Gå til innhold

4 GB ram, 64-bits operativsystem

Anbefalte innlegg

Som jeg har forstått må jeg ha et 64-bits operativsystem for å kunne utnytte fire GB ram. Jeg tenker på noe slikt:

OS

Men jeg har lest litt på komentarene til produktet:

"de fleste 32 bit program funker hvis du finner wow64 emulator."

Vil det si at de fleste programmer ikke fungerer på dette OS'et, uten en emulator?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av 32bits programmer (untatt drivere) funker på Windows X64 uten ytelsestap. Wow64 som støtter 32bits instruksjons sett for 32bits programvare er native inkludert i Win X64.

På samme måte kjøres wow32 under 32bits Windows for kjøring av 16bits programmer.

Det er ikke noe du må "finne" eller installere for dette.

Lenke til kommentar
Alt av 32bits programmer (untatt drivere) funker på Windows X64 uten ytelsestap. Wow64 som støtter 32bits instruksjons sett for 32bits programvare er native inkludert i Win X64.

På samme måte kjøres wow32 under 32bits Windows for kjøring av 16bits programmer.

Det er ikke noe du må "finne" eller installere for dette.

Takk for raskt svar :)

Er det noen stor forskjell på xp 32 og 64 bit? Med tanke på ytelse.

Lenke til kommentar

Er det en spesiell grunn til at du vil ha XP og ikke Vista? Selv har jeg kjørt Vista 64 Business Ed. i snart 1 år uten å ha opplevd noen problem så om du ikke har noen spesielle behov så ville jeg vurdert å sett på Vista, har forstått det slik at 64 bit Vista er litt mere problemfri enn 64 bit XP - dette kan sikkert de som har prøvd begge enten bekrefte eller avkrefte.

/Silver

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om du i det hele tatt får kjøpt Windows XP Professional X64 noe sted lengre nå.

Det er ikke noe ytelses forskjell på å kjøre 32bits programvare i XP32 kontra XP64 (hvis det var det du lurte på). X64 vil naturligvis yte bedre om det har tilgang til "mere RAM" , samt fleste X64 bits programmer yter bedre enn 32bits versjonen av samme.

Lenke til kommentar

Vil påstå at Vista 64 vil være et bedre valg i dag, langt bedre kompabilitet en xp64 dog desverre så har vista en del problemer som kan være lurt å få tatt tak i om det skjer deg :

1 : Etter vista instalasjon, sjekk overføringshastigheten mellom drevene dine. Er denne veldig lav så må du gjøre noen justeringer. Gjelder også usb / nett.

2 : Superfetch : Er en god idè men det fungerer ikke optimalt. Man har ingen styring over hva som lastes opp til superfetch og selv om den etter verdt finner bruksmønsteret til meg og deg vil jeg påstå at det er ingen hensikt med denne teknologien på dagens raske pcer.

Løsning : Slå superfetch og prefetch på til boot only i registeret.

3 : Aero : Avhengig av om du har integrert eller eksternt skjermkort så slår du av eller på denne funksjonen. Integrert : Av.

4 : Windows Sidebar : Med mindre du har bruk for den, slå den av fullstendig, sparer en del ressurser på det og ikke alle som har behov for denne type apps når man har andre bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Er det noen stor forskjell på xp 32 og 64 bit? Med tanke på ytelse.

Ja ! det er stoor forskjell i ytelse. Selv ved bare 4GB ram er forskjellen betydelig.

Les denne testen av de forskellige OS'er

Ikke er bare ytelsen bedre, den er også regnet for å være langt mere stabil enn 32bits versjonen.

Er ikke sikker på om du i det hele tatt får kjøpt Windows XP Professional X64 noe sted lengre nå.

Du får kjøpt det her

Endret av johome
Lenke til kommentar

Betydelig i benchmarks som drar spesielt nytte av 64-bit. I praksis så er det ikke store forskjellen. Ja, ivhertfall om vi ser bort fra at du får minne med 64-bit.

Men har du 4GB RAM, så for all del, gå for 64bit OS. Personlig synes jeg også det er mer stabilt enn 32bit versjonen. Eneste er at noen få enheter ikke fungerer i 64-bit, da den ikke har drivere til det.

Lenke til kommentar

Vista x64 er mer kompatibel enn XP x64 faktisk. Altså ja man trenger 64 bit OS for å utnytte 4GB RAM, men du må huske på at en tweaka XP32 bruker rundt 200-250 MB RAM (inkl Outpost firewall og slikt hos meg). Så selv om XP32 bare kan bruke rundt 3 - 3.2GB RAM, så har man da 2.8GB RAM ledig til programmer og spill. Noe som holder til de fleste. En tweaka Vista x64 Ultimate bruker ca 1GB RAM (med samme bakgrunnsprogrammer). Har selv 8GB RAM på min Vista maskin, og dette flyter fint kan man si :)

PS : Legger til at Vista x64 bruker også mer av RAM'n når man har mer fysisk installert i PC'n. Ergo bruker den mer med 8GB enn med 4GB.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Vista x64 er mer kompatibel enn XP x64 faktisk. Altså ja man trenger 64 bit OS for å utnytte 4GB RAM, men du må huske på at en tweaka XP32 bruker rundt 200-250 MB RAM (inkl Outpost firewall og slikt hos meg). Så selv om XP32 bare kan bruke rundt 3 - 3.2GB RAM, så har man da 2.8GB RAM ledig til programmer og spill. Noe som holder til de fleste. En tweaka Vista x64 Ultimate bruker ca 1GB RAM (med samme bakgrunnsprogrammer). Har selv 8GB RAM på min Vista maskin, og dette flyter fint kan man si :)

Tja, mye av dette er jo uansett Superfetched da...

Med et par tjenester av så er man nede i 500 til 800Mb med vista.

Man kan si minnebruken er 4x så stor i vista64 som xp32 og derfor er det logisk med en slik minneøkning også 2 gb til 8gb.

Lenke til kommentar
Tja, mye av dette er jo uansett Superfetched da...

Med et par tjenester av så er man nede i 500 til 800Mb med vista.

Man kan si minnebruken er 4x så stor i vista64 som xp32 og derfor er det logisk med en slik minneøkning også 2 gb til 8gb.

Jeg har stilt på Superfetch, så den oppfører seg på samme måte som XP sin. Jeg har tweaka bort masse services. Som jeg sa, har man 8GB RAM så bruker Vista x64 mer også. Der kom 1GB RAM tallet fra (etter boot). Hva det tallet blir med 4GB RAM vet jeg ikke. Så jo mer RAM man har jo mindre bruker Vista pagefila. Med 2GB RAM så bruker Vista pagefila ganske heftig regner jeg med!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...