Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Intel Q9300

Anbefalte innlegg

Hei.

Da var endelig dagen her, Intel Core 2 Quad 9300 kom i posten.

Jeg er generelt lite flink når det kommer til å fikse/mekke på PCen, men jeg bytta nå ut den gamle og inn med den nye, uten problemer.

Når jeg starta maskinen fant jeg ut at hvis jeg prøver å gå innpå "juster hovedkort instillinger" på nVidia kontroll panelet får jeg blue screen som var hardware relatert.

Etter en omstart fant jeg ut at PCen kan også plutselig skru seg av uten noen form for advarsel, som om noen tok strømmen.

Jeg har også lagt merke til at prosessor bruken kan plutselig skyte i været når PCen er idle, dette skjedde med den forrige prosessoren også, noe som kan tyde på at det er nok ikke CPUen det er feil på.

Kan det være noen BIOS instillinger som ikke er helt vettige eller muligens kjøling problematikk? appropos, jeg kunne trenge ett viftestyrings program som er lett å bruke, nVidia lar meg bare stille på GFX

All mulig hjelp blir satt pris på! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du hatt på kjølepasta da? Man får vel tempraturen på cpuen ned 10 grader med en god kjølepasta. Ta å post tempraturene..

Ellers er det som ElectricPizza sier reset bios.

Joda, hadde litt kjølepasta på først, men jeg tror vifta hang på litt løst, så nå har ikke PCen bare plutselig slått seg av, som sagt vet jeg ikke hvor jeg finner CPU tempen :)

Lenke til kommentar
Prøvd å nullstille BIOS? Dette bør du gjøre etter å bytte prosessor. Det kan også hende at kjøleren ikke sitter skikkelig fast, som kan forklare hvorfor PCen plutselig bare slår seg av. Sjekk temperaturen i BIOS.

Hvis med nullstille BIOS mener du "load default settings" så har jeg gjort det nå, uten noen forbedring. Jeg har også oppdatert nTune, men fremdeles får jeg bluescreen når jeg prøver å stille på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Trur tempen er fin i grunn. Når den er ca idle har jeg 70, 65, 65, 65 på corene. Høyeste er da jeg spilte crysis kom core 1 opp i 90, men det er vel akseptabelt? Hvis ikke trenger jeg et program som lar meg styre alle viftene, noe jeg kunne trenge uansett, ingen som vet om et hendig lite viftestyringsprogram?

Lenke til kommentar
Trur tempen er fin i grunn. Når den er ca idle har jeg 70, 65, 65, 65 på corene. Høyeste er da jeg spilte crysis kom core 1 opp i 90, men det er vel akseptabelt? Hvis ikke trenger jeg et program som lar meg styre alle viftene, noe jeg kunne trenge uansett, ingen som vet om et hendig lite viftestyringsprogram?

Jeg har en [email protected] som kjører 100%, der coretemps varierer mellom 62 og 67 grader, idle tipper jeg midt på 40-tallet. Hastigheten på CPU-vifta varierer med temp uten at det er noe eget program for styring. Hos meg er det mulig å sette viftestyring i BIOS. Uansett høres 65-70 grader idle mye ut. Tror jeg ville sjekket kjølepastaen. Det bør verken være for lite eller for mye, men dekke hele overflaten på CPU'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...