Gå til innhold

Manglende moderering av Websidekritkk

Anbefalte innlegg

Websidekrikk forumet forsøples om dagen. Det brytes opphavsrett i hauger av tråder, og verdien for meg å gi tilbakemeldinger på sider er i ferd med å forsvinne. Ikke grunnet trådene eller innleggene, men grunnet manglende moderering.

Nesten halvparten av svarene i det forumet dreier seg om at trådstarter fremstiller andres arbeid som sitt eget eller rene opphavsrettsbrudd.

Selv når jeg raporterer om at brukere har tre kontoer, så blir kun en tråd stengt! Ikke den andre som er nærmest identisk!

Jeg har gått så lei, at jeg i en tråd advarte mot en annen bruker. Det fører til at mitt innlegg blir slettet, uten noen form for dialog overhodet. Selv om innlegget mitt til de grader viser hvorfor advarselen av den andre brukeren var på sin plass, og var til de grader faglig tung. Det som står igjen i tråden er helt tåpelig. Mildt sagt.

Jeg kan ikke benytte det forumet lenger, da det modereres helt på trynet. Jeg er ikke den eneste som ender opp i krangler der heller, for å si det sånn.

Jeg er en av de få som gjenntatte ganger har beklaget hvis noe ble galt. Ikke akkurat hverdagskost. Jeg har også endret tidligere innlegg, hvis jeg har tråkket på sure tær, noe jeg ikke akkurat ser særlig ofte det heller.

Jeg har aldri opplevd å se en tråd stenges grunnet krangler. Jeg har sett mange krangler. Det er vist helt greit, men å advare mot å svare på en post, da det garantert vil føre til en krangel om noe som ikke har noe med tråden å gjøre, det er altså galt?

Imponerende! Hvordan mener moderator teamet at vi skal bli kvitt kranglinga da? Hvordan kan tråder bli saklige når ingen får lov til å ta tak i avsporinger?

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Takker for tilbakemelding. Over til saken: Nå kan jeg kun svare generelt her fordi jeg ikke er særlig kjent med den delen av forumet.

Først og fremst så er det et viktig prinsipp her på forumet at trådens emnetittel er "hellig". Brukere skal ikke bedrive "trådkapring". I slike tilfeller er vanlig føring at diskusjonen avsluttes ved at moderator sier "nok er nok" eller innleggene slettes (eventuelt splittes ut i egen tråd). Ønsker man å diskutere noe annet enn trådens tema så anbefales det heller å starte egen tråd. Er det mye off topic i en tråd så kan man be moderator splitte det ut i egen diskusjon.

Tråder med et legitimt emne skal heller ikke stenges, uavhengig av krangling og off-topic. Vi skal ikke nekte en diskusjon bare fordi noen brukere ikke klarer å holde seg on-topic. Da sletter vi heller off-topic og vurderer reaksjon mot aktuelle brukere. På den måten forsvares tråden og vi straffer da ikke alle kollektivt (som stenging av legitim tråd er).

Å advare mot en annen bruker er det nok ikke rart blir slettet (hvis jeg nå forstår deg rett). Fordi det anses som angrep på en bruker, det er det som kalles å gå på spilleren fremfor ballen. Dette fjernes konsekvent. Vi kjører ikke en etisk linje hvor det er greit at noen brukere skal kunne angripes, men ikke andre.

Off-topic og andre overtramp bes det om å rapportere, så vil en moderator vurdere om det er grunn til å gripe inn. Om noe som er rapportert ikke tas tak i så kan man sende meg en pm så vil jeg sjekke det opp når tiden strekker til :)

Lenke til kommentar
Hei!

Takker for tilbakemelding. Over til saken: Nå kan jeg kun svare generelt her fordi jeg ikke er særlig kjent med den delen av forumet.

Først og fremst så er det et viktig prinsipp her på forumet at trådens emnetittel er "hellig". Brukere skal ikke bedrive "trådkapring". I slike tilfeller er vanlig føring at diskusjonen avsluttes ved at moderator sier "nok er nok" eller innleggene slettes (eventuelt splittes ut i egen tråd). Ønsker man å diskutere noe annet enn trådens tema så anbefales det heller å starte egen tråd. Er det mye off topic i en tråd så kan man be moderator splitte det ut i egen diskusjon.

Tråder med et legitimt emne skal heller ikke stenges, uavhengig av krangling og off-topic. Vi skal ikke nekte en diskusjon bare fordi noen brukere ikke klarer å holde seg on-topic. Da sletter vi heller off-topic og vurderer reaksjon mot aktuelle brukere. På den måten forsvares tråden og vi straffer da ikke alle kollektivt (som stenging av legitim tråd er).

Å advare mot en annen bruker er det nok ikke rart blir slettet (hvis jeg nå forstår deg rett). Fordi det anses som angrep på en bruker, det er det som kalles å gå på spilleren fremfor ballen. Dette fjernes konsekvent. Vi kjører ikke en etisk linje hvor det er greit at noen brukere skal kunne angripes, men ikke andre.

Off-topic og andre overtramp bes det om å rapportere, så vil en moderator vurdere om det er grunn til å gripe inn. Om noe som er rapportert ikke tas tak i så kan man sende meg en pm så vil jeg sjekke det opp når tiden strekker til :)

Jeg tror dere må diskutere nøye internt i den moderator gruppa hvordan dere som moderatorer opptrer i forumene. Jeg har ved flere anledninger svart på spørsmål som moderatorer kommer med, gjerne da de har status som moderatorer. Jeg har forsøkt å vise dem respekt ved å svare på det de spør om. Det fører typisk til de mest "off topic" diskusjoene jeg har sett. Jeg har sett mange moderatorer "kuppe" tråder, så personlig så opplever jeg at moderatorer er blandt de værste til akkurat det.

En annen ting er holdningen til krangler. Fientlig og uvennlig diskusjon er ønskelig? Jeg forstår ikke dette. Det ekskluderer moderate debatanter. Ofte de med mest å bidra med.

Dere bør vel gjøre det interessant for fagfolk å bidra? Websidekritikk forumet har utviklet seg i en svært negativ retning, der mange av sidene som postes fremstiller andres arbeid som sitt eget eller direkte bryter med opphavsretten. Sidene legges ut for å få skryt og bedre google ranking, og trådstarterene forventer ikke å bli avslørt som bløffmakere. Vi som kommenterer blir rimelig fort negative og flere av oss setter direkte spørsmålstegn ved trådstarters, la oss si "moral". For mange trådstartere er trådene en katastrofe sosialt.

Hva er dette godt for? Vi som kan faget går møkka lei, og jeg for min del slutter muligens snart helt å bidra. Jeg har ingen interesse i å slakte utkast etter utkast, det gir meg ingenting. Mange som bidrar opplever ekstra har medfart når de tråkker i en salat, da mange av oss er møkka lei.

Ta en titt på denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1023629

For de som ikke er bevandret i faget forsvinner kanskje en del nyanser, men for oss som er det, så er det i praksis umulig å skrive noe særlig uten å bli kraftig provosert av trådstarter. Det er ingen diskusjon om "ballen" her. Det blir helt umulig å skrive innlegg uten å slakte trådstarter og arbeidet hans, noe som jeg egentlig ikke helt ser vitsen med?

Merk at min advarsel om at dette fort blir en krangletråd ikke er sensurert her. Jeg er vesentlig "slemmere" i den tråden, enn det som ble sensurert.

Hva med denne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1015978

De som leser en slik tråd, vil fort oppleve miljøet som grinete og fientlig, slik at mange ikke legger ut sine sider for kritikk.

Det er i bunn og grunn enkelt å lage gode kjøreregler for dette forumet. Med gode kjøreregler vil det være enkelt å sende en PM til trådstartere når dere kjønner at tråden vil bli en krangletråd, men at dette kan unngås med enkle grep. Mange tråder skulle vært slettet for lengs.

helhet

Jeg fikk slettet ett innlegg i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024435

Her er det eneste jeg kan forstå er i nærheten til å rettferdigjøre en fjerning:

Ignorer (navn fjernet), han benytter br-elementet på samme måte som deg, men har nerver til å kritisere andre for den samme feilen. Han har en egen krangletråd forresten også.

For ordens skyld så hadde han en tråd samtidig, der han la ut sin side for tilbakemelding. Kildekoden til siden hans viste at han var helt på bærtur i sin forståelse av br-elementet og moderne bruk av css. Beklager men det er ingen annen måte å se det på: Han mesterer ikke slik formatering. Det å svare på innleggene hans hadde skapt masse bråk i tråden hans, da han ikke forstår sine begrensninger.

Problemet var at dere satt han som klaget på meg i ett dårlig lys, da hans innlegg pluteselig ikke henger på greip. (De gjorde egentlig ikke det før slettingen heller.) Ved å slette mitt inlegg satte dere klager i ett enda værre lys.

For ordens skyld så fjernet dere ett innlegget som hadde håndfaste og bunnsolide faglige innspill. Det er jo lov å håpe at andre tar opp den tråden nå. Jeg gidder ikke skrive det samme på nytt, og jeg er redd dere har ødelagt tråden for trådstarter med modereringen.

Det blir vel med: Kul side, feil font, liker fargene, etc. nå. Men de som leser slike tråder, gidder vel ikke å legge ut sidene sine for tilbakemeldinger, da de i praksis ikke får noe håndfast å jobbe med. De sidene forumstyret burde ønske ble lagt ut, slik at nivået og aktiveten ble hevet, de oppnår dere ikke med dette.

Nei! Jeg er ikke imponert over hvordan dette forumet drives. Jeg opplever meg selv som den eneste som forsøker å få trådstartere til å forklare hva som er designmål, for så å hjelpe dem med å nå akkurat disse målene. Det er jo det designere gjør, setter mål og velger etter dem, men det er rimelig få av oss her.

Selv om sider ikke er perfekte, kan de oppfylle målet til trådstarter. Det gir liksom så uendelig mye mer å gi fornuftige tilbakemeldinger i henhold til hva trådstarter forsøker å oppnå, enn min egen synsing. Jeg har skrevet mange innlegg som tar utgangspunkt i akkurat det, her er ett nyere ett:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12210103

Pakker jeg sammen er det egentlig ingen som er opptatt av hva trådstarter vil med siden sin. Det blir nok ingen som spør etter designmål. Da diskuteres det ikke lenger design, men egen synsing. Slikt gir enda mer krangling.

Helt greit hvis dere vil ha ett krangleforum, eller vil ha tråder som er uflatterende for alle parter, bare ikke tro at det gror frem ett fagmiljø som suger til seg dyktige mennesker av den grunn. Det er egentlig ikke rom for webdesign slik forumet er nå, bare kode diskusjoner og synsing. Hvor stiller man spørsmålet om gode designmål for en "haloween" side, eller om designvalg passer til en side sine forutsetninger?

Det er det man gjør som webdesigner. Hva er målet med websidekritikk?

Her er resten av det som ble sensurert. Som en sammenlikning til resten av tråden.

kode

Du bør validere koden her:

http://validator.w3.org/

Du mangler en del formaliteter slik at du må tvinge en validering etter html4 transitional:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%...lidator%2F1.591

Du mangler doctype og html-element. Du bruker body-elementet helt feil.

http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#edef-BODY

(det i rammen er forkastet kode.)

Du benytter også table-elementet rimelig galt

http://www.w3.org/TR/html401/struct/tables.html#edef-TABLE

<!ELEMENT TABLE - -

(CAPTION?, (COL*|COLGROUP*), THEAD?, TFOOT?, TBODY+)

Dette betyr at du må ha en start og slutt tag. Komma signaliserer rekkefølge, paranteser benyttes som i matten, spørsmålstegn betyr 0 eller 1 ganger, + betyr 1 eller mange ganger, og stjerne betryr 0 eller mange ganger.

Ett table-element kan i html4.01 ha 0-1 caption elementer, enten 0 eller mange col-elementer eller 0 eller mange colgroup-elementer, 0-1 thead-elementer, 0-1 tfoot-elementer, og til sist 1 eller mange tbody-elementer. I den rekkefølgen.

Benytt html4.01 strict, det vil være det enkleste med tanke på fremtiden. En annen ting du bør prøve på, er å ikke blande html og xhtml. I xhtml så lukkes elementer som ikke skal ha lukke-element med " />", samt at alle elementer skal lukkes. Jeg vil anbefale deg å skrive html, men lukke alle elementer som kan lukkes, og droppe "/>" på for eksempel img-elementet.

En fremtidig overgang til html5 eller xhtml vil da bli svært enkel.

Du finner en liste over elementer her:

http://www.w3.org/TR/html401/index/elements.html

Benytt de som ikke er "deprecated" eller framset elementene.

Målsetninger

Hva vil du med siden? Hvilket uttrykk har du forsøkt å oppnå? Hvorfor har du valgt ett dunkelt uttrykk for eksempel?

Maler

Har du laget siden selv, eller har du tatt utgangspunkt i en mal av noe slag?

Design

Jeg vil vente litt med å kommentere hvordan siden fremstår til du har beskrevet litt mer om hva du har forsøkt å oppnå. Da kan jeg kommentere om du har oppnådd det du forsøker å få til, eller gi vink til endringer som kanksje vil gi den effekten du ønsker.

I denne omgang nøyer jeg meg med at jeg tror du med fordel kan sentrere siden. Dette blir mer og mer vanelig, og vil gjøre den mer lettlest og iøyefallende.

Frode

Nå har jeg kastet bort nok tid på dette. Jeg er en erfaring rikere neste gang jeg møter en kunde som ønsker seg ett forum. Jeg har ett eksempel på hvordan ting ikke skal gjøres, og effekten av det.

Frode

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Det var mye som ble tatt opp her, så jeg får prøve å svare på alt:

Jeg er ikke kjent med moderatorer som "kupper" tråder. Uavhengig av hvem som gjør det så er det greit å rapportere så kan vi splitte ut til ny diskusjonstråd såfremt det er mulig. På den måten "drepes" ingen diskusjon, men vi kanaliserer det over på riktig sted og sikrer bedre oversikt slik at ikke en tråd har flere tema. Noen mindre digresjoner kan være greit, om det er snakk om en håndfull innlegg. Det er ofte naturlig, det blir en individuell vurdering. Men utarter det seg, eller alt tyder på at det vil utarte seg, så bør det ryddes opp i.

Du viser til en tråd (den første) og jeg er litt forundret over den harde tonen man tar til trådstarter. Det vil være mange nybegynnere som benytter forumet for å få hjelp og feedback. Men det er intet som tilsier at trådstarter må følge rådene fra ekspertisen. Han tok noen råd til seg og ignorerte endel av dem. Rent personlig er jeg enig i endel av rådene han fikk og forundret over at han ikke fulgte dem. Men jeg må si at det, for en som leser dette utenfra, er veldig overraskende og virker ufint å nedsable karen såpass fordi han ikke tar alle de velmente rådene til etterretning. Jeg har full forståelse for at man kan bli irritert når gode råd ikke følges, spesielt når man bruker så mye tid på å prøve å hjelpe. Men slik er nå verden vi lever i. Kan også nevnes at jeg får noe ut av tråden og endel råd der nok vil komme meg til gode. Så uavhengig av om trådstarter velger å høre på rådene eller ikke, så husk at forumet har mange andre lesere som kan få noe ut av det.

Det handler tross alt ikke om å få trådstarter til å gjøre som man ønsker. Det handler om å komme med råd og kritikk. Så får det være opp til hver og en å avgjøre om rådene og kritikken er noe som man vil ta med seg videre. Å stenge av for tråden fordi trådstarter ikke ønsker å høre på råd blir banalt (i mangel på bedre ord). Det vil blant annet ramme andre som kan få noe godt ut av rådene, selv om trådstarteren velger å ignorere det. For å gi en alternativ måte å se ting på. For å nevne et eksempel så har jeg selv begynt å studere blant annet webdesign ved universitetet og kommer nok til å bruke den forumdelen flittig i fremtiden. Den tråden der, uavhengig av hvor mye trådstarter ignorerer, kan være nyttig for meg. Fremfor å irritere seg over at trådstarter ikke nødvendigvis vil ta gode råd til etterretning så husk at det finnes hundrevis av tilhørere som kan få noe mer ut av det. Så det er ikke nødvendig å ta så på vei, slik jeg ser det. Gjerne vær uenig i akkurat det, jeg prøver bare å gi deg en litt annen vinkling.

Så i det første eksempelet opplever jeg, som leser, det litt fiendtlig ja. Men jeg oppfatter det som dette fordi du har blitt irritert på en som ikke tar til seg råd (korriger meg gjerne om jeg tar feil). Tenk deg om folk blir redd for å legge ut sider fordi de ikke har lyst å bli nedsablet hvis de ikke gjør slik de blir rådført? Dette er noe hver og en som gir kritikk må reflektere litt over, det går tross alt begge veier. Jeg håper du kan se/forstå dette? For rådene du og andre kommer med er, syntes jeg, veldig gode. Men behøver man ta så på vei om noen velger å være ignorante overfor dem? :)

Når det gjelder å legge ut maler o.l og påstå at dette er egen design så ser jeg det er en sticky hvor det påpekes at slik ikke ska gjøres i denne kategorien. Med en slik regel kan vi slå ned på tråder som regelstridige og rett og slett stenges, her kan det være oppfølgingen ikke er god nok ja. Men jeg vil gjerne har reglene bedre utformet og mer synlig. Hvis du ser i denne kategorien har vi gjort de synlig hele tiden i en boks. Så mitt forslag er at vi overfører reglene for kategorien til en slik boks og gjør dem mer synlig. Det er eget arbeid som skal kritiseres, benytter man maler bør man opplyse om dette. Jeg skal ta og lage et utkast (blir veldig likt de som er i sticky) og så poste det her, samt instruere teamet om å følge opp reglene. Hva syntes du om dette?

Om det er behov å styrke tildtedeværelsen av moderator i den forumdelen skal jeg se litt på. Det blir ren logistikk. Som nevnt kommer nok jeg til å bli der mer, spesielt fra neste semester, da webdesign er noe av det grunnleggende med bacheloren jeg nå tar (Nye medier). Men det kan fort bli aktuelt å styrke teamet.

Forhåpentligvis fikk du svar på det du lurte på nå, om ikke så gjerne purr. :)

Lenke til kommentar
...

Når det gjelder å legge ut maler o.l og påstå at dette er egen design så ser jeg det er en sticky hvor det påpekes at slik ikke ska gjøres i denne kategorien. Med en slik regel kan vi slå ned på tråder som regelstridige og rett og slett stenges, her kan det være oppfølgingen ikke er god nok ja. Men jeg vil gjerne har reglene bedre utformet og mer synlig. Hvis du ser i denne kategorien har vi gjort de synlig hele tiden i en boks. Så mitt forslag er at vi overfører reglene for kategorien til en slik boks og gjør dem mer synlig. Det er eget arbeid som skal kritiseres, benytter man maler bør man opplyse om dette. Jeg skal ta og lage et utkast (blir veldig likt de som er i sticky) og så poste det her, samt instruere teamet om å følge opp reglene. Hva syntes du om dette?

Om det er behov å styrke tildtedeværelsen av moderator i den forumdelen skal jeg se litt på. Det blir ren logistikk. Som nevnt kommer nok jeg til å bli der mer, spesielt fra neste semester, da webdesign er noe av det grunnleggende med bacheloren jeg nå tar (Nye medier). Men det kan fort bli aktuelt å styrke teamet.

Forhåpentligvis fikk du svar på det du lurte på nå, om ikke så gjerne purr. :)

Dette med den tråden jeg refererte til lar jeg ligge nå. Ett skikkelig svar egner seg ikke i full offentlighet. Det er masser av nyanser her, men de får jeg forklare i sammenhenger der enkeltpersoner ikke vil oppleve å bli hengt ut i full offentlighet. Trådstarter fortjener heller ikke en slik medfart.

Jeg synes det du har foreslått over som lovende og noe det er ett skrikende behov for.

Frode

Lenke til kommentar

Jeg leser selv en del på "Websidekritikk", i hovedsak for å finne inspirasjon.

Men ofte når jeg vil poste noen form for konstruktiv kritikk til trådstarter gir jeg bare opp før jeg begynner å skrive. I alt for mange tråder nekter trådstarter å ta til seg noen form for kritikk eller tips til forbedringer, men avfeier alt. Hva er da poenget med å poste siden for kritikk?

Selv tror jeg det er for "show-off", eller for å prøve å stjele litt PageRank. Tråder der trådstarter ikke har til intensjon å faktisk høre på tilbakemeldingene han eller henne får bør slettes.

Generelt er det veldig dårlig "kultur" inne på forumet der, og kunne trengt en som fulgte bedre med.

Lenke til kommentar
Du viser til en tråd (den første) og jeg er litt forundret over den harde tonen man tar til trådstarter. Det vil være mange nybegynnere som benytter forumet for å få hjelp og feedback. Men det er intet som tilsier at trådstarter må følge rådene fra ekspertisen. Han tok noen råd til seg og ignorerte endel av dem. Rent personlig er jeg enig i endel av rådene han fikk og forundret over at han ikke fulgte dem. Men jeg må si at det, for en som leser dette utenfra, er veldig overraskende og virker ufint å nedsable karen såpass fordi han ikke tar alle de velmente rådene til etterretning. Jeg har full forståelse for at man kan bli irritert når gode råd ikke følges, spesielt når man bruker så mye tid på å prøve å hjelpe. Men slik er nå verden vi lever i. Kan også nevnes at jeg får noe ut av tråden og endel råd der nok vil komme meg til gode. Så uavhengig av om trådstarter velger å høre på rådene eller ikke, så husk at forumet har mange andre lesere som kan få noe ut av det.

Ja. FrodeNilsen forstod ikke at jeg hadde lest rådene hans, og forstod dem. Han ville ikke godta at jeg ikke fulgte en del av rådene hans når det gjelder dette "designet". Men jeg sa takk for rådene, sa at jeg skulle tenke over dem ved en senere anledning og at tråden var veldig nyttig for andre som senere kom til å lese den.

Det handler tross alt ikke om å få trådstarter til å gjøre som man ønsker. Det handler om å komme med råd og kritikk. Så får det være opp til hver og en å avgjøre om rådene og kritikken er noe som man vil ta med seg videre. Å stenge av for tråden fordi trådstarter ikke ønsker å høre på råd blir banalt (i mangel på bedre ord). Det vil blant annet ramme andre som kan få noe godt ut av rådene, selv om trådstarteren velger å ignorere det. For å gi en alternativ måte å se ting på. For å nevne et eksempel så har jeg selv begynt å studere blant annet webdesign ved universitetet og kommer nok til å bruke den forumdelen flittig i fremtiden. Den tråden der, uavhengig av hvor mye trådstarter ignorerer, kan være nyttig for meg. Fremfor å irritere seg over at trådstarter ikke nødvendigvis vil ta gode råd til etterretning så husk at det finnes hundrevis av tilhørere som kan få noe mer ut av det. Så det er ikke nødvendig å ta så på vei, slik jeg ser det. Gjerne vær uenig i akkurat det, jeg prøver bare å gi deg en litt annen vinkling.

Det er forskjell på å ingnorere et råd, og å ikke endre siden sin etter det. Jeg prøvde etter beste evne å roe ned gemyttene, og å få frem at rådene var nyttige, men at ikke alle ble tatt med denne gangen. Kunstnerisk frihet ble tolket som om jeg gav en lang f i rådene.

Det ser jeg ingen hensikt i, da webdesing delen har dødd ut de siste årene (?). Husker den delen som ganske så livlig "back in the days".

------

Da denne tråden omhandler min tråd i store deler, så føler jeg det nødvendig å svare på enkelte ting. FrodeNilsen har blokkert meg på PM etter jeg spurte:

Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort deg for noe vondt?

Og hvorfor tar du diskusjonen i min tråd over i andres?

Jeg har lest kritikken din, og sier jeg har tenkt på det.

Men jeg må vel ikke være enig med deg? Jeg kan vel beholde noe slik jeg vil, selv om du ikke liker det?

Det betyr jo ikke at det dere har sagt i tråden er forjeves. Det er mange (inkl meg) som vil ta nytte av det. Spesielt når jeg skal lage et nytt "design", så vil jeg ha det fersk i tankene.

Jeg er ikke ute etter noen internett-krangel. Det er bare tull smile.gif

Jeg skal ikke bli satt i "dårlig lys" uten å forsvare mine innlegg. Dere kan selv dømme hvem som ledet opp til denne såkalte krangelen (ikke at noen andre skulle bry seg, og heller ha noen interesse av denne tåpelige tråden).

Lenke til kommentar
...

Ja. FrodeNilsen forstod ikke at jeg hadde lest rådene hans, og forstod dem. Han ville ikke godta at jeg ikke fulgte en del av rådene hans når det gjelder dette "designet". Men jeg sa takk for rådene, sa at jeg skulle tenke over dem ved en senere anledning og at tråden var veldig nyttig for andre som senere kom til å lese den.

...

Dette er nøyaktig hva som er problemet. Du påstår at jeg ikke ville godta at du ikke fulgte en del av rådene mine angående designet.

Hva bygger de dette på? Hvor sier jeg noe sånt?

Dotten har rett i at jeg forventer at trådstarter tar kritikk til etterretning. Jeg har litt problemer med å se nytten av å skrive noe som helst hvis jeg ikke forventer at leseren tar det jeg skriver til etterretning? Det har ingen poeng å skrive på ett forum, hvis man ikke forventer å bli hørt. De fleste forventer en dialog eller en diskusjon, og i motsetning til formuleringen Dotten kom med, så forventer ALLE som gir faglig god kritikk i det forumet at trådstarter tar kritikken til etterretning. Skal man ikke forvente dialog? At rådene tas til følge, nei det er noe helt annet.

Å tvinge igjennom mine løsninger er rett og slett ikke min stil, noe min historikk i forumet dokumenterer ettertrykkelig.

Jeg har kun blokkert en bruker i PM opplegget på dette forumet, og det skjedde etter at vedkommede plaget meg, selv etter å ha blitt avvist.

Frode

Lenke til kommentar

Det var ikke jeg som fortsatte diskusjonen. [i[Det[/i] bygger jeg på.

Du har ikke lengre noen gode argument. Hvor mange ganger sa jeg ikke at jeg hadde lest rådene dine? Men enkelte av de kom jeg ikke til å følge.

Så igjen, jeg vet ikke lengre "hva problemet ditt er". Du er bare et medlem, som alle andre.

Lenke til kommentar
Det var ikke jeg som fortsatte diskusjonen. [i[Det[/i] bygger jeg på.

...

Du får pent finne sitater hvis du mener du har noe å fare med.

Du kommer med falske påstander om andre som personer. Du kan ikke dokumentere en skit. Du har ikke engang pakket inn påstandene dine som dine egne meninger. Derfor blir tonen mot deg krass. Også i denne tråden. Det er slik tonen også skal være.

Jeg trenger strengt tatt ikke forklare poenget noe videre nå, da du har dokumentert det for meg. Over til noe annet.

Nivå

Det er ett generelt problem å finne ett fornufig nivå å legge kritikk av andres arbeid på. Trådstartere trenger ikke kunngjøre hva de kan, slik at vi som gir tilbakemeldinger må forholde oss til det vi får servert. Typisk tar man ett raskt titt på koden til en side, for å se hvor teknisk god koden er. Man ser på hvordan trådstarter ordlegger seg og lytte til de signalene han gir. Man tar en titt på hvordan det grafiske er utformet, og ser om det passer med grunnleggende design teorier.

Problemet for oss som gir tilbakemeldinger er når ting ikke henger sammen, særlig når vi forstår at trådstarter fremstiller seg som bedre enn han er i faget. Vi kan da enten poengtere at fremstillingen av kunnskap er feil, senke nivået dit vi mener trådstarter egentlig er, eller slutte å skrive i tråden. Av hensyn til andre som bidrar, er det å poengtere at fremstillingen er feil av stor nytte for de andre som bidrar. Stor takk til de som avslører maltyveri for eksempel. Eller de som avslører at "designere" kun har lagt ut materiale laget av tutorials.

Det å fortsette å skrive på det nivået en trådstarter ofte ber oss om blir også helt feil, når svarene man får tilbake reflekterer at trådstarter ikke forstår det dugg av hva man akkurat har skrevet.

Det er i praksis umulig å moderere websidekritikk forumet uten å forstå faget. Vi som bidrar der benytter fagkunskap til å determinere nivået til trådstarter. Hvis for eksempel koden holder høyt nivå på mange områder, så blir typisk tilbakemeldingene deretter. Hvis siden er en drøm typografisk, så forventer vi jo at trådstarter forstår typografi, og svarer deretter.

Helt ærlig, så er dette forventet av det regelsettet som det er lagt opp til, der det ikke kreves at trådstarter skal utdype hvilket nivå han er på. Det stilles ikke slike krav. Det forventes at vi skal svare trådstarter slik at han får noe ut av det, og da forventes det at vi svarer på trådstarters nivå.

Hvis dere ikke har moderatorer som forstår dette og som forstår nyansene, mangler dere resurser til å moderere websidekritikk forumet. Dere må forstå nyansene og hva som er underforstått. Hvis dere vil ha fagfolk i det forumet, og uten fagfolk blir det jo ikke rare forumet?

Hva vil dere egentlig med det forumet? Hvorfor er det der? Hva er målsetningen? Har dere noen dokumentasjon rundt driften av dette forumet? Visjoner? La det skure?

Frode

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...