Frijazz Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 For å klare å eksponere mest mulig riktig med blits har jeg noen spørsmål om ledetall jeg håper å få svar på. Ledetallet oppgis jo ved iso100 og 105mm brennvidde. La oss si jeg ønsker å bruke blitsen på 400mm, vil da ledetallet påvirkes? Jeg forstår det også slik at ved iso400 dobles ledetallet. Vil ledetallet også dobles igjen ved iso800? Hva med iso200, 50% økning i ledetallet? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Ledetallet oppgis jo ved iso100 og 105mm brennvidde.La oss si jeg ønsker å bruke blitsen på 400mm, vil da ledetallet påvirkes? Nei. Blitsens lyskegle påvirkes ikke av objektivets brennvidde ut over den tilpasningen blitsens eget zoomhode gjør. Om blitsen har et ledetall på 50 ved 105mm, så er ledetallet 50 også om du bruker blitsen sammen med et 400mm objektiv. Jeg forstår det også slik at ved iso400 dobles ledetallet. Vil ledetallet også dobles igjen ved iso800? Hva med iso200, 50% økning i ledetallet? Øker du sensorens lysfølsomhet med 1 steg (fra 400 til 800), kan du multiplisere ledetallet med 1.4. Tilsvarende deler du på 1.4 når du reduserer følsomheten med 1 trinn (som fra 400 til 200). Øker du med 2 steg (fra 200 til 800), så kan du gange med 2 (3 steg med 2.8, 4 steg med 4 osv...). Husk at ledetallene er kalkulert ved en relativt optimistisk blender på f/1. Du må altså dividere ledetallet på blender, og evt multiplisere med 1.4 pr. hele iso-steg over 100. Edit: Det er forøvrig ikke alle produsenter som oppgir ledetallet ved max. zoom (ikke nødvendigvis 105mm) - Nikon oppgir alltid ledetallet ved 35mm, og derfor blir mange lurt til å tro at deres blitser er svakere enn f.eks Canon eller Sigma. Endret 24. oktober 2008 av Anew Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Et oppklarende svar, prinsippene er jo forholdsvis enkle. Da her jeg kontroll på dette. Jeg vil nok neppe gå høyere enn iso800 men det gir jo en faktor på 2,8. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Om du ønsker kraftigere "zoom" på blitsen din for å bruke den med en supertele, så vet jeg at det finnes "teleconvertere" for blits også - de brukes av fuglefotografer ol. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Dette kalles forøvrig for snoot. Du kan lage en trakt av papp og sette på blitsen, funker bra det. Dekk gjerne innsiden med sølvfolie, eller fyll den med svarte sugerør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå