rottweiler Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 hei,er helt ny på disse områder og jeg har ikke fått skjekke så mye rundt 1.lurte rett og slett på hva jeg skal stille på i bios? 2.har ikke peiling hvor jeg skal begyne med. 3.hørt at man skal stille på strøm eller noe?hvordan veit jeg hvor grensa går? 4.hva skal gradene på cpu og hovedkort ligge på ved spilling og ved helt vanlige omstedigheter,hva er bra og hva er koke punkte vis dere skjønner hva jeg mener. 5.rett og slett,jeg trenger hjelp,si meg hva jeg skal gjøre,trinn 1 trinn 2 osv. 6.går det utover pc vis man klokker får mye sån at den restarte seg eller ikke komme seg inn i windows? 7. hva betyr dette og hva er det,hører det går igjen når det gjelder klokking. Core voltage?, multiplier x ?, Bus speed 200mhz?, Rated FSB 400 mhz?, core speed? pc min består av prossesor= AMD athlon xp 3200+,socket A (462) hovedkort= ASUSTek A7V600 Ram= DDR 2x 512 Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Svarer deg litt før andre svarer så du er forberett, søk og les litt på forumet her. Undersøk litt mer først. Prøver ikke være vrang, men jeg greide å teste\lese meg fram til utrolig mye, så det burde du greie også Mvh Lenke til kommentar
rottweiler Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 Svarer deg litt før andre svarer så du er forberett, søk og les litt på forumet her. Undersøk litt mer først. Prøver ikke være vrang, men jeg greide å teste\lese meg fram til utrolig mye, så det burde du greie også Mvh sant at man kan lese seg frem her men har lest rundt på forumet men det gjorde meg bare forvirret.¨ Har hørt at den cpu jeg har ikke kan klokkes så alverden,stemmer dette?:S Lenke til kommentar
rottweiler Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 ingen der ute som kan svare? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) Det stemmer nok at du ikke får klokket så mye. Når du skal overklokke så er det viktig med god kjøling. Jo lavere temperatur du har jo mer vil prosessoren klokke. (Enkelt sagt). Det du isåfall stiller på i BIOS er "Core Voltage" og "FSB", det skjer på eget ansvar. "Core Speed" = hastigheten på prosessoren. Vanligvis oppgis i Mhz eller Ghz. Det er FSB ganget med multiplier. La oss si man har FSB på 200Mhz og multiplier (sier videre "MP") på 9. Da blir hastigheten 200Mhz x 9 = 1800Mhz (1.8Ghz). For å få høyere hastighet, clock, så må du overklokke, altså få høyere MP eller FSB. Høyere MP kan være å foretrekke siden det ikke stiller noe større krav for HK og RAM, men CPU produsentene kan velge å låse den på en max verdi. AMD har ulåst MP på FX-serien og "Black edition"-serien, mens Intel har det på sin Extreme-serie. Resten er låst, inkludert prosessoren din. Da må du endre på din FSB. Når du endrer på FSB så påvirker det samtidig HK'et og RAM'men, så her kan enten HK eller RAM bli den begrensende faktoren før prosessoren din blir det. Du skrur opp FSB, gjerne med små hakk, oppover og prøver å starte PCen. Om det starter greit så kan du prøve å skru FSB enda litt mere opp, om det starter igjen og ting funker så skrur du FSB opp igjen, men om det ikke gjør det så må du skru ned FSB eller gi høyere spenning til din CPU. Høyere spenning = høyere temperatur, så der kommer kjølingen inn. Når du har fått en klokk maskinen din greier / du er fornøyd med, så kan du teste stabilitet med forskjellige programmer. Om det ikke er stabilt så kan du klokke ned eller som istad gi høyere "Core voltage" (med mindre du allerede har det såpass høyt at du bare må gå ned i klokk og ikke skal ha Volten høyere) Sånn nybegynner-aktig så vil jeg si prøv å holde deg under 60-70 grader på load. Idle har ikke så mye å si. Spenning stiller du gjerne bare bittelitt på om gangen, du setter egentlig grensa selv. Endret 21. november 2008 av E.C. Lenke til kommentar
rottweiler Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Det stemmer nok at du ikke får klokket så mye. Når du skal overklokke så er det viktig med god kjøling. Jo lavere temperatur du har jo mer vil prosessoren klokke. (Enkelt sagt). Det du isåfall stiller på i BIOS er "Core Voltage" og "FSB", det skjer på eget ansvar. "Core Speed" = hastigheten på prosessoren. Vanligvis oppgis i Mhz eller Ghz. Det er FSB ganget med multiplier. La oss si man har FSB på 200Mhz og multiplier (sier videre "MP") på 9. Da blir hastigheten 200Mhz x 9 = 1800Mhz (1.8Ghz). For å få høyere hastighet, clock, så må du overklokke, altså få høyere MP eller FSB. Høyere MP kan være å foretrekke siden det ikke stiller noe større krav for HK og RAM, men CPU produsentene kan velge å låse den på en max verdi. AMD har ulåst MP på FX-serien og "Black edition"-serien, mens Intel har det på sin Extreme-serie. Resten er låst, inkludert prosessoren din. Da må du endre på din FSB. Når du endrer på FSB så påvirker det samtidig HK'et og RAM'men, så her kan enten HK eller RAM bli den begrensende faktoren før prosessoren din blir det. Du skrur opp FSB, gjerne med små hakk, oppover og prøver å starte PCen. Om det starter greit så kan du prøve å skru FSB enda litt mere opp, om det starter igjen og ting funker så skrur du FSB opp igjen, men om det ikke gjør det så må du skru ned FSB eller gi høyere spenning til din CPU. Høyere spenning = høyere temperatur, så der kommer kjølingen inn. Når du har fått en klokk maskinen din greier / du er fornøyd med, så kan du teste stabilitet med forskjellige programmer. Om det ikke er stabilt så kan du klokke ned eller som istad gi høyere "Core voltage" (med mindre du allerede har det såpass høyt at du bare må gå ned i klokk og ikke skal ha Volten høyere) Sånn nybegynner-aktig så vil jeg si prøv å holde deg under 60-70 grader på load. Idle har ikke så mye å si. Spenning stiller du gjerne bare bittelitt på om gangen, du setter egentlig grensa selv. Takk skal du ha,der fikk jeg mer inn i nøtta mi:D takker så mye,endelig en som hadde tid til og skrive takk Sant som du sier at multiplier er låst og jeg må stille på FSB,MP min er på 11x FSB som er på227.38 som blir altså 2.5GHz? og jeg måtte sette CPU Vcore på 1.850V får og komme til 2.5 GHz. så lurte jeg på noen andre ting, 1-AGP Voltage? 2-DRAM voltage? 3-system performance? 4-memory freqeuncy(MHZ)? hva er dette og har det noe og si på klokking av cpu? hva er grensa sån ca på HK når det gjelder Tempratur? og veit du om noen stabilitet programer og anbefale? Og for første gang jeg skulle klokke fikk jeg ikke pc over 2.35 ghz og det var bare så vidt,men så skifta jeg kjøle pasta og plutselig så kunne jeg fint få 2.5 GHz uten problemer,kan noe svare meg på dette med at når jeg skifta pastaen og jeg kunne klokke mere? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 AGP voltage trenger du ikke å bry deg om. Det har vært forskjellige AGP kort tidligere, så noen trengte forskjellig spenning, så om skjermkortet ditt fungerer (noe jeg antar det gjør) så skal du ikke endre noe på det. DRAM Voltage er spenningen på minnet, hvis du finner ut at det er kanskje minnet som setter grensen på OC så kan du øke denne litt. Har lest noen steder at hovedkortets max FSB setter ofte begrensninger, vet da ikke hvordan det er i ditt tilfelle. 1.85V hørtes litt høyt ut, sjekk hva temperaturene ligger på. Brukt Everest / SpeedFan eller noe i den dur. Det at du byttet kjølepasta kan faktisk ha en del å si om den forrige pastaen var dårligere og eldre. Hvis "System Performance" er noe i BIOS så kan du bare gå inn og se. Vet ikke hva som kan være der for å være helt ærlig. Memory freqency er hastigheten på minnet. Minnebrikker har ikke bare forskjellig kapasitet, men også forskjellig forsinkelsestid og hastighet. Hastigheten og kapasiteten skal da helst være så store som mulig, mens forsinkelsestiden så liten som mulig. Til stresstesting så vil jeg si at Prime egner seg meget godt, det er ihvertfall den jeg bruker. Husk å se på temperaturene samtidig. Så du får en idle og en load temperatur. Ved stresstest så blir gjerne CPU bruken på 100% så det blir "maxload" temperatur. Lenke til kommentar
rottweiler Skrevet 22. november 2008 Forfatter Del Skrevet 22. november 2008 AGP voltage trenger du ikke å bry deg om. Det har vært forskjellige AGP kort tidligere, så noen trengte forskjellig spenning, så om skjermkortet ditt fungerer (noe jeg antar det gjør) så skal du ikke endre noe på det. DRAM Voltage er spenningen på minnet, hvis du finner ut at det er kanskje minnet som setter grensen på OC så kan du øke denne litt. Har lest noen steder at hovedkortets max FSB setter ofte begrensninger, vet da ikke hvordan det er i ditt tilfelle. 1.85V hørtes litt høyt ut, sjekk hva temperaturene ligger på. Brukt Everest / SpeedFan eller noe i den dur. Det at du byttet kjølepasta kan faktisk ha en del å si om den forrige pastaen var dårligere og eldre. Hvis "System Performance" er noe i BIOS så kan du bare gå inn og se. Vet ikke hva som kan være der for å være helt ærlig. Memory freqency er hastigheten på minnet. Minnebrikker har ikke bare forskjellig kapasitet, men også forskjellig forsinkelsestid og hastighet. Hastigheten og kapasiteten skal da helst være så store som mulig, mens forsinkelsestiden så liten som mulig. Til stresstesting så vil jeg si at Prime egner seg meget godt, det er ihvertfall den jeg bruker. Husk å se på temperaturene samtidig. Så du får en idle og en load temperatur. Ved stresstest så blir gjerne CPU bruken på 100% så det blir "maxload" temperatur. stilte litt på DRAM Voltage og men fikk ikke pc over 2.5GHz,men uansett så var ikke pc stabil så jeg klokka den ned til 2.45 GHz og ser ut som den er stabil. stress test er kjørt i en time og Cpu tempen ligger på 57/58 og HK ligger på 38/39 grader i load, er dette mye? Vcore ligger på 1.850V ja men må ha såpass på pga vis ikke så får jeg den opp til på 2.45GHZ er det noe jeg kan gjøre sån at jeg slipper så mye Vcore men har samme GHz fordet? skjønner ikke helt det med pastaen enda, før jeg skifta pasta fikk jeg den opp til MAX 2.37GHz og da var den uastabil og slukte seg selv om Tempen ikke lå høyt,skifta som sakt pasta og jeg kunne klokke den mere,hadde skjønt vis den gammle pasten var så dårlig at jeg ikke kunne klokke den mere en 2.37GHz pga temp,men det var ikke pga temp den slukte seg og jeg bare skifta pasta og kune klokke den mere og ikke slukte seg :S Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Temperaturene vil jeg si er greie, men behøver ikke å pushe noe mer tenker jeg, fo da kan de fort bli en del høyere. 2.45Ghz er vel en ganske grei overklokk for den prosessoren der. Hvis du skrur ned Vcore og PCen blir ustabil så har du jo to valg, enten å skru den opp igjen eller å klokke ned. Hvis PCen blir mindre stabil når du skrur ned Vcore så må du nesten vurdere hva du vil ha: lavere OC og lavere temperaturer eller høyere OC og høyere temperaturer, samt at høyt Vcore sliter en del på prosessoren også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå