Huskarl Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvorfor er det så mye engelsk musikk? Til og med folk fra ikke-engelske land lager jo engelske tekster. Blir så ensformig, dessuten er ikke engelsk sangens språk, det er italiensk! Synes tysk er mye kulere ved metal, ta Rammstein f.eks, høres så rått ut med de lange R-ene! Så hva mener dere? Lenke til kommentar
plukkfisk Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 øhm... care. tipper du skjønner hvorfor det er så mye musikk med engelske tekster. er musikken og teksten bra bryr jeg meg som regel aldri om hvilket språk det er på. Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 øhm... care. tipper du skjønner hvorfor det er så mye musikk med engelske tekster. er musikken og teksten bra bryr jeg meg som regel aldri om hvilket språk det er på. Er bare så lei av at engelsk alltid skal være ''hovedspråket''. Tekstene(i sanger med tekst ihvertfall) betyr jo mye, og da synes jeg faktisk språket har noe å si... Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 ja. det bør kanskje være en viss sjanse for at mange forstår språket, slik at teksten kan nå flest mulig. så da burde den jo åpenbart være på... nord-norsk? eller engelsk. ja. tipper vi sier engelsk. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Engelsk er vel et verdens-språk de fleste forstår Synes ikke det er noen rart med det! Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 ja. det bør kanskje være en viss sjanse for at mange forstår språket, slik at teksten kan nå flest mulig. så da burde den jo åpenbart være på... nord-norsk? eller engelsk. ja. tipper vi sier engelsk. Hvis du sier det på denne måten kunne jo det like så godt vært på spansk eller kinesisk. Ettersom kinesisk muligens har flere brukere( Ja de bor på andre siden av verden..). Mens spansk er jo ganske kult som sangspråk også(ikke metal) Engelsk er vel et verdens-språk de fleste forstår Synes ikke det er noen rart med det! Mange forstår det, men er ikke det kuleste. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 det er færre som snakker spansk enn engelsk. kinesisk snakkes bare i Kina. Lenke til kommentar
Greysteel Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hver(t) enkel(t) band/artist må vel få bestemme sjæl hvilket språk de synes funker best for sin egen musikk. Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 det er færre som snakker spansk enn engelsk. kinesisk snakkes bare i Kina. Det er færre som snakker spansk enn engelsk ja. Men ikke som morsmål der de har omtrent like mange brukere. Dessuten kan ikke de tallene med hvor mange som har engelsk som andrespråk fordi alle de som er regnet med kan bare det generelle med enkel kommunikasjon. Hver(t) enkel(t) band/artist må vel få bestemme sjæl hvilket språk de synes funker best for sin egen musikk. Jaja selvfølgelig, men hvis flere hadde tenkt som meg. Så hadde det vært mere variasjon, fordi folk hadde mistet interesse. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Det er færre som snakker spansk enn engelsk ja. Men ikke som morsmål der de har omtrent like mange brukere. har ingenting med saken å gjøre. flere kan engelsk. derfor er engelsk mer vanlig. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Det er færre som snakker spansk enn engelsk ja. Men ikke som morsmål der de har omtrent like mange brukere. har ingenting med saken å gjøre. flere kan engelsk. derfor er engelsk mer vanlig. What he said. BTW, indietrash, du er fra samme kommune som meg (har du på dæ Myrebunaden? ;p ). Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Det er færre som snakker spansk enn engelsk ja. Men ikke som morsmål der de har omtrent like mange brukere. har ingenting med saken å gjøre. flere kan engelsk. derfor er engelsk mer vanlig. Jo, og det er det som er dumt, når noen som snakker spansk f.eks velger å synge i engelsk selvom de vet at det høres bra ut på spansk. Kanskje mister USA som er så ignorante overfor språk interessen, men tonnevis av andre liker det, som plukkfisk sa ''bryr meg ikke om hvordan språk som det er på'' Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvorfor er det så mye engelsk musikk? Til og med folk fra ikke-engelske land lager jo engelske tekster. Blir så ensformig, dessuten er ikke engelsk sangens språk, det er italiensk! Synes tysk er mye kulere ved metal, ta Rammstein f.eks, høres så rått ut med de lange R-ene! Så hva mener dere? Hadde det ikke blitt ensformig om A-ha skulle ha sunget på norsk fordi de kommer ifra Norge? Hva med band som har medlemmer som er flerkulturelle? Metallica synger et par sanger på engelsk og dansk... Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Besides, om man synger på et annet språk enn engelsk, så vil det potensielle markedet i f.eks. Europa og Asia bli langt mindre, i og med at antall mennesker som forstår engelsk i de to nevnte verdensdelene er høyere enn antall mennesker som forstår f.eks. spansk eller fransk (hvor populært er f.eks. franskspråklig musikk utenfor Frankrike, Canada og muligens Benelux-regionen?). Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvorfor er det så mye engelsk musikk? Til og med folk fra ikke-engelske land lager jo engelske tekster. Blir så ensformig, dessuten er ikke engelsk sangens språk, det er italiensk! Synes tysk er mye kulere ved metal, ta Rammstein f.eks, høres så rått ut med de lange R-ene! Så hva mener dere? Hadde det ikke blitt ensformig om A-ha skulle ha sunget på norsk fordi de kommer ifra Norge? Hva med band som har medlemmer som er flerkulturelle? Metallica synger et par sanger på engelsk og dansk... Har Metallica sunget på dansk? hvilke sanger? Besides, om man synger på et annet språk enn engelsk, så vil det potensielle markedet i f.eks. Europa og Asia bli langt mindre, i og med at antall mennesker som forstår engelsk i de to nevnte verdensdelene er høyere enn antall mennesker som forstår f.eks. spansk eller fransk (hvor populært er f.eks. franskspråklig musikk utenfor Frankrike, Canada og muligens Benelux-regionen?). Ikke nødvendigvis, musikk blir jo kjent gjennom TV og filmer o.l. Rammstein f.eks har jo solgt 26 millioner plater verden over, til tross at alle sangene deres (noen engelske linjer) er på tysk. Jeg prøver ikke å påstå at språk har noe veldig å si, men det hadde vært bra med litt mer variasjon i musikkfronten. Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Er du så tett at du ikke skjønte dette? Isåfall får ta det en gang til. Hva med band som har folk som komme ifra forskjellige land? Skal de synge noen sanger på engelsk, tysk, spansk, italiensk osv? Din tankegang må jeg si er veldig rar. I dagens musikkverden tenker man kun på penger, og da er selvfølgelig engelsk letteste ved til å nå verden. Se på norske artister, har noen norske artister som synger på norsk, slått igjennom i verden? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Engelsk er vel et verdens-språk de fleste forstår Synes ikke det er noen rart med det! Mange forstår det, men er ikke det kuleste. Det er din meininga ja, eg synest musikk gjer seg best på engelsk. Tysk metall kan funke, men det meste er best på engelsk. Italiensk synest eg ikkje så mykje om. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Besides, om man synger på et annet språk enn engelsk, så vil det potensielle markedet i f.eks. Europa og Asia bli langt mindre, i og med at antall mennesker som forstår engelsk i de to nevnte verdensdelene er høyere enn antall mennesker som forstår f.eks. spansk eller fransk (hvor populært er f.eks. franskspråklig musikk utenfor Frankrike, Canada og muligens Benelux-regionen?). Ikke nødvendigvis, musikk blir jo kjent gjennom TV og filmer o.l. Rammstein f.eks har jo solgt 26 millioner plater verden over, til tross at alle sangene deres (noen engelske linjer) er på tysk. Jeg prøver ikke å påstå at språk har noe veldig å si, men det hadde vært bra med litt mer variasjon i musikkfronten. At Rammstein har solgt såpass bra på tross av at det sannsynligvis bare er en liten del av fanbasen deres som faktisk kan tysk er i bunn og grunn overraskende. Når det gjelder variasjon, så finnes det jo musikk på all verdens språk, men du må lete etter det (f.eks. finnes det en del franskspråklig hiphop som skal være bra, det kommer en del bra aggrotech fra Mexico, og det finnes også en del punkband som synger på gælisk. Og jeg har, av alle ting, en kinesisk (!) coverversjon av Kents Sundance Kid liggende på PCen). Mainstream-markedet er, for å generalisere, mest interessert i musikk der vokalisten synger på et språk de forstår, noe som i de fleste tilfeller er engelsk. Men som sagt, om du bare bruker litt tid på å lete, så kommer du garantert til å finne musikk på et utall forskjellige språk Lenke til kommentar
Huskarl Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Er du så tett at du ikke skjønte dette? Isåfall får ta det en gang til. Hva med band som har folk som komme ifra forskjellige land? Skal de synge noen sanger på engelsk, tysk, spansk, italiensk osv? Din tankegang må jeg si er veldig rar. I dagens musikkverden tenker man kun på penger, og da er selvfølgelig engelsk letteste ved til å nå verden. Se på norske artister, har noen norske artister som synger på norsk, slått igjennom i verden? Ja, det er jo helt sant at engelsk er det mest utbredte idag. De når flest folk(folk som har tilgang på media). Dette er deres valg. Men hva vil skje hvis Kina nå blir størst økonomisk i verden, og der borte kan ikke mange engelsk? Et annet punkt som ikke gjelder musikk: visste du at bollywood(Indisk filmindustri) er større enn Hollywood og produserer flere filmer? Hva hvis dette hadde blitt inernasjonalisert, da hadde vi vel snakket hindu? Ved norske artister kan jeg vel nevne Dimmu Borgir, de lager norsk og engelsk, er godt kjent blandt black metal fans. Men for all del du har rett. Dette er bare mine meninger. Engelsk er vel et verdens-språk de fleste forstår Synes ikke det er noen rart med det! Mange forstår det, men er ikke det kuleste. Det er din meininga ja, eg synest musikk gjer seg best på engelsk. Tysk metall kan funke, men det meste er best på engelsk. Italiensk synest eg ikkje så mykje om. hehe, siktet vel til opera med italiensk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Der er eg med, til opera funker italiensk ganske bra. Når det gjeld Rammstein så er eg ikkje like opptatt av teksten, så lenge eg kan synge med her og der er det berre å fyre laus. Det går så fort og høgt at eg ikkje hadde fått med meg teksten om den så var på norsk. Samme med Dimmu Borgir, eg har ikkje sjans til å høyre kva dei syng, ikkje om eg har teksten ein gang. No høyrer eg riktignok ikkje på den type musikk. Radiohead og Porcupine Tree derimot, ein type musikk der teksten er mykje lettare å få med seg, det hadde ikkje blitt det same på spansk, tysk eller fransk. Endret 24. oktober 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå