Gå til innhold

Hvor uvær vil en Nikon d300 med et Nikkor 17-55 f2.8 tåle?

Anbefalte innlegg

Hello

Skal ut i villmarka (Island) og tar med mitt Nikon d300 med kun 1 objektiv: Nikkor 17-55 f2.8. Turen er neste helg og jeg regner med elendig vær....

Regne, kulde, snø og is. Det blåser sikkert noe helt for jævlig også. Tenke derfor å kun ha met 1 objektiv for å slippe å bytte mens jeg holder på, da dette ikke er en reinspikka fototur.

Har brukt mitt D300 i lett yr og småregn, men vil det være trygt å bruke i øs pøs full storm? Eller er det ikke bra nok til det?

Fint om ingen sier: " det tåler mer enn du tror og mindre enn du håpet"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om været på Island er så forskjellig fra det man opplever på vestlandet (det kan være ille nok det).

Kommer du til å være ute og ta bilder når det regner på verste ? Hvis ikke, så bør det gå greit.

Hvis du skal ut i det verste uværet med kameraet, så kan du lage deg en regnbeskyttelse av f.eks. en dusjhette.

Du bør vel tenke mer på en værtett veske til kameraet. Det er nok viktigere.

Tom

Lenke til kommentar

Slingshot'en bør holde. Det eneste du bør passe på er om det blir kondens (i objektivet). Da bør du la kamera sto avslått til det gir seg.

Men trenger du så stor bag hvis du bare skal ha med hus og standard-zoomen ? Ville i såfall tatt med 50-150mm'en også.

Monopod'en kan du alltids lirke nedi kofferten - just in case.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk for innspill, spesielt deg Tomsi. Har stor respekt for dine meninger :fun:

Jeg tror jeg kun skal ta bilder av naturen, og noen bilder av min kommende (og kanskje noen knipser oss begge). Bildene jeg tror jeg tar kommer til å ha mye dybdeskarpet og jeg har tid nok til å flytte meg nærme motivene (tror jeg). Så derfor legger jeg igjen Sigmaen hjemme, da jeg ikke tror jeg har behovet.

Har med en SB600 blitz i tilfelle rottefelle i sekken.

Du husker sikkert at jeg hadde samme problemstilling i Roma, hvor det dSLRen ble igjen hjemme. Noe jeg ikke angre på. Dog er bilder viktige minner, og det er litt synd at dette var kvaliteten på bildene fra den turen:

http://farm3.static.flickr.com/2224/291029...c02383ba0_o.jpg

Selv om jeg vet at Sigmaen er helt herlig på portretter og til action, tror jeg at jeg satser kun på 1 objektiv. Jeg ser for meg lite portretter ala dette:

http://farm4.static.flickr.com/3006/293462...2f9627acc_o.jpg

Men heller at jeg prøver å få med naturen ala dette:

http://farm3.static.flickr.com/2272/227142...060cbb967_o.jpg

Dessuten skal jeg jo bare ta noen få bilder og heller konsentrere meg om min reisepartner :) En annen ting er at jeg ikke stoler på Sigmaen når det gjelder uvær.

Tror kameraet kun blir brukt i dagslys, og blir liggende på hotellet når vi er ute på kvelden. Blitsen er med bare i tilfelle rottefelle inne på hotellet. Tror jeg kunne latt den være igjen hjemme også..

Grunnen til Bagen er at jeg ikke har noe annet, og mine dager som handlegal på fotosiden er over. Jeg putter pengene i reise i stedet.

Men jeg og min kjære mener at vi må oppleve så mye som mulig sammen, for opplevelser danner minner, og minner er røtter. Og røtter trenger kjærligheten for å vokse seg stor og sterk. Men det er klart at det er gøy med skikkelig bilder når man først skal ta de...

monopod blir dessverre igjen hjemme :)

Lenke til kommentar

Har tenkt på snutebag, men her kommer jo økonomi inn igjen :S

Dog er jo d300 stort og ikke minst er jo 17-55mm'n en gigant! Hvordan snutebag ville du foreslått? Skal jeg ha med noe slikt må det jo besilles i dag for at jeg skal ha det garantert hjemme senest onsdag i neste uke :)

Lenke til kommentar

Ekstra batteri trenger jeg ikke. Skal ikke ta mer enn toppen 300 bilder :) Og jeg har 8 GB minne allerede i brikka, så jeg tror det holder til de 100 bildene...

Takk for innspill om snutebag. Dog hopper jeg over den. Innbiller meg at aw200 er bedre å ha på når jeg går opp til Hekla (2 timer). Skal dog tenke litt på den i helga :)

Da satser jeg på at kamera og objektiv klarer å holde uværet ute om det skulle bli for jævlig!

Lenke til kommentar
Fint om ingen sier: " det tåler mer enn du tror og mindre enn du håpet"

ok, men det vil være fakta...

Mitt D50 tålte mye, med drittobjektiv på, så jeg er ikke i tvil om at D300 + 17-55mm tåler minst like mye. Men det er dyrt utstyr, og vi bør være forsiktig, uansett. For det første, har du forsikring?

For meg betyr det mye om hva jeg vil utsette kameraet mitt for, men egentlig har jeg ingen grenser, har ikke noe problem å la kameraet stå på stativ i pøsregn i 2 timer...

Ingen akn gi noe fasitsvar på hvor mye det vil tåle, men jeg regner med din største fiende ikke vil være fukt, men salt...

Ha derfor med deg klut, og du kan f.eks legge noe tøy rundt fatningen, så det ikke renner vann ned... evt palstikk... pose osv funker om du ikke skal gå rundt å kravle...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Bruk det, ikke misbruk det.

Sånn forøvrig er jeg enig i herr Olsens betraktninger.

PS: undervurder ikke improviserte værtettinger. Hvis du ikke skal bytte objektiv på turen kan du ta litt gaffa rundt fatninga, for eksempel. Ta også gjerne med, og på, dekselet for blitsskoa, hvis du fortsatt har det. Mitt forsvant samme dag som jeg begynte å bruke ekstern blits :p

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var rompevær, men den sto imot :)

Mest imponert var jeg da jeg mista kamera i asfalten. Tenkte at faen, der røyk hele dritten. Men neida! Objektivet tålte et fall og det gjorde kamera og :) Dog en skikkelig fet ripe på kamera, men fungerer utmerket for det .)

Klarte meg forresten utmerket med kun et objektiv. Dog kunne jeg tenke meg et enda er lyssterkt objektiv. Vurderer nå å gå på bruktmarked for å få en 20 - 30 mm med f1.4 eller bedre...

Dog er jeg ikke venn med lommeboka etter island. for det var dyrt som juling der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...