Krankemot Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hei, vi har fått noen oppgaver på skolen ang. henrik Ibsens Vildanden. Vi har klart å svare på de fleste spørsmålene men sitter fast på ett par. Stykket tematiserer dels en konflikt mellom de rike og de mer alminnelige menneskene (familiene Werle og Ekdal). Hvordan ender stykket? Hvem blir sittende igjen som vinnere og tapere?: Stykket ender ved at Hedvig tar livet av seg inne på loftet ved å skyte seg i brystet, Hr. Ekdal og Gina bærer henne inn på kammerset hennes mens Relling og Gregers diskuterer hvorvidt Hedvigs død var forgjeves eller ville gjøre Ekdals liv bedre. Men jeg sliter med den andre delen Jeg har ett annet spørsmål også som jeg sliter med : Hvem vil bringe tilbake "klarsynet" og lykkes denne personen med dette?: Antar det er Gregers Werle det er snakk om, men skjønner ikke helt hva som menes med "klarsynet" og om han lykkes... Håper at om dere ikke svarer på spørsmålene i allefall kan hjelpe oss i gang. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 vi hadde en oppgave om dette i fjor, kjæresten min skulle presentere dette på en norsk-muntlig sak. Nå husker jeg ikke hvem som er hvem. Men kanskje med klarsynet menes det at han skal få øynene opp, i og med at han faren i huset lever på en livsløgn av noe slag. Og at han skal lære å verdsette det han har. Far i huset vil jeg si sitter igjen som taperen i huset. Ok, vet ikke hvorfor jeg postet her, var vel til dårlig hjelp Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg vil heller si at taperen er Hedvig siden hun tar sitt eget liv og har "ofret" deg for hjalmar hele tiden. Jeg ser egentlig ingen vinnere. Den som kanskje får det som han vil er Gregers, men hans mål er jo å gjøre Ekdalfamilien lykkelig, men vi et jo ikke hvordan Gina og Hjalmar lever etter Hedvigs død. Lenke til kommentar
Dag Johannesen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Snobjorn skrev: sdf Endret 28. juni 2020 av Dag Johannesen sdf Lenke til kommentar
Greysteel Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har ett annet spørsmål også som jeg sliter med : Hvem vil bringe tilbake "klarsynet" og lykkes denne personen med dette?: Antar det er Gregers Werle det er snakk om, men skjønner ikke helt hva som menes med "klarsynet" og om han lykkes... Werle er jo opptatt av "den ideale fordring", og mener at man bør ha et sant ekteskap. Han motarbeider også dr. Rellings forsøk på å holde livsløgnen oppe i folk, og forsøker vel på den måten å bringe klarsynet tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå