Biskus Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hei Jeg prøver å sette opp et trådløsnett med 2x Cisco Aironet 1240AG aksesspunkter. Jeg har allerede satt opp trådløsnettet på den ene med WPA2 og ønsket konfigurasjon. Jeg vil nå sette opp den andre til å rett og slett "videreføre" nettet. Jeg tenkte å sette den opp som en repeater, men det er veldig viktig at klientene kan "roame" mellom basene uten problem. Usikker på om jeg får den funksjonaliteten hvis jeg setter den andre opp som repeater. Har ingen erfaring med Cisco utstyr fra tidligere, ser det er ganske mange funskjoner her. Hvordan kan jeg gjøre dette? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Å sette det opp som repeater dersom det ikke er nødvendig, er dumt, da dt går kraftig ned over både ytelse og dekning. Jeg har så godt som null erfaring med trådløst, men jeg har forstått det slik at du skal sette begge aksesspunktene opp med samme ESSID (extended service set identifier), men på forskjellig kanaler. Kanal 1, 6 og 11 er ment til å brukes, da disse ikke overlapper. Hvordan roaming da fungerer er jeg ikke sikker på, ettersom jeg aldri har satt det opp selv, så det får noen andre ta Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Eneste du trenger for å få til sømløs roaming mellom disse er å ha de koblet til samme switch/vlan og samme IP-subnet (du oppretter bvi-interfaces på ap'ene). Kjør de som AP-mode begge to, og station-role root på begge, med en ssid og forskjellige kanaler for b/g. Lenke til kommentar
Biskus Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Eneste du trenger for å få til sømløs roaming mellom disse er å ha de koblet til samme switch/vlan og samme IP-subnet (du oppretter bvi-interfaces på ap'ene). Kjør de som AP-mode begge to, og station-role root på begge, med en ssid og forskjellige kanaler for b/g. Takker for svar. Nå har jeg satt begge opp som Mode: Access Point med samme SSID / konfigurasjon. Det eneste som er forskjellig på disse er IP-adressen på LAN-porten og MAC-adressen. Men alt jeg ser her er 2 forskjellige trådløse nettverk med samme navn. Angående station-role root - hvor setter jeg det? Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 De kjører ios? Du setter kun opp interface bvi med ip addresse i samme subnet, og interface dot11radio 0 med channel 1 og 6 på de to basene, ssid blablabla og station-role root under dot11radio 0 interfacet. Lenke til kommentar
Biskus Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Jeg har satt begge opp etter Routeninja's oppskrift nå, men det fungerer fremdeles ikke. Det virker som det er bare aksesspunkt 1 som faktisk "virker", mao - aksesspunkt 2 gjør ingenting. Jeg testa i går kveld med å la de stå ca. 25 meter unna hverandre. Hvis jeg satt helt ved siden av aksesspunkt 2, ville den bare koble til aksesspunkt 1. Dette så jeg blandt annet ved at når jeg koblet til så var lyset fortsatt grønt på AP2. Aksesspunkt 1: Aksesspunkt 2: Jeg ser selv at AP2 ikke har noen pakker på output, hva kan det komme av? Og er det noe status vindu eller lignende for å sjekke om dette fungerer? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Dette kan komme av mange faktorer. For å se om roaming fungerer må klienten bare se et AP. Slå av det ene og se om klienten hopper over. Klienten vil unngå å roame så lenge som mulig ettersom det er katastrofalt for ytelsen å bytte AP. Den hopper ikke til det sterkeste AP'et, men til det mest akseptable basert på signalstyrke kontra ulempen med å roame. Lenke til kommentar
Biskus Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 @Tyldum Det er ikke slik jeg har erfart det med ordentlig trådløst utstyr tidligere. På Cisco 2100 WLAN controller med Cisco 1130AG AP'er kan en klient roame sømløst mellom 2 aksesspunkter uten så mye som et ms i ytelsestap. Den vil også hoppe mellom 2 aksesspunkt basert basert på signalstyrken fra dem. mao - hvis jeg står midt i mellom 2 aksesspunkt og beveger meg 5cm til venstre og høyre, vil den bytte mellom de med en gang. Er også mulig å sette en timer slik at hvis en klient har byttet AP kan den ikke gjøre det igjen på x antall sekund. Jeg ønsker samme funksjonalitet på 1240AG hvis det er mulig. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Er det mulig å få såpass bra roaming på standalone aksesspunkt da? Trodde man måtte ha kontroller og tynne aksesspunkt for å få denne funksjonaliteten, men nå har jeg ikke lest annet enn Cisco "propaganda" på emnet, og de er interessert i å selge så mange, dyre kontrollere som mulig, så det skal en kanskje ta med en klype salt. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 En klient som på egen hånd roamer mellom to AP er helt offline under prosessen, og vil oppleve pakketap som følge av dette. For realtime-applikasjoner vil det være katastrofalt å hoppe mellom to AP kontinuerlig om det ikke finnes mekanismer som hjelper klienten. Controllerbaserte nettverk har som regel mekanismer som hjelper klienten under roaming. F.eks vil Meru håndtere hele roamingen for klienten så den aldri roamer. Hvordan Cisco gjør det kjenner jeg dessverre ikke, men jeg vil tro du får en helt annen roaming på deres controllerbaserte nett enn mellom standalone AP. Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Du har disse to ap'ene på overlappene frekvensbånd, sett kanal 1 og 6, samt har du satt ip på ethernet porten eller på bvi som jeg sa? Det skal ikke være satt ip på ethernet, kun bvi. Grunnen er at trafikken skal bridges over mellom radio-interfacet og ethernet-interfacet. Du trenger ikke kontrollere og tynne klienter for å få dette til, og ap'ene vil forwarde data til det andre ap'et når klienten initierer roaming. Det er alltid klienten som vil starte roaming-prosessen når f.eks pakketap går over en viss grense, eller SnR-forholdet blir får lavt. Da sender klienten (hvis den har et bedre alternativ) en disassosiasjon til basen den er på, samt info om hvilken base den roamer til. Da vil den opprinnelige basen forwarde trafikken til den nye basen, for å unngå pakketap. Derfor er det ikke "katastrofalt" om en klient roamer, i et VoIP-miljø går det roughly 30 pakker i sekundet, og mister man noen her er det neglisjerbart for talekvaliteten. Lenke til kommentar
Biskus Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Har vært borti Meru tidligere, de har en sinnsykt bra løsning på hvordan klientene roamer. Klientene ser alle aksesspunktene som om at de har samme MAC adresse. Men tilbake til problemet mitt - Hvis jeg setter begge AP'ene opp med Root-bridge. Vil de kjenne til hverandre på noen måte? Eller vil klienten rett og slett håndtere alt av roaming og autentisering osv? Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Har aldri brukt den gui-funksjonen før, men prøv og sett den ene til "access point" i role in network, og kun den ene til root. Kan se ut som det differ, det skal i utgangspunktet velges basert på MAC. Klienten håndterer _når_ roaming skal skje, resten initieres av ap'en som tar over klienten. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 @routeninja: Det er katastrofalt om klienten ikke får hjelp utenfor standarden. Trodde det kom klart fram i innlegget mitt, men nå burde det ikke levne tvil. Poenget er at dersom klienten styrer roamingen vil det ikke nødvendigvis være nok å bare gå nært et AP for å initiere roaming. Om klientens vurderinger (som kan være driverspesifikk) tilsier at det er større tap å roame enn å holde på den gamle AP'en så vil den gjøre det. Og klienten vet i utgangspunktet ikke hva nettverket tilbyr av hjelp. Blir på siden av det som trådstarter sliter med akkurat nå, utover det at klienten tilsynelatende ikke vil roame. Et tips for å teste roaming på benken er å skru av antennene på det ene AP'et Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Nei, det er som jeg sier utifra SnR og andre leverandør-spesifikke variable klienten bestemmer seg om den skal roame, kan godt sitte oppå en ap og ikke roame hvis klienten har det fint der den allerede er assosiert:) Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Forresten Biskus, det ene skal stå som root-bridge, den andre som non-root-bridge. Da assosierer de seg, hvertfall her i labben Sorry for rot, men aldri brukt den guien som sagt Lenke til kommentar
Biskus Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Forresten Biskus, det ene skal stå som root-bridge, den andre som non-root-bridge. Da assosierer de seg, hvertfall her i labben Sorry for rot, men aldri brukt den guien som sagt Der hadde jeg dagens a-ha opplevelse. Skal få testa dette nå. Forresten... hva er det slags trend at alle skal være så "pro" og bare bruke CLI osv til å konfigurere ting? Gode grafiske grensesnitt er for nubs! Men tusen takk for hjelpen så langt alle sammen, skal se om dette fungerer. Lenke til kommentar
routeninja Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Er vel som regel kun fleksibliteten som mangler i et gui, man har som regel litt flere tweaks å gå på i et rent cli, aldri vært i nærheten av et gui som kan gjøre jobben enklere/bedre enn ios f.eks Lykke til! Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 I tillegg er det mye raskere med CLI om du skal konfigurere mye, da du kan benytte deg av maler, skriptede konfigurasjoner. Å benytte seg av GUI til dette går for tregt, synes jeg. GUI er dog ett uvurdelig verktøy til konfigurasjon av f.eks. brannmurregler, og dersom du skal visualisere mye data. Lenke til kommentar
Biskus Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Da er det oppe og går. Pratet med leverandøren av aksesspunktene og fikk vite at konfigurasjonen egentlig er såre enkel. AP'ene skal ikke stå som root eller non root, bare som to aksesspunkt med samme SSID / WPA nøkkel. Var veldig skeptisk til dette oppsettet i forhold til roaming og sånn, men prøvde det alikevel. Ble positivt overasket. Når en klient går for langt unna og bestemmer seg for å roame, ser det ut som den bytter ganske raskt. Ser også oppføringer i loggen lik: Station xxxx.xxxx.xxxx Roamed to xxxx.xxxx.xxxx Er faktisk utrolig imponert. Tviler på at roaminga blir så god som denne kunne vært, men klientene er på nett og ingen klager. Takk for hjelpen folkens, setter pris på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå