Gå til innhold

windows eller linux på ny pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå for Windowsversjonen.

Hvorfor?

Linpus er etter min mening alt for begrenset, og ustabil. Har du ingen tidligere erfaring med Linux kan det også fort bli vanskelig å gjøre enkle ting som f.eks se video, høre på musikk, surfe på nett (java, flash++) osv.

Det er iallefall min mening :)

Lenke til kommentar

Jepp!

Det er veldig mange programmen som kun kjører under Windows..

Og selvom skolen din ikke krever at du trenger disse programmene, kan det være mulig du finner på å trenge ett selv etterhvert...?

Linux er begrenset, men synes personlig ikke det er særlig ustabilt da.

Så bruker jeg kun Linux som server OS da.. hehe :hmm:

Lenke til kommentar
Gå for Windowsversjonen.

Hvorfor?

Linpus er etter min mening alt for begrenset, og ustabil. Har du ingen tidligere erfaring med Linux kan det også fort bli vanskelig å gjøre enkle ting som f.eks se video, høre på musikk, surfe på nett (java, flash++) osv.

Det er iallefall min mening :)

Er det ikke her du skal anbefale Draco da Olear? HEHEHEHe

Til trådstarter: Hvis du er ute etter noe som fungerer 100% (ingen garanti) velger du Windows, vil du lære noe nytt går du for linux.

Lenke til kommentar
Linux er begrenset, men synes personlig ikke det er særlig ustabilt da.

Så bruker jeg kun Linux som server OS da.. hehe :hmm:

Merk at jeg skrev Linpus ;) (distroen som følger med AAO)

Er det ikke her du skal anbefale Draco da Olear? HEHEHEHe

Til trådstarter: Hvis du er ute etter noe som fungerer 100% (ingen garanti) velger du Windows, vil du lære noe nytt går du for linux.

Tror ikke Draco er helt hva trådstarter leter etter :p

Windows er iallefall det jeg anbefaler de jeg møter som liker AAO'en jeg bruker (vet ikke hvordan Windows fungerer på AAO, men regner med bra, ellers har de ikke solgt den med Windows). Mest pga Linpus er den eneste distro som er tilpasset maskinvaren 100%, og distroen er _veldig_ begrenset og ustabil.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Man selger ikke et produkt som ikke fungerer, derfor må Windowsversjonen fungere.

Har enda ikke sett en datamaskin preinstallert med Windows som ikke fungerer (produksjonsfeil teller ikke), eller har maskinvare som ikke er kompatibel.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Hva er det for noe å si? Alle maskiner som selges med windows er stabile? :hmm:

:):):):)

Min erfaring er at de ikke er like fullt stabile etter noen månder med normalt bruk.

For min del som familiens og kameraters it-fyr er A) Windows => alt funker bra fra starten, men over tid så blir det en god del support arbeid. B) Linux => bli vant til nytt gui, men over tid så er det mindre support arbeid.

Så mitt råd er linux om du vil ha noe som virker like bra om 1 til 2 års tid som når du pakket den ut.

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar
Så mitt råd er linux om du vil ha noe som virker like bra om 1 til 2 års tid som når du pakket den ut.

Har dette vært en hvilken som helst bærbar har jeg sagt Linux. Men AAO er et spesialtilfelle, distroen som følger med er ikke bra i utgangspunktet, og den blir ikke bedre med tiden (oppdateringer har ved flere anledninger gjort maskinen ustabil, fram til et punkt der jeg måtte fjerne distroen).

Selv om jeg er negativ til Linpus er maskinen digg :) (viften støyer, men kan reduseres betraktelig gjennom programvare).

Over 90% av tilfellene jeg er borti med "ødelagt" Windows, er brukerfeil. Opplæring og enkel sikkerhet gjør Windows til en stabil plattform.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ikke anbefale Linpus til en Windows-bruker. Faktisk så er jeg ikke sikker på om jeg ville anbefalt det til noen da det nok vil finnes bedre distroer til de fleste brukstilfeller.

Dersom du er lysten på å prøve Linux, sats på en av de store desktop-distroene; Ubuntu (inkl derivativer), openSUSE eller Mandriva feks :)

Lenke til kommentar

Du burde nok kjøpe Windows-utgaven ja. Her får du jo med Windows XP og så kan du installere f.eks. Mandriva Linux 2009 (som er en veldig brukervennlig Linux-distribusjon som attpåtil er skreddersydd for netbooks) og hvis du ikke liker det er det bare å installere XP igjen :)

Lenke til kommentar

eh. hva er dette for noe tull? Linpus er et av de aller beste, om ikke _det_ beste operativsystemet jeg har testet for den slags bruk. dessuten får du Linpus med SSD-disk, og du trenger ikke legge i en tusenlapp ekstra for en gb ram da Linpus strengt tatt ikke trenger så mye, noe Windows XP uten tvil gjør dersom man skal ha anti-virus program (og det skal man vel ha i Windows).

Lenke til kommentar

Ustabil suspend, ustabil nettverk, nedelåst XFCE (minnekortene++ slutter å virke hvis man fjerner jallamenyen), aktivert swap på SSD, nevnte jeg også usikker (mesteparten av programmene har sikkerhetshull som ikke er fikset). Hvis dette er din definisjon av bra, vil jeg ikke høre hva som er dårlig :p

Lenke til kommentar

ingenting finnes ustabilt. har ikke opplevd et eneste problem. og hvilke sikkerhetshull snakker du om? kilder? og hva er iveien for å bare oppdatere med yum dersom det liksom i det hele tatt finnes noen sikkerhetshull?

forøvrig fungerer Linpus sin XFCE utmerket for uerfarne brukere, samtidig som det gjør jobben.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke anbefalt EEE PC hvis du ikke er veldig på farten, noe du i grunn ikke er når du stort sett er på skolen eller hjemme største delen av dagen. Kjøp deg heller en annen lap-top med ordenlig oppløsning på skjermen og med lengre batterilevetiden.

jeg gidder ikke å koste på meg en pc til 10.000 kr når jeg har en hjemme fra før av. det håper jeg du forstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...