Gå til innhold

Problemer me skulderene

whinner

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 16 som har hatt ett problem med skuldrene i ett par måneder når jeg trener dem.

Å gjøre en eller tre rep gjør ikke vondt, men når jeg gjør 5+ reps, samme hvor mye vekter som er på så river det som fitte faen og føles ut som skulderen går ut av ledd, får lik smerte i begge sidene.

Dette er utrolig irriterendes og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulderøvelser er livsfarlige hvis du kjører på feil og for hardt. Treneren min på Sats ville ikke la meg gjøre rene skulderøvelser før jeg hadde trent hardt i over et halvt år, og selv da klarte jeg å ødelegge meg ved å starte for tungt. Begynn med å ikke trene skuldre en stund, så starter du griseforsiktig hvis det går over av seg selv. Bare stanga til å begynne med.

Kom deg til lege og be om en henvisning til fysioterapeut hvis nødvendig (og det kan det godt være). Ingen grunn til å vente.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Å ikke trene skuldrene for å unngå skade, høres ikke helt logisk ut. Tenk bare på belastningene tung benkpress gir på skuldrene. Skuldrene trenger lik trening som alle andre muskelgrupper, men det kan være lurt å begynne lettere enn man skulle tro. I tillegg kan rehabiliteringsøvelser gjøres om til habiliterende øvelser, noe jeg har stor tro på.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er skråpressen du har ødelagt deg på. Ikke bruk på langt nær like mye vekt her som på vanlig benk, da blir øvelsen kavete og ekkel, og du gjør den på feil måte. Noen snakker om pause, men det er godt mulig en sånn betennelsesaktig reaksjon som dette utløses av ubalanser i musklene, og da vil det bare komme tilbake igjen med en gang hvis du ikke får gjort noe med den egentlige årsaken. Snakk med lege og eventuelt fysio, og ikke tren skuldre i mellomtiden.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Høres ut som du har slitt musklene, eller evt. overbelastning. Det gjøres ved å trene for mye og for hardt. Muskelene vokser fortere enn kroppen klarer å danne ny celler, og "sletner". Nesten samme prinsipp som tennisalbue, tror jeg. Mitt råd er å slappe av i muskelene (senke skuldrene til hverdagsg) og unngå de øvelsene som gjør vondt en stund. Ettervert når skuldrene begynner å bli bedre kan du begynne med lav vekt, og etterhvert øke til det du er vant til. Hvis det begynner å gjøre vondt igjen må du være litt pingle å ta lettere vekter, ellers vil problemet ta seg opp igjen. Legen vil nok gi deg samme tips og kanskje evt. en lindrene salve.

Hadde samme problemet for noen måneder siden, først nå kan jeg ta samme vekter da det begynte å gjøre vondt.

Lenke til kommentar
2 øvelser som er så og si like, og hva mener du med incline skulderpress? da blir det jo hantelpress :roll:

Benken jeg sitter på er skrå oppover så løfter jeg vekten direkte 90 grader opp over.

ja, men hvor mye helling har du på benken, høres mer ut som incline hantelpress du prøver og beskrive, er begrenset hvor mye helling du kan ha før det er hantelpress

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...