Per_Schei Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Nei. Endret 30. august 2009 av Per_Schei Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Eit bra skrive innlegg! Eg er einig i mykje av det du skriv, og sjølv er eg medlem av lokallaget i Bømlo Kommune, nemleg Bømlo Målungdom. Eg meiner nynorsk heilt klart er det rette for Noreg, ikkje dansk-norsk! Lenke til kommentar
Xell Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Språk er i konstant utvikling, og hverken nynorsk eller bokmål er i dag det Ivar Åsen og Knut Knudsen i sin tid konstruerte. Det forunderer meg at stort sett det eneste argumentet som brukes mot bokmål er at det er "dansk". Fornorskingen som det snakkes om var å formalisere skriftspråket nær det som de fleste i østlandsområdet hadde i daglig tale. Og for ordens skyld; det er ikke mange i hverken den gang eller nå som snakker bokmål (eller nynorsk for den saks skyld). Jeg observerer at Per_Schei benytter seg av noen konservative nynorskord slik som vitja i stede for besøkje og nyttar fremfor brukar (jada, begge deler er lov), samtidig som det brukes posisjon fra latin fremfor stode som stammer fra norrønt. Jeg får da mer inntrykk av en ubevist bruk av dialekt enn bevist bruk av et nynorsk skriftspråk. Forresten; Schei? Danske aner? Endret 24. oktober 2008 av Xell Lenke til kommentar
KEX Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Lenge leve nynorsken! Ja til nynorsk i skulen! Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Språk er i konstant utvikling, og hverken nynorsk eller bokmål er i dag det Ivar Åsen og Knut Knudsen i sin tid konstruerte. Det forunderer meg at stort sett det eneste argumentet som brukes mot bokmål er at det er "dansk". Fornorskingen som det snakkes om var å formalisere skriftspråket nær det som de fleste i østlandsområdet hadde i daglig tale. Og for ordens skyld; det er ikke mange i hverken den gang eller nå som snakker bokmål (eller nynorsk for den saks skyld). Jeg observerer at Per_Schei benytter seg av noen konservative nynorskord slik som vitja i stede for besøkje og nyttar fremfor brukar (jada, begge deler er lov), samtidig som det brukes posisjon fra latin fremfor stode som stammer fra norrønt. Jeg får da mer inntrykk av en ubevist bruk av dialekt enn bevist bruk av et nynorsk skriftspråk. Forresten; Schei? Danske aner? He-he, verkar som ein smarting du. Mest 4000 innlegg – veldeg imponerande! Det er i alle fall godt å sjå at du har noko å fylle dagane med. Schei, dansk? Eg kjenner ikkje mange danskar, men eg kjenner mange nordmenn som heiter Schei til etternamn, og dei er ikkje meir danske enn du er japansk; Xell. Og du, når det gjeld språkleg ”bevisthet” som du sikkert vil kalle det, heiter det ikkje bevisst og ubevisst språkbruk? Du skriv òg; ”i hverken den gang eller nå”, eg lurer på kva som er rett: At dei levde den gang eller at dei levde i den gang? Men det er godt å sjå at du har latin-kunnskapane i hevd, det kan kome godt med. Dersom eg får ein del ledig tid ein dag, skal eg sjekke latin-ordboka, og kan hende finne nokon feilvalte ord i innlegget ditt? Endret 25. oktober 2008 av berbun Lenke til kommentar
someOen Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Eg liker nynorsk eg, men eg er framleis ikkje så god til å skrive det. Men eg øver meg no, eg vil ikkje la det øydeleggje norskkarakteren min . Eg tykkjer uansett me bør behalde nynorsken, sjølv om den kanskje burde bli frivillig i skulen. Eg er 14 forresten. Og den einaste i klassen min som skriv nynorsk. (Nå bur eg i ein bokmålskommune, så det er kanskje ikkje så rart) Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Eg liker nynorsk eg, men eg er framleis ikkje så god til å skrive det. Men eg øver meg no, eg vil ikkje la det øydeleggje norskkarakteren min . Eg tykkjer uansett me bør behalde nynorsken, sjølv om den kanskje burde bli frivillig i skulen. Eg er 14 forresten. Og den einaste i klassen min som skriv nynorsk. (Nå bur eg i ein bokmålskommune, så det er kanskje ikkje så rart) Nynorsken din er veldig bra! Eg gratulerar med klokt val av skriftspråk. I og med at du bur i ein bokmålskommune er det truleg få som skriv nynorsk, men det er ingen ting i vegen for å starte opp eit lokallag, du klarer sikkert å få med deg nokon andre. Det er ikkje alle som har innsett kor viktig nynorsken er. Bømlo er riktignok ein nynorskkommune, men etter at me starta opp med lokallag har nynorsken vorte endå meir populær her. Lenke til kommentar
Per_Schei Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) U Endret 30. august 2009 av Per_Schei Lenke til kommentar
Per_Schei Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) U Endret 30. august 2009 av Per_Schei Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Get a life god sake. Hvor gammel er denne debatten? 200 år gammel eller no? Bruk tid og energi på noe samfunnsnyttig istedenfor å syte om hvilke språk som er mest norsk. Begge er like norske etter så lang tid, og begge har sin plass i samfunnet. Blir aldri noen løsning på dette med mindre regjeringa/storting/stat setter foten ned å og bare bestemmer seg for ett av språkene, og venter 5-6 generasjoner før hele norge er "omstrukturert". Jeg kommer alltid til å bruke bokmål, og det skal faen meg unga og barnebarna mine også. Takk gud for nynorskfritak! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Ivar Aasen reiste land og strand, det var vel knapt ein avkrok han ikkje vitja, for å skape eit skriftspråk som skulle byggje på dialektane. Om du vil kalle halve Norge for "hver eneste krok", så ja. For det var bare brøkdeler av Norge han faktisk oppsøkte. Ivar Aasen skapte et språk basert på deler av forskjellige dialekter og er da like "norskt" som bokmålet. Basert på mange forskjellige dialekter. Nynorsk - kvifor ikkje? Fordi det er så langt fra dialekten som du kan komme? Ja, dette stemmer for mange nordmenn, og nynorsken er mil og land fra hvordan vi snakker. På østlandet så snakker vi nesten likt som sårket vi snakker, hvorfor skal vi liksom ikke få lov til det? Fordi noen mener det er mer "norskt" å snakke nynorsk? For noe tull. Knud Knudsen ville lage eit nytt skriftspråk ved å fornorske det danske skriftspråket me hadde. Heller det, enn å basere det på noe fast som mange brukte, enn masse "lokalt tull". Diverre nyttar fleirtalet av nordmenn bokmål (dansk-norsk) som skriftspråk, i staden for å nytte det som verkeleg er NORSK! Nynorsk er like norsk som Ivar Aasen ville ha det. Altså blandede og oppmiksede ord som en fyr ville ha det. Ikke spesielt mye mer norsk enn det Knut Knudsen ville ha det... Det er heldigvis ein del fornuftige ungdomar som nyttar nynorsk i Noreg, ungdomar som har innsett at nynorsk er det rette skriftspråket for Noreg som nasjon. Si meg gjerne den delen av Norge som faktisk er helt likt Nynorsken... For oss i østnorge så er det selvfølgelig helt naturlig å skrive likt som språkmålet. Mange torr ikke vi har noen dialtekt fordi språk og skriftmålet er så likt (sånn skal det jo også være). Hvorfor er liksom vi mindre oppegående enn de som prøver å etterligne et skriftspråk som er basert på masse forskjellig "tullball".... Det er en grunn til at mange flere kjenenr seg mere igje i bokmålet enn nynorsken... ikke fordi flertallet er dumme, men fordi en (naturligvis) ønsker å skrife på samme måte som en snakker. Mer eller mindre. Som Mixel sa, jeg skal nå søren meg bruke bokmålet (som faktisk er helt likt med språket) for alt det er verdt. Istedenfor å bruke et språk som er helt ulikt slik vi bruker språket. Endret 25. oktober 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Xell Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Schei, dansk? Eg kjenner ikkje mange danskar, men eg kjenner mange nordmenn som heiter Schei til etternamn, og dei er ikkje meir danske enn du er japansk;Selvsagt er de ikke dansker. De er ikke mer dansker enn at østlendinger snakker dansk. Men Sch-sammensettingen stammer definitivt i fra Tyskland eller Danmark og ikke i fra Norge. Det var derfor jeg stilte spørsmålet om han har danske aner og ikke om han er dansk. Xell. Og du, når det gjeld språkleg ”bevisthet” som du sikkert vil kalle det, heiter det ikkje bevisst og ubevisst språkbruk? Du skriv òg; ”i hverken den gang eller nå”, eg lurer på kva som er rett: At dei levde den gang eller at dei levde i den gang? At du tar meg i sleiving på tastaturet etter en lang uke, da øya omtrent står i kryss, er flott, men det er virkelig ikke et argument i nynorsk-bokmål-debatten. Hvordan i'en har sneket seg inn kan jeg ikke gi svar på for jeg husker ikke alle tnakene jeg hadde i hode i går kveld.Men det er godt å sjå at du har latin-kunnskapane i hevd, det kan kome godt med. Dersom eg får ein del ledig tid ein dag, skal eg sjekke latin-ordboka, og kan hende finne nokon feilvalte ord i innlegget ditt? Finn gjerne fram latinordboka. Det er ikke jeg som argumneterer med at det riktige skriftspråket er det som ble kosntruert for 150 årsiden da det er nærmere det oprinnelige norrøne. Jeg bruker et språk som er i konstant urtvikling der det er helt naturlig å bruke låneord. Men det gjør jo faktisk Per_Schei også, så derfor mener jeg at argumentet med at nynorsk er korrekt da det er mer likt gammelnorsk faller i fisk. Det var det jeg ønsket å framheve, ikke hvorvidt det er korrekt å bruke låneord eller ei. Tenker du over argumentasjonen min en gang til ser du kansje at jeg påpeker sprøkutvikling. For meg blir det feil å argumentere med dansk og gammelnorsk da både bokmål og nynorsk er i utvikling, og har i dag beveget seg langt vekk fra hva det en gang var. Ekspert på namn? Fyrst: Schei er ikkje noko meir dansk enn norsk, berre so det er klart. Eg oppgjev to namn i innlegget, i kommentaren din skal du skrive desse, men greier du ikkje kunststykket å skrive begge namna feil. Gratulerar med dagen herr namne-ekspert! Ikke navnekspert, bare nyskjerrig. At jeg har skrivefeil i posten min ville skjedd uavhengig av hvilket skriftspråk jeg velger, så min manglende evne til å ungå skrivefeil faller utenfor denne debatten. Men man skal ikke vite så veldig mye om ordlyder og bokstavsammensetinger for å vite at Schei er definitivt ikke et navn som stammer fra Norge. Selvsagt er du ikke dansk, og det finnes selvsagt mange i Norge i dag som heter Schei. Du er like lite dansk som at jeg skriver dansk i mitt daglige skriftspråk. Jeg er bare nyskjerrig. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) For øvrig blir flere og flere bokmålsord eller tilnærminger lov å bruke i nynorsk. Språkformene er på vei til å bli ett samlet språk, så stopp og argumenter for eller i mot, om 200 år er det samme målet uansett, og ingen kommer til å klare å stoppe det. Endret 25. oktober 2008 av Expired product Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Jeg bor i en kommune som er nøytral, men de facto bokmål. Jeg har skrevet bokmål hele livet, men skulle gjerne kunnet mer nynorsk, derfor sier jeg JA til nynorsk i skolen. Alle burde kunne begge målformene like godt, uavhengig av hvor man bor i landet. Ellers burde man få bruke hovedmålet sitt som man selv vil til daglig. Lenke til kommentar
Per_Schei Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) U Endret 30. august 2009 av Per_Schei Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Eg skulle ønskje at alle skreiv nynorsk. Eg skjønner ikkje kvifor folk hatar det. Det er bra båe for språkutvekling og så er det meir estetisk vakkert. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Trenger ikke være barnslige (sarkastiske?) i svarene deres Per_Schei og berbun Dere snakker tross alt til en klok, "gammel" mann på 33 år (ifølge profilen hans). Skjønner godt at dere vil kjempe for nynorsken, snakker nynorsk selv (70 % nynorsk / 30 % bokmål - en god blanding med andre ord). Men jeg synes det er mye enklere å skrive bokmål, da jeg bare tenker på "den dannede dagligtale", så går resten av seg selv. Nynorsk virker, for meg, mer brautende - men samtidig mer maskulint. Klarer aldri å bestemme meg for et språk egentlig. Notanene på skolen gjøres noen ganger på nynorsk - andre ganger på bokmål. Siden vi i Norge ikke har funnet en "løsning" på språkdebatten til nå, 200 år etter at den startet, kan jeg umulig klare å se for meg at vi skal klare det de neste 200 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 For det første (dette nemner eg i kvar EINASTE språkdebatt eg deltek i), ingen snakkar bokmål eller nynorsk. Dette er kun enkle skriftspråk, og skal absolutt ikkje samanliknast med den munnlege dialekta du snakkar. Båe nynorsk og bokmål kjem til å bestå, kvar for seg. Ei fusjon av dette tvilar eg sterkt på er gjennomførleg, sjølv over tid. Vi hadde jo ein gong i tida det tapre prosjektet "samnorsk". Alle veit jo korleis det enda. Begge er like norske etter så lang tid, og begge har sin plass i samfunnet. Blir aldri noen løsning på dette med mindre regjeringa/storting/stat setter foten ned å og bare bestemmer seg for ett av språkene, og venter 5-6 generasjoner før hele norge er "omstrukturert". Jeg kommer alltid til å bruke bokmål, og det skal faen meg unga og barnebarna mine også. Båe språka er offisielt like norske, men dette blir aldri praktisert. Tenk deg sjølv ein kvardag der 10-15% av alt du las var bokmål? Forresten tykkjer eg sidemål er eit strålande tiltak, men nynorsk har fått eit så dårleg rykte at elevar går aktivt inn for å hate språket med ein gong dei skal lære det. Dette går jo difor galt. Det er innstillinga til folk det er noko i vegen med, ikkje språket i seg sjølv. Med eit objektivt standpunkt tykkjer eg nynorsk er enklare å lære enn bokmål, men folk får så mykje bokmål "gratis" via media o.l. at dei ikkje tek seg bry med å aktivt lære nynorsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå