Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg kan fortsatt ikke ha høyere oppløsning enn 800x600 så jeg regner det som at noe gikk galt. her er hva som kom i terminalen: cat /var/log/Xorg.0.log|grep EE (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown. (II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER (EE) Failed to load /usr/lib/xorg/modules/extensions//libglx.so (EE) Failed to load module "glx" (loader failed, 7) Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Aha. nvidia-driveren er ikke skikkelig installert. Den skal komme med en egen glx-moful som ser ut til å mangle. Foreslår at du fjerner envyng og installerer nvidia-driveren med restricted drivers manager (eller pakkebehandleren) hvis det er mulig. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg la merke til når jeg "enablet" driveren, at 2 filer med navn som inneholdt envy og glx ble slettet; er det dette du tenker på? Anyways, prøver det du skrev nå Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvilke pakker i synaptic må jeg skaffe? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Bruker ikke ubuntu, så jeg aner ikke hva de faktiske navnene på pakkene er, men hvis du enablet driveren skal ubuntu i utgangspunktet ha skaffet filene selv. Ser sånn ut i og med at glx (den åpne versjonen som følger med xorg) ble fjernet. Jeg ville bare startet på nytt og sett om ikke alt var i orden. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Altså avinstallere grafikkdriverne og innstallere de på nytt med (her kalt) Hardware Drivers? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Det burde fungere det. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Ok, da var driverne fjernet og installert på nytt uten Envy, men gjennom Hardware Drivers. Oppløsningen kan fremdeles ikke være høyere enn 800x600 og Nvidia Xserver Settings finnes heller ikke på menyen. Hva nå? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 hva sier "glxinfo | grep direct" og "cat /var/log/Xorg.0.conf | grep EE"? Xorg.conf har sikkert blitt overskrevet igjen, så det kan være verdt et forsøk å legge inn oppsettet mitt igjen. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) bruker@maskinnavn ~ $ glxinfo | grep direct Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Error: couldn't find RGB GLX visual Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". bruker@maskinnavn ~ $ cat /var/log/Xorg.0.conf | grep EE cat: /var/log/Xorg.0.conf: No such file or directory bruker@maskinnavn ~ $ xorg.conf ble ikke overskrevet Blir borte et par timer nå, blir veldig takknemlig for løsninger Endret 27. oktober 2008 av khaffner Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Har ikke mye erfaring med mint/ubuntu, så er nok ikke sikkert at jeg kan gi deg en ferdig løsning, men mulig jeg kan si noe om hva som er galt i hvertfall. Så langt ser det ut som at du fortsatt har samme problem, men jeg skulle gjerne sett den loggen. Desverre skrev jeg feil i forrige post. Det skulle vært Xorg.0.log (ikke conf). Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown. (II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER (EE) Failed to load /usr/lib/xorg/modules/extensions//libglx.so (EE) Failed to load module "glx" (loader failed, 7) Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Samme feil som sist fortsatt ja. Sjekk at filen /usr/lib/xorg/modules/extensions/libglx.so finnes. Sjekk at nvidia-glx-new er installert (eventuelt nvidia-glx-legacy). En liten mulighet er også at xorg leter på feil sted etter glx-modulen, men det er lite sansynlig. Dersom du finner at den ligger på et annet sted kan du prøve å legge til følgende i xorg.conf: Section "Files" ModulePath "/path/to/modules" # f.eks /usr/lib/xorg/modules EndSection Endret 27. oktober 2008 av anders iver Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) nvidia-glx-new er det du skal bruke. Kontrollpanelet er en egen pakke og heter nvidia-settings (dette gjelder Kubuntu 8.04, jeg regner med det er det samme på Mint). Endret 27. oktober 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Samme feil som sist fortsatt ja. Sjekk at filen /usr/lib/xorg/modules/extensions/libglx.so finnes. Sjekk at nvidia-glx-new er installert (eventuelt nvidia-glx-legacy). En liten mulighet er også at xorg leter på feil sted etter glx-modulen, men det er lite sansynlig. Dersom du finner at den ligger på et annet sted kan du prøve å legge til følgende i xorg.conf: Section "Files" ModulePath "/path/to/modules" # f.eks /usr/lib/xorg/modules EndSection nvidia-glx-new er installert. Section "Files"-delen finnes ikke i xorg.conf, skal jeg legge den inn? Kan jeg legge den for seg selv hvor som helst i dokumentet? nvidia-glx-new er det du skal bruke. Kontrollpanelet er en egen pakke og heter nvidia-settings (dette gjelder Kubuntu 8.04, jeg regner med det er det samme på Mint). nvidia settings er nå installert, men er samme problemet som i post #4 Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Du kan legge den inn hvor som helst, men du må finne ut hvor libglx.so ligger først. Sjekket du om den ligger i /usr/lib/xorg/modules/extensions? Du kan søke gjennom hele systemet etter den slik: find / -iname libglx.so Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 ja, den ligger der; glemte å nevne det Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Da har jeg kopiert section "files" inn i xorg og restartet xserver, ingen forandring. Dette kommer i terminalen: bruker@datamaskin ~ $ cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown. (II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER (EE) Failed to load /usr/lib/xorg/modules/extensions//libglx.so (EE) Failed to load module "glx" (loader failed, 7) bruker@datamaskin ~ $ glxinfo | grep direct Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Error: couldn't find RGB GLX visual Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Xlib: extension "GLX" missing on display ":0.0". Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Bare fjern den seksjonen igjen. Ikke noe vits å ha den med siden fila eksisterer. Vi bør ta en titt på resten av meldingene som har med dette å gjøre. kjør "cat /var/log/Xorg.0.log | grep glx" Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 seksjonen er fjernet og her er hva terminalen sier cat /var/log/Xorg.0.log | grep glx (II) LoadModule: "glx" (II) Loading /usr/lib/xorg/modules/extensions//libglx.so dlopen: /usr/lib/xorg/modules/extensions//libglx.so: undefined symbol: _nv001462gl (EE) Failed to load /usr/lib/xorg/modules/extensions//libglx.so (II) UnloadModule: "glx" (EE) Failed to load module "glx" (loader failed, 7) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå