steinrawr Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 som tittelen sier. jeg har ubuntu, og nettverk fungerer optimalt, unntatt når jeg må ha statisk IP når jeg er hos en kompis! hvordan setter jeg denne instillingen? (internet protocol i windows) det er internet, og jeg får tilkobling når jeg setter opp ip og dns i win og på andre pc'er! men får ikke i ubuntu uten static ip, og vet ikke hvor jeg endrer dette! Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Networkmanageren (nm-applet) har ihvertfall en innstilling på trådløse nettverk der man kan velge statisk IP (manuel innstillinger). Jeg vet ikke hvordan det er med trådbasert nettverk, for jeg har aldri brukt linux med tråd. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 ja, jeg prøvde manuelle instillinger, men funket ikke Lenke til kommentar
Skuzzi Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Tror du kan sette statisk IP addresse fra menyen System -> Administration -> Networking Om dette ikke fungerer for deg kan du eventuelt stille på det slik: Rediger filen /etc/network/interfaces Her er ett eksempel på hvordan ett interface kan settes til statisk addresse: auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.0.100 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.0.1 Etter du har endret i filen så kjører du: /etc/init.d/networking restart Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 ville bare informere om at jeg gjorde et siste forsøk med network manager, og da funket det plutselig! helt uten videre, alle instillingene var helt like fra første gang jeg prøvde:P menmen . takk for hjelp uansett =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå