Gå til innhold

Guide: Hvordan fungerer hovedkortet?

Anbefalte innlegg

Simen1: Kansje du kunne bidratt med noen artikler med tanke på alt av kunnskaper du sitter med? Kansje du har en blogg av noe slag? Om muligt så hjelper sikkert redaksjon til med redigering dersom språket ikke er perfekt :)

Jeg skrev noen veldig få artikler i 2006-2007, men går stadig med tanker om å skrive flere. Så var det bare det å ta seg tid til sånt :)

angående hypertransport, drev ikke amd å lekte med ideen om å kunne koble sammen flere hovedkort via hypertransport?

Det stemmer. Det er forsåvidt i salg og fungerer fint, men det er dessverre en ytterst sjeldenhet å finne på hovedkort. Jeg tror variantene kan telles på en hånd og samtlige er dyre serverhovedkort solgt i ferdige serversystemer. Det var i hvert fall slik sist jeg sjekket. Tilkoblingsporten heter HTX-port og kablene er garantert svindyre (flere tusen kroner) fordi de er vanskelig å lage perfekte nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OT

Her var det jammen mange kunnskapsrike og sikkert fryktelig intelligente mennesker. Det er mitt inntrykk at slike ofte finner artiklene på HW.no for lette.

Allikevel finner dere det nyttig og verdifullt å kritisere artikkelen, enda dere helt klart kunne skrevet det bedre selv. Jeg gir meg over.. hvorfor gjør dere det ikke? Skriver intelligente og innsiktsfulle artikler for hverandre? Så kan vi litt enklere sjeler føle oss både kunnskapsløse og mindreverdige? For dere, allvitere, dere er jo så mye flinkere enn oss. Og sikkert også penere, rikere og mer sosialt vellykkede. Eller er det bare noe dere tror dere kan overbevise (oss knapt så kloke)om ved å rakke ned på en helt grei artikkel?

Og pust ut..

Lenke til kommentar
angående hypertransport, drev ikke amd å lekte med ideen om å kunne koble sammen flere hovedkort via hypertransport?

Det stemmer. Det er forsåvidt i salg og fungerer fint, men det er dessverre en ytterst sjeldenhet å finne på hovedkort. Jeg tror variantene kan telles på en hånd og samtlige er dyre serverhovedkort solgt i ferdige serversystemer. Det var i hvert fall slik sist jeg sjekket. Tilkoblingsporten heter HTX-port og kablene er garantert svindyre (flere tusen kroner) fordi de er vanskelig å lage perfekte nok.

hmm, det jeg finner om HTX handler om utvidelseskort, ikke ulikt pci-express.

Lenke til kommentar
hmm, det jeg finner om HTX handler om utvidelseskort, ikke ulikt pci-express.

Porten ligner veldig på PCI express. Det er fysisk samme porter som brukes, men porten er montert "gal vei" på hovedkortet og har i tillegg en ekstra port i forlengelsen som tilfører strøm. Elektrisk sett er de ganske forskjellige. Tilleggskort med Infiniband er en mulighet. En annen er at kortet bare fungerer som en USB-brakett. Altså bare kobler Hyper-Transport-bussen videre fra hovedkortet og ut til en plugg bak kabinettet. Der kobler man inn HTX-kabler mellom maskinene.

Skulle ønske jeg hadde en 64-bits Skolebuss :mellow:

Med en bit i hvert sete så må du nok ha leddbuss for å komme opp i 64. :p

Lenke til kommentar

Jeg synes det var en helt grei artikkel, tror forfatter av denne ville gi oss et innblikk i hovedkortet. Ikke gi oss et leksikon, eller en barnebok. Men hadde vært kult med en follow up, hva forskjellen er mellom intel vs amd, kanskje bryte ned hver del i flere deler.

Skulle nok hatt et hovedkortkompendium her, noen av de smartere brukerne kunne jo mixa sammen noe. Forklart i enkelhet i avsnitt 1, og gått mer i dybden i 2, eller forklart det på en enkel måte... Så det passer for begge grupper.

BIOS:

Avsnitt 1

BIOS er forkortelse for Basic Input/Output System

Avsnitt 2

Her kan du klokke og justere mye rart

Lenke til kommentar

Synes artikkelen var grei jeg. Jeg kan mye fra før, men lærte noe nytt ift hva en buss er. Altså var det noe for nybegynneren, og noe for den viderekomne. Om det var noe i artikkelen før de aller mest avanserte kan vel diskuteres, men hvis ikke så finnes det vel artikler og forumtråder for disse også. Eneste jeg savnet var også en sammenligning med AMD's hovedkortløsning som avviker noe fra Intel's. Da hadde artikkelen vært veldig bra i forhold til overskrift.

Endret av Pondus81
Lenke til kommentar
CMOS-batteri

....På eldre maskiner der BIOS innstillingene ble lagret på RAM hadde dette batteriet også ansvaret for at denne RAM-brikken hadde strøm. Dersom man hadde glemt BIOS passordet for eksempel, kunne man ta ut CMOS batteriet og kortslutte terminalene for å resette alle BIOS-innstillinger. Innstillingene ble lagret på en CMOS-basert RAM-brikke, derav navnet CMOS-batteri.

Her mener jeg ting er litt uklare. Jeg kan ikke så mye om data selv så jeg håper noen kan kommentere (og eventuelt rette meg):

Først vil jeg påpeke at brikken som BIOS-programmet og BIOS-innstillinger er lagret på har vært under utvikling og har en litt annen oppbygging enn for 30år siden. En "BIOS-brikke" består i dag av to typer integrerte kretser EEPROM og CMOS

EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory) er den delen av BIOS-brikken som kan omprogrammeres med flere metoder. Den mest annerkjente av disse er å bruke et flash-program integrert i brikken selv eller fra usb/floppy etc. Den kan også programmeres fra operativsystemet, men dette er ikke ansett som like trygt. Det er med andre ord i EEPROM man lagrer biosoppdateringer man laster ned fra hovedkortprodusentens sider. EEPROM trenger ikke strøm for å holde på informasjonen.

CMOS (Complementary metal oxide semiconductor) er delen av BIOS-brikken som huser BIOS-programmets (og system-administrators) innstillinger. Her lagres blandt annet klokke/dato-innstillinger, bios-passord, boot-rekkefølge, klokkehastigheter og strøminnstillinger. Endringer her gjøres i hovedsak av BIOS-programmet selv, men man kan altså også foreta en god del endringer selv ved å logge seg inn i BIOS-programmets interface. CMOS er avhengig av strøm for å holde på informasjonen som er lagret der.

Slik er det forsatt den dag i dag. Ut fra artikkelen virker det som om dette gjelder kun eldre maskiner og den sier ingen ting om hvilke betydning CMOS-batteriet har i dag. Forøvrig lurer jeg litt på om ikke bruken av betegnelsen RAM brukt i denne sammenhengen er feil. CMOS er da ikke random access memory?

Endring: Typo

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
...

Slik er det forsatt den dag i dag. Ut fra artikkelen virker det som om dette gjelder kun eldre maskiner og den sier ingen ting om hvilke betydning CMOS-batteriet har i dag. Forøvrig lurer jeg litt på om ikke bruken av betegnelsen RAM brukt i denne sammenhengen er feil. CMOS er da ikke random access memory?

CMOS er transistorteknologi, som blant annet ble brukt på visse typer RAM.

Jeg ser ikke noe problem med artikkelen på dette punktet. Det han vil fram til er at før var CMOS RAM en fysisk separat brikke. Nå er denne innebygd i South Bridge eller SIO. Det er fremdeles samme funksjon, innstillingene ligger i RAM som må få strøm fra et batteri når nettspenningen er frakoblet.

Lenke til kommentar

Da har jeg misforstått en del tydeligvis. :p Det du sier er med andre ord at når man resetter Bios-instillinger ved å fjerne batteriet eller kortslutte med jumper er at man sletter et minne i SB ?

EDIT: Det som kalles CMOS ligger altså i South Brigde og ikke i bios-brikken slik jeg feilaktig har hatt oppfatning av?

btw. Dersom noen har linker til artikler som går i dybden på dette setter jeg pris på det.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
... Det som kalles CMOS ligger altså i South Brigde og ikke i bios-brikken slik jeg feilaktig har hatt oppfatning av?

Southbridge functions: http://en.wikipedia.org/wiki/Southbridge_(computing)

"Most modern motherboards have the RTC/NVRAM integrated in the motherboard chipset South Bridge or I/O Controller Hub (ICH) component.."

http://my.safaribooksonline.com/0789734044/ch19lev1sec15

Lenke til kommentar

I utgangspunktet en helt grei artikkel, selv om jeg synes presisjonsnivået er for dårlig. Blant annet kom jeg over følgende på side 4.

Buss for grafikk

Avanserte skjermkort har behov for rask overføring av data for å kunne yte optimalt. Inntil nylig har bussen "Accelerated Graphics Port" (AGP) vært mye utbredt for grafikk, men den blir i dag utfaset av PCI express x16.

Det står intet galt der, og formuleringen skyldes sikkert hvordan teksten på de "eksternt" innhentede skisser er.

Men realiteten er at AGP ikke har vært på et hovedkort laget de siste 3 - 4 årene, selv om det var enerådende i en periode før dette. Så her bør man si enkelt og greit at at PCI express x16 blir brukt og eventuell skrive at AGP er en gammel og utfaset standard. I tillegg bør man si at PCI express finnes i to versjoner, 1.1 og 2, som er kompatible og hvor forskjellen er overføringshastighet.

Lenke til kommentar

For å komme med en liten frekk en..

Simen1, om du hadde sluttet å poste rettelser og utdypelser og heller lagd noen knakende gode artikkler så hadde det vært flott! :)

Men skal for all del ikke legge skjul på at jeg setter stor pris på de gode postene dine, stå på :new_woot:

Endret av nts
Lenke til kommentar
Dette er bare "hovedkort-teknisk for dummies" Simen, kanskje det kommer en del 2 du kan kose deg med:)

Jeg synes bare det var litt overfladisk å kun beskrive enkelsokkel intel-hovedkort av nyere dato. F.eks står det ikke at minnekontrolleren ikke trenger å være i nordsiden. AMD har i mange år hatt brikkesett helt uten minnekontroller (den sitter i CPU). Snart kommer intel med det samme. Det har heller ikke vært sånn at grafikkortet alltid har vært koblet til nordsiden. Videre har vi industristandard kobling mellom nord og sørsiden: HyperTransport. Den gjør at det er mulig med svært mange kombinasjoner av brikkesett, selv om det i praksis ikke er så veldig mange. Det er jo f.eks ikke noe poeng i å kombinere moderne nordsider med utrangerte sørsider.

Finfin artikkel, har alltid lurt på hva en buss var:P

Ordet stammer faktisk fra kjøretøyet buss. Tanken bak det er at en buss overfører mange signaler parallelt. Akkurat som kjøretøyet buss transporterer mange personer samtidig. Motsetningen til buss er serielle overføringer der det kun kommer én bit av gangen. SATA er et eksempel på det. USB er et annet.

Ellers så mangler det noen ting på siden andre komponenter på hovedkortet:

- Nettverkskontroller(e)

- ATX-plugg

- Spenningskontrollere

- Prosessorsokkel

- Floppyport

- PATA-porter

Er vel ikkje så stor vits å skrive oim utdøende ting som floppy, p-ata porter, amd osv vel?

Likte artikkelen for ein gangs skuld, var ikkje kun svada og pisspreik.

Føltes som man skrudde tiden tilbake og var tilbake på skulebenken!

Lenke til kommentar
Er vel ikkje så stor vits å skrive oim utdøende ting som floppy, p-ata porter, amd osv vel?

Vel, selv om floppy og PATA er utdøende så er det verd å nevne hva de er til.

AMD er da ikke utdøende. Særlig nå som intel ser ut til å overprise Nehalem kraftig, samtidig som 45nm Phenom ser ut til å bli knallbra overklokkere til en lav pris. AMD er ikke mer døende nå enn det Intel var med sin Prescott for noen år siden. Pendelen svinger og det er bra for oss kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...