OCZ Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 vil tjene litt seriøst med cash. har tenkt å starte nett sjappe som selger data utstyr. jeg har kapital til å starte min bedrift og kjøpe inn svært store kvanta til gross pris. jeg vet om uten landske selgere av data deler som selger til svært lukrativ pris; har også sjekket prisindeksen på disse. er interessert i å få et inn blikk i hvilke kanaler jeg må gå igjennom for å få dette realisert. har leid en serverpark som hoster websiden. hva trengs for å få en nettbutikk god kjent? kun seriøse svar mvh Arild Nøtnes Lenke til kommentar
Franken Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hei, For å starte en nettbutikk trenger du ingen godkjenning. Det du derimot trenger er stor arbeidskapasitet, tolmodighet, bedriftsøkonomisk forståelse, litt flaks, gode kalkulerte beslutninger, etc. Om du skal gjøre dette i virkelig stort skala vil jeg anbefale deg å ta kontakt med folk som har peiling på e-business, strategi, o.l. Du må huske at det er mange utfordringer. En nettbutikk er som en hvilke som helst annen butikk, altså en markedsplass. For å lykkes med dette er du avhengig av at folk vet om sjappen din, og at den samtidig er konkurransedyktig på pris. Når det gjelder hardware salg på nettet, er alt avhengig av å kunne konkurrere på pris. Eventuelt må du differensiere deg til en posisjon hvor du konkurrerer på helt andre betingelser enn pris. Dette kan være meget vanskelig å identifiseres, markedsføre, og få aksept for i markedet. Så kommer vi jo til helt andre aspekt av businessen; lager, logistikk, forretningssystemer, rutiner, ansatte, osvosvosv. Mye å tenke på og ikke minst litt av et regnestykke som skal gå opp. Husk på at det er ekstremt mange ulike deler som må kjøpes inn. Hundrevis, tusenvis, gjerne titusenvis av ulike deler. For å oppnå gode priser på alt av dette, må du i utgangspunktet kjøpe ekstremt store kvantum. Snakker gjerne investeringer i mange mill. klassen. For å være helt ærlig. Om du sitter på den slags kapital, så tror jeg at du har mye bedre muligheter for å tjene "seriøst med cash" ved å investere i andre IT prosjekter. Men det er jo bare min personlige mening Uansett vil jeg ønske deg lykke til! Lenke til kommentar
OCZ Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Hjertelig takk for meget utfyllende svar. Beklager litt primitivt første innlegg, var trøtt når jeg kokte det sammen. Jeg har investert en del i opera fra før, noe som ikke har lønnet seg så voldsomt. Men etter hvert nå som de tar markedsandeler, vil vel jeg tjene betydelig mer. Hvilke investeringer ville du gjort i steden? Lenke til kommentar
Franken Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hei igjen, Personlig ville jeg nok ikke nødvendigvis investert i enkeltaksjer, derimot i mindre IT selskapet hvor du forstår forretningsplanen og har tro på den. Finnes massevis av gründere der ute som har knall idéer, men mangler kapital. Nå føler jeg kanskje at temaet vinkles litt utenfor topicen. Send meg gjerne i en PM så kan vi diskutere dette videre. //F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå