int20h Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Intel har utviklet en ny kjøleteknikk som nå lisensieres ut. Les mer Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Kan sikkert trenges på en del av "bakerovn" laptoppene som er ute og går..! Lenke til kommentar
Monkey Spr@yer Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Ja ja, det blir det slutt på speilegg til frokost Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hva? Patent på luftehull? Kun de som betaler intel får lov til å bruke luftehull? Lenke til kommentar
dredg Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hva? Patent på luftehull? Kun de som betaler intel får lov til å bruke luftehull? Handler vel mer om at man har en luftekanal i underkant av kabinnettet som leder varme bort fra undersiden av laptopen og ut på sidene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Luftehull - luftekanal Under hovedkortet - over hovedkortet Potato - poteito Tomato - tomeito Det går da ikke an på patentere sånt? Det jo kjent teknologi som har vært i bruk i mange år. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Dette har jo jeg tenkt på i flere år! Å ha det slik som det er på fleste maskiner i dag er jo bare teit. Har du maskinen på fanget får den pusteproblemer. Lenke til kommentar
dredg Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Luftehull - luftekanalUnder hovedkortet - over hovedkortet Potato - poteito Tomato - tomeito Det går da ikke an på patentere sånt? Det jo kjent teknologi som har vært i bruk i mange år. Det innvolverer vel bruk av separate vifter får å lage en konstant luftstrøm uavhengig av komponenter for å skape et kjølig kabinett. Det er vel mer enn bare hull. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Vifter er da ingen ny oppfinnelse det heller. Enten har jeg misforstått saken eller så synes jeg det er rimelig sykt at de kan hevde patent på noe slikt. Hva blir det neste? Intel patenterer hjulet og krever lisens fra alle som lager noe med hjul? Redigert: Etter en nærmere sjekk ser jeg at artikkelen til Cnet ikke nevner patent med et ord. Derimot står det at Intel lisensierer ut løsningen. Endret 24. oktober 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Stusset litt jeg også på at det er mulig å ta patent på noe slikt. Dette her er jo ikke en ny spesifikk oppfinnelse ingen har tenkt på før. Her er det snakk om å kombinere to veldig generelle ideer/oppfinnelser, luftkanaler og vifter. Begge disse oppfinnelsene har vært i utstrakt bruk i lang tid nå (om en kanskje ikke så ofte i kombinasjon). Det amerikanske patentsystemet blir latterligere for hver dag som går. Håper noen lager noe lignende uten å betale lisensavgift til Intel så vi kan få en rettsak på dette. Forhåpentligvis vil rettsystemet i et slikt tilfelle være rasjonelle og fornuftige nok til å se galskapen i dette. *Sukk* Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Er det bare meg eller står det faktisk ingenting om noe patent i artikkelen? Ser heller for meg at Intel "avslører" designet på luftekanaler for at de skal fungere optimalt. Lenke til kommentar
Rainmaker91 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 hvorfor egr det ingen bærbare som bruker vannkjøling ? eller gjør de det? er ikke sikker jeg Lenke til kommentar
Newton Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 hvorfor egr det ingen bærbare som bruker vannkjøling ? eller gjør de det? er ikke sikker jeg Ikke vannkjøling, men det har lenge vært vanlig med "Heat pipe"-teknologi i bærbare datamaskiner for å transporter varmen bort fra kritiske komponenter. http://www.sti.nasa.gov/tto/spinoff1997/ct4.html Lenke til kommentar
Professional Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Appel fikk jo patent for docking tingen nede på skjermen så mangen linux distro bruker. MONEY TALKS, get with the program. Lenke til kommentar
nadezico Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Det er jo rimelig patetisk. Tenk hvis noen har noe tilsvarende det Intel har? De kommer jo til å få masse saksmål og million bøter for noe de har brukt før Intel. Andre bedrifter må jo tenke seg nøye om før de skal lage et kjøle/lufte system for bærbare med den patenten og purken rundt svingen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 nadezico: Det er ikke lov/mulig til å ta patent på noe som er funnet opp fra før. Det var derfor jeg mente at det måtte være ulovlig med et slikt patent. Slik jeg har oppfattet konseptet så er det funnet opp for lenge siden og har vært i bruk i en rekke produkter tidligere. I morges kom jeg på at brødristere, panelovner og komfyrer bruker det samme prinsippet for å unngå berøringsfarlige og brannfarlige overflater. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Dette viket snodig. Hørtes ut som alt for trivielt til å kunne patenteres. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Skjønner ikke hvorfor man rister på hodet av denne saken. Det er tros alt ikke beskrevet hvordan dette fungerer, så ingen her på forumet kan dermed påstå at det "bare er luftekanaler" og hevde at det ikke kan patenteres. Først må vi få noen flere detaljer på bordet om hva artikkelen faktisk handler om, for den er jaggu tynnere enn den mest moderne bærbare Lenke til kommentar
ulfses Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 patent eller ikke patent - noe må gjøres. Macen jeg har svir av balla til tider, mens andre pc'er suger inn allt støv de kommer over, og lagrer det inni. :S Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 nesten like bra som min ide, bare at den baserer seg på en kanal som går fra fremsiden og til baksiden av pc'en og der viftene kan reverseres slik at man får varmluften i fange/magen om man fryser dette var kun en konsept-idè som jeg laget for noen år siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå