :). Har også kjøpt Paint Shop Pro en gang i tiden, derfor syntes jeg at jeg har den retten til å oppdatere softwaren litt :wink:. Samt en hel haug med spill, egentlig spiller jeg mest på Xbox nå, så da kjøper jeg en del spill. Selvom jeg ikke trenger det :wink:

Lenke til kommentar
James suuuuger. Mere talentløs vokalist skal man lete lenge etter mener jeg altså. Eneste som kan være bra av metallica er the black album.

 

Piratkopiering har jeg ingen etiske motforusetninger mot å gjøre, kanskje jeg ikke har samvittighet ? Når det gjelder musikk, så bader de folka der i penger uansett, så det gjør meg faktisk godt å laste ned deres musikk. Tenk hvis alle de pengene hadde blitt donert til noe annet enn fine biler og svære hus og alt det der. Men hvis det er f.eks. noen lokale band eller noe, så kjøper jeg faktisk plata. Pagans Mind er et band i skien dere burde sjekke ut. Bra musikk :)

 

Jeg må bare si at jeg er HELT uenig i ALT du skrev i det innlegget der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...