Gå til innhold

Unntak fra bankenes sikringsfond

Chirpy

Anbefalte innlegg

Ifæøge reglene til bankenes sikringsfond har en ikke krav på sikkring dersom:

Innskudd der en innskyter på individuelt grunnlag har fremforhandlet uvanlig høy rente eller andre økonomiske fordeler, når slike fordeler har bidratt til å forverre institusjonens situasjon.

Jeg har forhandlet meg frem til en rente på 7,10 % på sparekontoen. Ser at den høyeste renten på markedet nå et Glitnir med 7 %.

Noen som tror at min rente kan gjøre at jeg faller utenfor betingelsene til bankenes sikringsfond? Er jo ikke akkurat veldig stor forskjell på min rente og den høyeste i markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser man på hele untaket, så må jo det omtalte inskuddet være en så stor andel av bakens at det er inskuddsrenten på dette individuelle inskuddet som tipper lasset og gjør at banken kollapser.

Så, nei, jeg tror ikke du har noe å frykte. Så sant det ikke er snakk om mange millioner i en bitteliten lokalbank der du håper å få dekket minst 2mill dersom baken skulle gå under.

Lenke til kommentar

Jeg hadde 7,1% i Kaupthing når de gikk på trynet. Jeg tok ut pengene et par dager før det ble stopp, men får tilgakebetalt rentene jeg har til gode etter det jeg har forstått. Du har sikkert ingenting å frykte.

Det kjedelige med å ha penger i en bank som går konkurs er at du går glipp av renter fra den dagen de går konk.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...